Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KBSR Tahun 5 (Lentik Kucing)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 10 Februari 2013 (Isnin)         
Masa                : 1020-1050 (30 minit)           
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   : 5 Dahlia
Bilangan Murid: 41 orang ( 14 orang lelaki & 27 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.4 Kelenturan
Sub-tajuk         :  1.4.2 Lentik Kucing
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti lentik kucing sekurang-kurangnya 8 hingga 10 saat dalam setiap percubaan dengan teknik yang betul.  
ii.  melakukan lentik kucing dengan lakuan yang betul semasa aktiviti permainan kecil.

Kognitif :          i.   mengenal pasti tiga otot utama yang terlibat semasa melakukan lentik kucing.
                                    ii.  menyatakan sekurang-kurangnya 3 aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelenturan.

Afektif:            i.   menunjukkan perasaan seronok semasa menjalani aktiviti lentik kelenturan.  
ii.  mengamalkan sikap kerjasama semasa dalam permainan.   

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu dan kenal bagaimana kucing bergerak
Penerapan nilai    :          Kerajinan dan kerjasama
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral dan Bahasa Inggeris
BSPP   : Tilam senaman (20)


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
  1. Lumba kucing













  1. Regangan spesifik







·         Bentuk dua barisan. Barisan pertama lelaki dan kedua perempuan.
·         Dalam keadaan merangkak seperti kucing, bergerak ke arah sasaran yang diarahkan.
·         Apabila wisel ditiup, bergerak semula ke garisan permulaan dengan pantas atau berlari seperti kucing.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
·         Semasa permainan nombor.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·        
      
       M M M M M M M M    
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
Semasa regangan spesifik.












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
































Perkembangan
(15 minit)



Perkembangan 1
(Lentik kucing)
(7 minit)






























Perkembangan 2
(Terowong Kucing)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran



  1. Demonstrasi (Lentik Kucing)












  1. Latih Tubi (Dengar dan buat)

















  1. Demonstrasi (Terowong Kucing)















  1. Latih Tubi (Terowong kucing)













·         Pelajaran pada hari ini ialah “kelenturan” di mana fokus kepada “Lentik kucing”.
·         Dalam posisi merangkak seperti kucing.
·         Pastikan abdomen (perut), punggung dan kepala dalam keadaan selari.
·         Naikkan abdomen dengan merapatkan dagu ke dada.
·         Turunkan abdomen dengan mendongakkan kepala.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Dalam posisi merangkak seperti kucing.
·         Pastikan abdomen (perut), punggung dan kepala dalam keadaan selari.
·         Naikkan abdomen dengan merapatkan dagu ke dada.
·         Tahan selama 10 saat.
·         Apabila wisel pertama ditiup lakukan lentik kucing dan tahan sehingga wisel kedua dibunyikan.

·         Dalam posisi merangkak.
·         Pastikan abdomen (perut), punggung dan kepala dalam keadaan selari.
·         Naikkan abdomen dengan merapatkan dagu ke dada.
·         Tahan seberapa lama yang boleh.
·         Setiap kumpulan akan membentuk terowong.
·         Murid A akan merangkak melalui terowong sehingga ke penghujung.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Naikkan abdomen dengan merapatkan dagu ke dada.
·         Tahan seberapa lama yang boleh.
·         Setiap kumpulan akan membentuk terowong.
·         Murid A akan merangkak melalui terowong sehingga ke penghujung.
·         Pastikan murid yang merangkak tidak tersentuh terowong kucing.





M     M     M     M     M

M     M     M     M     M
                                        G
M     M     M     M     M

M     M     M     M     M




                     
 
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
















Lelaki = 2 kumpulan/ 7 orang
Perempuan = 3 kumpulan/ 9 orang







M     M     M     M     M

M     M     M     M     M
                                        G
M     M     M     M     M

M     M     M     M     M




                     
 
 












      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








































Tilam senaman (20)





























Kemuncak
(7 minit)
Permainan kecil
“Terowong Kucing”
·         Setiap kumpulan akan membentuk terowong dengan melakukan lakuan lentik kucing seperti yang telah dilakukan semasa latih tubi.
·         Murid A atau murid yang paling hadapan akan merangkak melalui terowong sehingga ke penghujung.
·         Apabila sampai di hujung, murid A akan melakukan lentik kucing menyambung terowong tersebut.
·         Kemudian, murid seterusnya akan melakukan perkara yang sama.
·         Pastikan murid yang merangkak tidak tersentuh terowong kucing.
·         Kumpulan pertama yang mana semua ahli kumpulan telah melalui terowong merupakan pemenang.
M     M     M     M     M

M     M     M     M     M
                                        G
M     M     M     M     M

M     M     M     M     M




                     
 











      
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Tilam senaman (20)
Penutup
(3 minit)
  1. Menyejukkan Badan



















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran








  1. Kerja Susulan
·         Duduk dalam keadaan terkangkang sambil mengendurkan otot paha dan betis.
·         Masih dalam keadaan duduk, murid cuba membuat jangkauan ke hadapan seberapa jauh yang  mungkin dalam kiraan 4.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui mulut.

·         Naikkan abdomen dengan merapatkan dagu ke dada dan tahan semasa melakukan lentik kucing.

·         Berhati-hati semasa melakukan aktiviti atau permainan kecil.
·         Beri tepukan kepada yang berjaya memenangi permainan dan dan sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik.

·         Boleh malakukan aktiviti lentik kucing sebagai aktiviti riadah di waktu petang.
   

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid