MINGGU
&
TARIKH
|
TUNJANG,
TAJUK & NILAI
STANDARD/KANDUNGAN(KSSR)
|
OBJEKTIF
STANDARD
PEMBELAJARAN(KSSR)
|
KEMAHIRAN/ ISI KANDUNGAN
AKTIVITI
(KSSR)
|
CATATAN
|
M1
19 – 23 Mac 2012
|
·
Lapor diri kepada Guru Besar dan
guru pembimbing.
·
Suai kenal bersama para guru, staf
sokongan dan para pelajar.
Menyesuaikan diri dengan persekitaraan sekolah.
·
Mengenali para pelajar yang akan
diajar.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran
Semester dan portfolio.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran
Harian.
|
Tiada
|
Tiada
|
Tidak mengajar
pada minggu ini.
|
M2
26 – 30 Mac 2012
|
TP 3: Kesukanan
3.1 Keselamatan
Nilai :
i.
Bertolak ansur
ii.
Mematuhi arahan
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Menyatakan
tempat permainan yang sesuai dan selamat untuk beraktiviti.
2. Menjelaskan
langkah-langkah keselamatan yang dapat diambil di padang permainan.
3. Menyedari
kepentingan keselamatan di padang permainan.
|
Keselamatan semasa beraktiviti di
padang permainan.
Contoh Aktiviti:
1. Demonstrasi
menjaga keselamatan ditempat permainan.
2. Menyenaraikan
langkah keselamatan di padang permainan.
|
|
M3
2 – 6 April 2012
|
TP 3: Kesukanan
3.2 Pengurusan
Nilai:
i.
Mematuhi arahan
ii.
Bekerjasama
iii.
Toleransi
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Menyatakan
masa yang sesuai untuk beraktiviti pada masa lapang.
2. Menyatakan
contoh yang sesuai untuk beraktiviti pada masa lapang.
3. Merangka
satu jadual aktiviti harian untuk hari persekolahan dan cuti persekolahan
dengan baik.
|
Pengurusan diri dari segi masa.
Contoh Aktiviti:
1. Secara
berpasangan, berbincang mengenai masa yang sesuai untuk beraktiviti pada masa
lapang.
2. Membentangkan
hasil perbincangan di hadapan kelas.
3. Merangka
jadual aktiviti harian secara individu.
|
(Good Friday)
6 April 2012
|
M4
9 – 13 April 2012
|
TP 2: Kemahiran
2.1 Pergerakan Asas
a) Lokomotor
b) Bukan lokomotor
Nilai:
i.
Berusaha
ii.
Mematuhi arahan
iii.
Bekerjasama
iv.
Keseronokan
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
variasi aktiviti lokomotor dan bukan lokomotor secara berpasangan.
2. Menyenaraikan
pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dalam pergerakan seharian.
3. Berasa
seronok melakukan aktiviti lokomotor dan bukan lokomotor.
|
Contoh Aktiviti:
1. Secara
berpasangan, melakukan aktiviti berjalan, berlari, melompat, mengguling,
mendekam, mengilas dan menyokong.
2. Melakukan
rangkaian pergerakan dalam aktiviti pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
|
Hari Keputeraan
DYMM Sultan (11 April 2012)
|
M5
16 – 20 April
2012
|
TP 2: Kemahiran
2.1 Pergerakan Asas
c) Manipulasi Alatan
Nilai:
i.
Kejujuran
ii.
Kesungguhan
iii.
Gembira
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
pergerakan memanipulasikan pelbagai alatan dengan iringan muzik.
2. Mereka
cipta aktiviti manipulasi pergerakan bersama rakan
3. Berasa
gembira melakukan aktiviti memanipulasi alatan dengan iringan muzik.
|
Contoh Aktiviti:
1. Melakukan
pergerakan kreatif menggunakan peralatan seperti riben, bola, gelung rotan
dan pundi kacang dengan iringan muzik.
2. Melabelkan
anggota badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti pergerakan manipulatif
alatan.
|
|
M6
23 – 27 April
2012
|
TP 1: Kecergasan
1.1
Kecergasan Fizikal
a) Daya
Tahan Kardiovaskular
Nilai:
i.
Bekerjasama
ii.
Toleransi
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti melompat tali 3 – 4 minit sebanyak 5 ulangan.
2. Melakukan
aktiviti skip beramai-ramai mengikut rentak muzik.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti daya tahan.
|
Contoh Aktiviti:
1. Melompat
tali 3 – 4 minit sebanyak 5 ulangan.
2. Skip
beramai-ramai mengikut rentak muzik.
3. Mengesan
denyutan dan kadar nadi.
|
|
M7
30 April – 4 Mei
2012
|
TP 1: Kecergasan
1.1 Kecergasan
Fizikal
b) Kelenturan
Nilai:
i.
Kecekapan
ii.
Bekerjasama
iii.
Patriotisme
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti meleding berpasangan membelakangkan rakan dan membongkok sambil
memegang bahu rakan.
2. Menghantar
cawan berisi air kepada rakan secara berselang-seling, membongkok dan
meleding.
3. Merasa
bangga melakukan aktiviti dengan rakan-rakan berbilang bangsa.
|
Contoh Aktiviti:
1. Meleding
berpasangan membelakangkan rakan dan membongkok sambil memegang bahu rakan.
2. Menghantar
cawan berisi air kepada rakan secara berselang-seling, membongkok dan
meleding.
3. Menamakan
dua anggota badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti kelenturan.
|
Hari Pekerja
(1 Mei 2012)
|
M8
7 – 11 Mei 2012
|
TP 1: Kecergasan
1.1
Kecergasan Fizikal
c) Koordinasi
Nilai:
i.
Ketelitian
ii.
Keyakinan
iii.
Kesungguhan
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Mengelak
daripada tercabut bulu ayam dalam permainan bulu ayam.
2. Mencabut
bulu ayam rakan lain dengan tepat.
3. Berasa
yakin, selamat dan gembira semasa beraktiviti.
|
Contoh Aktiviti:
1. Permainan
cabut bulu ayam.
2. Permainan
bola beracun.
3. Perbincangan
tentang koordinasi tubuh badan yang terlibat dalam permainan.
|
|
M9
14 – 18
Mei 2012
|
TP 1: Kecergasan
1.1
Kecergasan Fizikal
d) Imbangan
Nilai:
i.
Bekerjasama
ii.
Berdisiplin
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Bergerak
ke hadapan dengan sebelah kaki diikat
secara berpasangan.
2. Melakukan
aktiviti imbangan yang melibatkan kedudukan anggota badan.
3. Melakukan
aktiviti bersama-sama rakan dalam suasana yang gembira.
|
Contoh Aktiviti:
1. Bergerak
ke hadapan dengan sebelah kaki diikat secara berpasangan.
2. Dalam
kumpulan, melakukan aktiviti permainan
“musical chair” dengan sebelah kaki diangkat.
3. Perbincangan
kepentingan imbangan dalam kehidupan seharian.
|
|
M10
21 – 25
Mei 2012
|
TP 1: Kecergasan
1.1 Kecergasan Fizikal
e) Ketangkasan
Nilai:
i.
Bekerjasama
ii.
Kesungguhan
iii.
Patriotisme
(2 waktu)
|
Pada akhir proses pengajaran dan
pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Menerangkan
kepentingan ketangkasan dalam permainan lari mengutip bendera.
2. Mengenal
pasti otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti permainan lari
mengutip bendera.
3. Berasa
gembira dan cergas selepas melaksanakan aktiviti.
|
Contoh Aktiviti:
1. Permainan
lari mengutip bendera.
2. Lari
ulang alik menyentuh tiang.
3. Melabel
otot utama yang terlibat dalam aktiviti ketangkasan.
|
|
Isnin, 6 Ogos 2012
Rancangan Pengajaran Semester (Tugasan)
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan