RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (KSSR)
(KEMAHIRAN LISAN)
Tarikh /Hari : 27.01. 2014
Hari : Isnin
Tahun : 3 Cemerlang
Bil Murid : 30 orang
Masa : 9.10 – 10.10 pagi
Mata Pelajaran : Bahasa Malaysia
Tema : Kebudayaan
Tajuk : Suasana Hari Raya
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
|
1.5 Bercerita
dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
|
1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang dibaca
dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan betul.
|
Objektif : Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat:
i.
Menceritakan suasana
hari raya berdasarkan gambar dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
ii.
Menceritakan suasana
hari raya berdasarkan lirik lagu yang dibaca dengan menggunakan
sekurang-kurangnya lima ayat tunggal dan tiga ayat majmuk.
Sistem Bahasa
·
Tatabahasa : Sintaksis
– ayat tunggal dan ayat majmuk
·
Kosa kata : syawal, syukur, suasana, puasa, ketupat,
rendang, wajik, dodol, rantauan
Pengisian Kurikulum
·
Ilmu : Muzik, Keusahawanan, Pendidikan Islam
·
Nilai Murni : Kesyukuran, Ketuhanan,
Taat
·
Pendidikan Alam Sekitar : kecintaan akan
keindahan desa
·
Teknologi Maklumat dan Komunikasi : Belajar
melalui TMK
·
Kreativtii :
Pergerakan kreatif - Imaginasi dan visualisasi , mencipta ucapan hari raya
·
Elemen Keusahawanan
EK 1: 1.4 Daya kreativiti dan
inovasi : memerhati dengan bertujuan dan menghasilkan banyak idea
Kemahiran Bernilai Tambah
·
KB: Menghubung kait
·
KP: Verbal
linguistik, Intrapersonal, muzik dan kinestatik
- BCB : Mengumpul maklumat dan memproses maklumat
tentang lirik lagu
·
Pembelajaran
kontekstual : Menghubung kait dengan amalan kebudayaan
Bahan bantu mengajar
|
Jenis
|
Bilangan
|
1
|
Komputer riba
|
1
|
2
|
LCD
|
1
|
3
|
Lirik lagu : Suasana Hari Raya
|
18
|
4
|
Gambar tunggal
|
1
|
5
|
Borang rekod penilaian
i. Pemerhatian menggunakan borang penilaiam
|
1
|
Pengetahuan Sedia Ada : Murid mempunyai
pengalaman berpuasa dan menyambut Hari Raya.
Langkah /masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran
|
Catatan
|
|||||||||||
Induksi Set (5 minit)
|
Soalan
1.
Namakan benda-benda
yang ditunjukkan oleh guru.
2.
Apakah peristiwa
yang boleh dikaitkan dengan benda-benda tersebut?
Isi pelajaran
Suasana Hari
Raya
|
·
Guru menunjukkan
bahan-bahan maujud yang berkaitan dengan sambutan Hari Raya seperti kad raya,
ketupat, pelita dll.
·
Guru bersoal jawab
dengan murid.
·
Guru mengaitkan
jawapan murid dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
|
BBM
·
Bahan maujud
KB
·
Menghubung kaiit
BCB
·
Memproses maklumat
Pembelajaran Kontekstual
·
Menghubungkait kan
dengan pengalaman dalam kehidupan
|
|||||||||||
Langkah 1 (10 minit)
|
Lirik lagu Suasana
Hari Raya
Berlalulah
sudah ramadan sebulan berpuasa
Tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira Anak muda di rantauan semuanya pulang ke desa Ibu dan ayah keriangan bersyukur tak terkira Bertukar senyuman dan salam ziarah-menziarahi Tutur dan kata yang sopan saling memaafi ... |
Aktiviti 1
·
Murid
diperdengarkan rakaman lagu Suasana
Hari Raya.
·
Murid menyanyi
mengikut rakaman yang diperdengarkan.
Aktiviti 2
·
Guru mempamerkan
lirik lagu.
·
Murid membaca lirik
lagu dengan tepat, sebutan yang betul dan intonasi yang betul.
|
BBM
·
Teks lagu – Suasana
Hari Raya
·
Rakaman lagu
KB
·
Menghubung kait
KP
·
Verbal linguistik
·
Muzik
Nilai Murni
·
Hormat-menghormati
·
Kasih sayang
Pembelajaarn kontekstual
·
Menghubungkaitkan
pengalaman menyambut perayaan
|
|||||||||||
Langkah 2
( 15 minit)
|
Contoh: Kosa
kata yang berkaitan dengan Gambar / Lirik Lagu:
|
Aktiviti 1
·
Guru membahagikan
murid kepada lima kumpulan.
·
Guru menunjukkkan
gambar-gambar yang berhubung kait dengan lirik lagu.
Aktiviti 2
·
Guru meminta setiap
kumpulan menyenaraikan kosa kata dalam lirik lagu yang berkaitan dengan
gambar yang ditunjukkan.
·
Murid dikehendaki
membina sekurang-kurangnya lima ayat tunggal dan tiga ayat majmuk dengan
menggunakan kosa kata dan perkataan-perkataan lain yang terdapat dalam lirik
lagu.
|
BBM
·
Kad gambar
Contoh:
Pendekatan
·
Induktif
Teknik
·
Perbincangan
KP
·
Intrapersonal
·
Verbal linguistik
Nilai Murni
·
Kesyukuran
·
Hormat-menghormati
Penilaian objektif
·
Kosa kata yang
disenaraikan.
·
Senarai ayat
tunggal dan ayat majmuk yang dibina
oleh murid.
|
|||||||||||
Langkah 3 (
25 minit)
|
Cerita yang
disampaikan oleh wakil setiap kumpulan.
Senarai ayat
tunggal dan ayat majmuk yang digunakan oleh murid dalam cerita yang
disampaikan.
Cerita yang disampaikan oleh murid berdasarkan
pengalaman masing-masing.
Kad ucapan yang dibuat oleh murid
|
Aktiviti 1
1. Guru
meminta wakil daripada setiap kumpulan untuk bercerita berdasarkan gambar,
lirik lagu yang telah dibaca dan ayat-ayat yang telah dibina.
2. Kumpulan
lain diminta menilai persembahan cerita dengan menggunakan borang penilaian
markah.
3. Guru
mengulas persembahan kumpulan.
Aktiviti 2
1. Guru meminta murid-murid yang lain
mengenal pasti ayat tunggal dan ayat
majmuk yang digunakan dalam cerita
yang
disampaikan oleh setiap wakil
kumpulan.
Pengayaan
1. Murid diminta menceritakan pengalaman
menyambut perayaan kaum masing-
masing dengan menggunakan ayat
tunggal
dan ayat majmuk yang betul.
Pemulihan
1.
Menyatakan
sekurang-kurangnya tiga jenis
kuih-muih tradisional semasa hari raya
|
BBM
·
Gambar kanak-kanak
·
Lirik lagu
·
Kad gambar
KP
·
Verbal Linguistik
·
Intrapersonal
Penilaian Objektif:
·
Guru memastikan
murid bercerita dengan tepat, sebutan yang betul dan intonasi yang betul.
·
Senarai semak
·
Rujuk Jadual
berikut.
|
|||||||||||
Penutup
5 minit
|
Penutup Kognitif
Rumusan isi
pelajaran
Sambutan hari perayaan dapat mengeratkan perpaduan
dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum.
Sosial :
Menyanyi sambil mengaksikan lagu “Suasana Hari Raya”
secara beramai-ramai.
|
|
BBM
·
LCD
·
Skrin
·
Lirik lagu
KB
·
Merumus
Nilai
·
Kebersihan
·
Kesyukuran
KP:
·
Verbal linguistik
·
Intrapersonal
|
Aktiviti Susulan:
Menulis tiga rangkap pantun yang berkaitan dengan perayaan yang disambut oleh
murid.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan