Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KSSR 4 (Aksi Kreatif Saya)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          6 Februari 2014 (Khamis)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :          Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5  Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama.
Tajuk                :   Aksi Kreatif Saya
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 1.5.2, 2.5.1 & 5.3.2  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta seperti tema pekerjaan mengikut muzik yang didengar.  
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif menggunakan motor kasar seperti pergerakan mencangkul atau menendang dengan betul.

            Kognitif :         i.  mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar.
                                   ii. mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut muzik yang didengar.
                                  
Afektif:            i.  memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
                       ii. mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya.  

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menari dan mengikuti senamrobik 1 Murid 1 Sukan.   
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop dan Muzik

EMK: Kreativiti dan inovasi  




BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Latihan bebas.








2.    Regangan dinamik










1.    Berdiri dalam keadaan bersedia secara berpasangan.
2.    Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan cuba elak daripada disentuh.
3.    Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.


Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.

Berpasangan
 

       M         M         M        M            

       M         M         M        M

  G     

       M         M         M        M

       M         M         M        M            

                           

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
X = Monyet                   

Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)





















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Apakah Pekerjaan Saya)




















3.    Aktiviti 2
(Mencari Rezeki)


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Aksi Kreatif Saya”.


·         Dalam keadaan statik, lakukan aksi berikut:
      I.        Mencangkul seperti petani
    II.        Mendayung seperti nelayan
   III.        Menembak seperti tentera
  IV.        Menimbang bola seperti pemain sepak takraw
·         Lakukan aksi tersebut sambil bergerak ke pelbagai arah dan aras tanpa muzik.
·         Teka pekerjaan berdasarkan pergerakan yang dilakukan.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Teka perkerjaan yang sesuai berdasarkan pergerakan yang dibuat.
    II.        Lakukan aksi secara bersama-sama guru.




·         Lakukan aksi berikut dengan iringan muzik:
      I.        Berjalan dalam bulatan aksi mencangkul (kiraan 8 kali 2)
    II.        Doublé step close kiri kanan aksi mendayung (kiraan 8)
   III.        Heel toe ke depan dan undur aksi menembak (kiraan 8)
  IV.        Berjalan sambil menimbang bola takraw (kiraan 8)
·         Akhiri persembahan dengan gaya (pose) bebas.

Fokus Pembelajaran:
·         Lakukan aksi mengikut kreativiti.
·         Lakukan aksi mengikut rentak muzik.













 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas


  M     M     M     M     M     M

  M                                     M

  M                G                   M

  M                                     M

  M     M     M      M     M    M


                  
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid selesa melakukan aktiviti.







Laptop & Muzik



Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.

Kemuncak
(7 minit)
Persembahan Bertema
·         Cipta pergerakan kreatif berdasarkan tema yang diberikan oleh guru (berdasarkan cadangan murid-murid).
·         Contoh tema:
-       Tema haiwan
-       Tema kenderaan
-       Tema sukan
-       Tema serangga
·         Lakukan persembahan pergerakan kreatif bertema dengan iringan muzik.

·         Kumpulan yang menerima tepukan paling kuat akan dinobatkan sebagai juara.
Berkumpulan = 10 orang/kumpulan
 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas

Laptop & muzik


Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
·         Setiap kumpulan akan membuat persembahan selama 1 minit.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lakukan aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·         Semasa melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.

·         Kita perlu bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan untuk membuat persembahan di hadapan rakan-rakan.

·         Menonton atau mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid










Tiada ulasan: