RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 6 Februari 2014 (Khamis)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5 Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran
pergerakan mengikut irama.
Tajuk
: Aksi Kreatif Saya
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 1.5.2, 2.5.1 & 5.3.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan pergerakan kreatif bertema yang
direka cipta seperti tema pekerjaan mengikut muzik yang didengar.
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif menggunakan
motor kasar seperti pergerakan mencangkul atau menendang dengan betul.
Kognitif : i. mereka cipta pergerakan kreatif bertema
berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar.
ii.
mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut
muzik yang didengar.
Afektif: i. memperlihatkan rasa seronok melakukan
aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
ii. mengiktiraf kebolehan
dan menerima kekurangan rakan sebaya.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menari dan mengikuti
senamrobik 1 Murid 1 Sukan.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Muzik
BSPP :
Laptop dan Muzik
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Latihan bebas.
2. Regangan dinamik
|
1.
Berdiri dalam keadaan bersedia secara berpasangan.
2.
Cuba sentuh dan pukul punggung rakan anda, dan cuba elak daripada
disentuh.
3.
Cuba sentuh dan pukul lutut rakan dan cuba elak.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Berpasangan
M
M M M
M M M M
G
M M M M
M
M M M
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
|
||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Apakah Pekerjaan Saya)
3. Aktiviti 2
(Mencari Rezeki)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Aksi Kreatif Saya”.
·
Dalam
keadaan statik, lakukan aksi berikut:
I.
Mencangkul
seperti petani
II.
Mendayung
seperti nelayan
III.
Menembak
seperti tentera
IV.
Menimbang
bola seperti pemain sepak takraw
·
Lakukan
aksi tersebut sambil bergerak ke pelbagai arah dan aras tanpa muzik.
·
Teka
pekerjaan berdasarkan pergerakan yang dilakukan.
Fokus Pembelajaran:
I.
Teka
perkerjaan yang sesuai berdasarkan pergerakan yang dibuat.
II.
Lakukan
aksi secara bersama-sama guru.
·
Lakukan
aksi berikut dengan iringan muzik:
I.
Berjalan
dalam bulatan aksi mencangkul (kiraan 8 kali 2)
II.
Doublé
step close kiri kanan aksi mendayung (kiraan 8)
III.
Heel toe
ke depan dan undur aksi menembak (kiraan 8)
IV.
Berjalan
sambil menimbang bola takraw (kiraan 8)
·
Akhiri
persembahan dengan gaya (pose)
bebas.
Fokus Pembelajaran:
·
Lakukan
aksi mengikut kreativiti.
·
Lakukan
aksi mengikut rentak muzik.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid
selesa melakukan aktiviti.
Laptop & Muzik
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
|
||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Persembahan Bertema
|
·
Cipta pergerakan kreatif berdasarkan tema yang
diberikan oleh guru (berdasarkan cadangan murid-murid).
·
Contoh tema:
-
Tema haiwan
-
Tema kenderaan
-
Tema sukan
-
Tema serangga
·
Lakukan persembahan pergerakan kreatif bertema
dengan iringan muzik.
·
Kumpulan yang menerima tepukan paling kuat akan
dinobatkan sebagai juara.
|
Berkumpulan = 10 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
|
Laptop & muzik
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
·
Setiap
kumpulan akan membuat persembahan selama 1 minit.
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Lakukan
aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·
Semasa
melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.
·
Kita perlu
bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan untuk membuat
persembahan di hadapan rakan-rakan.
·
Menonton atau
mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan