RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 5
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2014
MINGGU &
TARIKH
|
TUNJANG, TAJUK PEMBELAJARAN, NILAI & BILANGAN WAKTU
|
HASIL PEMBELAJARAN
|
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
M1
27-31 JAN 2014
|
·
Lapor diri kepada Guru Besar dan guru
pembimbing.
·
Suai kenal bersama para guru, staf sokongan
dan para pelajar.
·
Menyesuaikan diri dengan persekitaraan
sekolah.
·
Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan
portfolio.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.
|
Tiada
|
Tiada
|
·
Bimbingan dan
semak/tandatangan dokumen.
·
Tidak mengajar pada minggu
ini.
|
M 2
3 – 7
FEB 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.4
Kelenturan
1.4.1
Mengecilkan badan
Nilai:
I.
Bekerjasama
II.
Hormat - menghormati
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kelenturan dengan betul dan selamat.
2. Mengenal
pasti anggota badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti kelenturan.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti kelenturan.
|
Contoh
aktiviti:
I.
Melakukan aktiviti kelenturan secara individu
dan berkumpulan.
II.
Menyusup terowong
III.
Melepasi gelung rotan
IV.
Hantar bola kilas badan.
V.
Menamakan sekurang-kurangnya dua anggota
badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti kelenturan.
|
3 – 4 Feb 2014
Cuti Ganti Tahun Baru Cina
|
M 3
10 – 14 FEB 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.4
Kelenturan
1.4.2
Lentik Kucing
Nilai:
I.
Kerjasama
II.
Kejujuran
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kelenturan dengan betul dan selamat.
2. Mengenal
pasti tiga otot utama yang terlibat dalam melakukan aktiviti kelenturan.
3. Menyatakan
aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti
kelenturan.
|
Contoh Aktiviti:
I.
Lentik kucing
II.
Melunjur ke hadapan
III.
Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang
perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelenturan.
|
|
M 4
17 – 21 FEB 2014
|
TP
1 Kecergasan
1.5
Kekuatan
1.5.1
Tolak Bahu Berpasangan
Nilai:
1.
Keberanian
2.
Kejujuran
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kekuatan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktviti kekuatan.
3. Menyatakan
tiga otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti kekuatan.
|
Contoh
Aktiviti:
I.
Melakukan aktiviti kekuatan otot secara
individu dan berpasangan.
II.
Tolak bahu berpasangan
III.
Bola beracun
|
|
M 5
24 – 28 FEB 2014
|
TP
1 Kecergasan
1.5
Kekuatan
Nilai:
1. Keberanian
2. Kejujuran
3. Kerjasama
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kekuatan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktviti kekuatan.
3. Menyatakan
aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti
kekuatan.
|
Contoh
Aktiviti:
I.
Bergayut pada palang
II.
Naik turun bangku
III.
Bleep test
|
26 – 28 Feb 2014
Pra UPSR 1 & Ujian Bulanan T.5
|
M6
3 – 7 MAC 2014
|
TP
1 : Kecergasan
1.6
Kepantasan
1.6.1
Lari Pecut
Nilai:
I.
Kerajinan
II.
Kejujuran
III.
Kerjasama
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
akitiviti kelajuan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
tiga otot utama yang terlibat dalam aktiviti kelajuan.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti kelajuan.
|
Contoh
Aktiviti:
-
Lari pecut 30 meter secara individu dan
berkumpulan atau berpasangan.
-
Cabut ekor ayam
|
|
M 7
10 – 14 MAC 2014
|
TP
1: Kecergasan
1.6
Kepantasan
1.6.2
Lari Berganti-ganti
Nilai:
I.
Disiplin
II.
Keyakinan
III.
Keberanian
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
akitiviti kelajuan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
aspek-aspek kesalamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelajuan.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti kelajuan.
|
Contoh
Aktiviti:
I.
Lari berganti-ganti 4 * 50 meter berkumpulan.
|
UPSR
10-12 Sept 2013
|
M 8
17 – 21 MAC 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.7
Kuasa
1.7.1
Lonjak Sambil Merejam Bola
Nilai:
I.
Kerjasama
II.
Keberanian
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kuasa dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
tiga otot utama yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
3. Menyatakan
perasaan yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
|
Contoh
Aktiviti:
I.
Lonjak sambil merejam bola tampar secara
bergilir-gilir.
|
19 – 21 Mac 2014
Ujian Pertengahan Penggal 1 T.5 & T.6
22 Mac 2014
Cuti Pertengahan Penggal 1 Bermula
|
M 9
31 Mac – 4 April 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.7
Kuasa
1.7.2
Lonjak Sambil Membaling Bola
Nilai:
I.
Kerjasama
II.
Hormat-menghormati
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti kuasa dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
aspek-aspek
kesalamatan yang
perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kuasa.
3. Menyatakan
perasaan yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
|
Contoh
aktiviti:
I.
Lonjak sambil membaling bola baling/ sofbol
ke sasaran.
|
|
M 10
7 – 11 APRIL 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.8
Imbangan
1.8.1
Imbangan Skala Sisi
Nilai:
I.
Kejujuran
II.
Kerjasama
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.
Melakukan aktiviti imbangan dengan betul dan
selamat.
2.
Mengenal pasti otot utama yang terlibat
semasa melakukan aktiviti imbangan.
3.
Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti
imbangan.
|
Contoh
aktiviti:
I.
Imbangan skala sisi statik
II.
Imbangan skala sisi dinamik
|
|
M 11
14 – 18 APRIL 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.8
Imbangan
1.8.2
Imbangan Skala “Y”
Nilai:
I.
Kerjasama
II.
Kebebasan
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti imbangan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti
imbangan.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti imbangan.
|
Contoh
aktiviti:
I.
Imbangan skala “Y”
II.
Dirian bangau secara individu dan
berkumpulan/berpasangan.
|
18 April 2014
Good Friday
|
M 12
21 – 25 APRIL 2014
|
TP
1. Kecergasan
1.9
Ketangkasan
1.9.1
Skip dan Tukar Arah
Nilai:
I.
Kerajinan
II.
Kebebasan
III.
Kerjasama
(1
waktu)
|
Pada
akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1. Melakukan
aktiviti ketangkasan dengan betul dan selamat.
2. Menyatakan
aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti
ketangkasan.
3. Menyatakan
perasaan semasa melakukan aktiviti ketangkasan.
|
Contoh
aktiviti:
I.
Skip zig-zag dengan jarak 10 meter setiap
baris secara berkumpulan.
|
21 April 2014
Cuti Peristiwa (Easter Monday)
23 – 25 April 2014
Pra UPSR & Ujian Bulanan T.5
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan