RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 7 Februari 2014 (Jumaat)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Alamanda
Bilangan Murid : 40
orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5 Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran
pergerakan mengikut irama.
Tajuk
: Aksi Kreatif Saya
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 1.5.2, 2.5.1 & 5.3.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan pergerakan kreatif bertema yang
direka cipta mengikut muzik yang didengar.
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif secara
berpasangan dan berkumpulan dengan iringan muzik.
Kognitif : i. mereka cipta pergerakan kreatif secara
berpasangan dan berkumpulan mengikut rentak muzik yang didengar.
ii.
mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif mengikut rentak muzik
yang didengar.
Afektif: i. memperlihatkan rasa seronok melakukan
aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
ii. mengiktiraf kebolehan
dan menerima kekurangan rakan sebaya.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menari dan menjalani
kemahiran pada pengajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Muzik
BSPP :
Laptop, Muzik, speaker (1), gelung rotan (25)
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Senamrobik
2. Regangan dinamik bersama muzik.
|
1.
Lakukan pergerakan mengikut rentak muzik sambil membuat kiraan.
2.
Lakukan pergerakan seperti yang ditunjukkan oleh guru dan rakan.
3.
Antara pergerakan senamrobik:
-
Heel touch
-
High knee
-
Pony
-
Doublé step close
-
Squat
Lakukan regangan dengan
kiraan 8 dengan iringan muzik:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
|
Laptop, muzik dan speaker.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Rentak Pelbagai)
3. Aktiviti 2
(Persembahan kami)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Aksi Kreatif Saya”.
·
Dalam
keadaan statik, lakukan aksi berikut:
I.
Menari
gaya berpelukan
II.
Menari
twist
III.
Menari
gaya “Gangnam style”
·
Muzik
dimainkan dan lakukan pergerakan yang sesuai mengikut rentak lagu.
Fokus Pembelajaran:
I.
Lakukan
aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
II.
Lakukan
aktiviti yang sesuai mengikut jenis dan rentak lagu.
·
Lakukan aksi
berikut dengan iringan muzik:
I.
Menari
gaya berpelukan
II.
Menari
twist
III.
Menari
gaya “Gangnam style”
·
Muzik akan
ditukar secara rawak dan murid perlu sesuaikan pergerakan mengikut rentak
lagu.
Fokus Pembelajaran:
·
Lakukan
aksi mengikut kreativiti.
·
Lakukan aksi
mengikut rentak muzik.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
|
Laptop, muzik dan speaker (1).
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid
selesa melakukan aktiviti.
Laptop, Muzik dan speaker (1)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
The King Of Muzikal Rope
|
·
Berdiri dalam keadaan bersedia.
·
Letakkan gelung rotan di hadapan masing-masing.
·
Hanya 25 gelung rotan digunakan.
·
Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
·
Bergerak ikut ritma lagu.
·
Reka pergerakan secara bebas seperti menari,
melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·
Berdiri di dalam gelung rotan yang diletakkan di
hadapan apabila muzik diberhentikan.
·
Murid-murid yang tiada gelung terkeluar daripada
permainan.
·
3 gelung rotan akan dikeluarkan setiap kali muzik
diberhentikan.
·
Murid terakhir yang berjaya di akhir permaianan
adalah The King of Muzikal Rope.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Gelung rotan
|
Laptop, muzik, gelung rotan (25)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Lakukan
aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·
Semasa
melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.
·
Kita perlu
bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan.
·
Menonton
atau mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan