RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 4
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2014
MINGGU &
TARIKH
|
TAJUK, FOKUS/OBJEKTIF
|
STANDARD PEMBELAJARAN
(OBJEKTIF)
|
CADANGAN AKTIVITI
(RUJUK BUKU PANDUAN)
|
CADANGAN PENTAKSIRAN/ CATATAN
|
M 1
27 – 31 JAN 2014
|
·
Lapor diri kepada Guru Besar dan guru
pembimbing.
·
Suai kenal bersama para guru, staf sokongan
dan para pelajar.
·
Menyesuaikan diri dengan persekitaraan
sekolah.
·
Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan
portfolio.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.
|
Tiada
|
Tiada
|
·
Bimbingan dan semak/ tandatangan dokumen.
·
Tidak mengajar pada minggu ini.
|
M 2
3 – 7
FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk:
Aksi
Kreatif Saya
Fokus:
Berkebolehan
melakukan pelbagai kemahiran pergerakan
mengikut
irama.
(2
waktu)
|
1.5.1
Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik
yang didengar.
1.5.2
Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang
didengar.
2.5.1
Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema
mengikut muzik yang didengar.
5.3.2
Mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Apakah pekerjaan saya?
III.
Mencari rezeki
IV.
Persembahan Kad Bertema.
V.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
dan inovasi
Modul:
m/s:
20-24
|
M 3
10 – 14 FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk Waktu 1:
Jom
Ke Sawah
Fokus:
Berkebolehan
mereka cipta pergerakan kreatif dan melakukan pergerakan mengikut muzik yang
didengar.
Tajuk Waktu 2:
Kembara
Hutan
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran pergerakan mengikut irama.
|
Aktiviti Waktu 1:
1.5.2
Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang
didengar.
2.5.1
Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema
mengikut muzik yang didengar.
5.4.2
Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti Waktu 2:
1.5.1
Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik
yang didengar.
1.5.2
Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang
didengar.
2.5.1
Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema
mengikut muzik yang didengar.
5.4.2
Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Aksi pesawah.
III.
Kitaran padi
IV.
Persembahan “Mari Bertani”.
V.
Persembahan “Tepuk Riang Ria”.
VI.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Penerokaan hutan.
III.
Suasana hutan.
IV.
Persembahan “Haiwan Hutan Menarik”.
V.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi/Keusahawanan
Modul:
m/s:
25-27
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
28-30
|
M 4
17 – 21 FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk Waktu 1:
Robot
Rabat
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran pergerakan mengikut irama.
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 2:
Menghantar
bola
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.4
|
Aktiviti Waktu 1:
1.5.1
Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik
yang didengar.
1.5.2
Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang
didengar.
2.5.1
Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema
mengikut muzik yang didengar.
5.4.2
Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti Waktu 2:
1.6.1
Menghantar bola ke pelbagai jarak dan arah menggunakan alatan dan anggota
badan yang dibenarkan.
2.6.1
Mengenal pasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada
pelbagai jarak.
5.2.4
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti 1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Interpretasi cerita dan imaginasi
III.
Robot kaku
IV.
Robot cair
V.
Tarian robot
VI.
Menyejukkan badan.
Aktiviti 2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Menghantar bola dengan tangan atau kaki.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
31-34
|
M 5
24 – 28 FEB 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 1:
Menerima
Hantaran
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.4
Tajuk Waktu 2:
Mengelecek
bola
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.1
|
Aktiviti Waktu 1:
1.6.2
Menerima hantaran bola dari pelbagai jarak menggunakan alatan dan anggota
badan yang dibenarkan.
2.6.1
Mengenal pasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada
pelbagai jarak.
5.4.1
Melakukan aktiviti secara berpasangan.
Aktiviti Waktu 2:
1.6.3
Mengelecek bola dalam ruang yang ditentukan.
2.6.3
Mengenal pasti ruang yang sesuai untuk bergerak dengan bola.
5.1.5
Mengenal pasti ruang selamat untuk melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Menerima hantaran dengan tangan atau kaki.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Mengelecek bola dengan tangan atau kaki.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M6
3 – 7 MAC 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 1:
Mengadang
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.4
Tajuk Waktu 2:
Memintas
dan Menguasai Bola
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.4
|
Aktiviti Waktu 1:
1.6.4
Melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.
2.6.4
Mengenal pasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan
pihak lawan.
5.4.1
Melakukan aktiviti secara berpasangan.
Aktiviti Waktu 2:
1.6.4
Melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.
2.6.4
Mengenal pasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan
pihak lawan.
5.4.1
Melakukan aktiviti secara berpasangan.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Mengadang rakan
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Memintas dan menguasai bola.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 7
10 – 14 MAC 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 1 &
2:
Melakukan
Takel
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.2
(2
waktu)
|
Aktiviti Waktu 1
& 2:
1.6.5
Melakukan takel untuk mendapatkan bola.
2.6.5
Mengenal pasti pemasaan yang sesuai untuk memintas dan takel.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti 1 & 2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Takel berpasangan
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 8
17 – 21 MAC 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 1:
Menjaring
Fokus:
1.6,
2.6 & 5.2
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Jaring)
Tajuk Waktu 2:
Servis
Atas Bahu
Fokus:
1.7,
2.7 & 5.3
|
Aktiviti Waktu 1:
1.6.6
Menjaring ke sasaran dari pelbagai arah dengan menggunakan alatan dan anggota
badan yang dibenarkan.
2.6.2
Mengenal pasti perkaitan antara titik kontak dengan arah pergerakan bola.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti Waktu 2:
1.7.1
Melakukan servis atas bahu menggunakan tangan dan alatan.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Menjaring bola ke sasaran
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Servis menggunakan tangan atau raket
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 9
31 Mac – 4 April 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Jaring)
Tajuk Waktu 1:
Servis
Atas Bahu
Fokus:
1.7,
2.7 & 5.3
Tajuk Waktu 2:
Servis
Menggunakan Kaki
Fokus:
1.7,
2.7, & 5.3
|
Aktiviti Waktu 1:
1.7.1
Melakukan servis atas bahu menggunakan tangan dan alatan.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
Aktiviti Waktu 2:
1.7.2
Melakukan servis dengan menggunakan kaki.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Servis menggunakan tangan atau raket
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Servis menggunakan bola kecil
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 10
7 – 11 APRIL 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Serangan)
Tajuk Waktu 1:
Servis
Menggunakan Kaki
Fokus:
1.7,
2.7, & 5.3
Tajuk Waktu 2:
Menerima
Servis
Fokus:
1.7,
2.7, & 5.3
|
Aktiviti Waktu 1:
1.7.2
Melakukan servis dengan menggunakan kaki.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
Aktiviti Waktu 2:
1.7.3
Menerima servis menggunakan anggota badan dan alatan.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Servis menggunakan bola takraw. .
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan.
II.
Menerima servis.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 11
14 – 18 APRIL 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Jaring)
Tajuk Waktu 1:
Menerima
Servis
Fokus:
1.7,
2.7 & 5.3
Tajuk Waktu 2:
Gerak
Kaki
Fokus:
1.7,
2.7 & 5.4
|
Aktiviti Waktu 1:
1.7.3
Menerima servis menggunakan anggota badan dan alatan.
2.7.1
Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar
bola.
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal.
Aktiviti Waktu 2:
1.7.4
Melakukan gerak kaki ke pelbagai arah.
2.7.2
Mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai
arah.
5.4.3
Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
|
Aktiviti
1:
I.
Memanaskan badan.
II.
Menerima servis menggunakan alatan.
III.
Permainan kecil.
IV.
Menyejukkan badan.
Aktiviti
2:
I.
Memanaskan badan
II.
Gerak kaki
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
M 12
21 – 25 APRIL 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan (Kategori Jaring)
Tajuk Waktu 1 & 2:
Pukulan
Pepat
Fokus:
1.7,
2.7 & 5.2
(2
waktu)
|
Aktiviti Waktu 1
& 2:
1.7.5
Melakukan pukulan pepat.
2.7.2
Mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai
arah.
5.2.4
Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Pukulan pepat.
III.
Permainan kecil
IV.
Menyejukkan badan.
|
EMK:
Kreativiti
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan