Isnin, 3 Februari 2014

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 4 SEMESTER PERTAMA TAHUN 201

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 4

SEMESTER PERTAMA TAHUN 2014

MINGGU &
 TARIKH


TAJUK, FOKUS/OBJEKTIF

STANDARD PEMBELAJARAN (OBJEKTIF)

CADANGAN AKTIVITI
(RUJUK BUKU PANDUAN)

CADANGAN PENTAKSIRAN/ CATATAN
M 1

27 – 31 JAN 2014
·        Lapor diri kepada Guru Besar dan guru pembimbing.
·        Suai kenal bersama para guru, staf sokongan dan   para pelajar.
·        Menyesuaikan diri dengan persekitaraan sekolah.
·        Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·        Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan portfolio.
·        Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.







Tiada






Tiada

·        Bimbingan dan semak/ tandatangan dokumen.
·        Tidak mengajar pada minggu ini.

M 2

3 – 7
FEB 2014
Pergerakan Berirama

Tajuk:
Aksi Kreatif Saya

Fokus:
Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan
mengikut irama.

(2 waktu)

1.5.1 Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar.
1.5.2 Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang didengar.
2.5.1 Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut muzik yang didengar.
5.3.2 Mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya.

Aktiviti:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Apakah pekerjaan saya?
III.            Mencari rezeki
IV.            Persembahan Kad Bertema.
    V.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti dan inovasi

Modul:
m/s: 20-24


M 3

10 – 14 FEB 2014
Pergerakan Berirama

Tajuk Waktu 1:
Jom Ke Sawah

Fokus:
Berkebolehan mereka cipta pergerakan kreatif dan melakukan pergerakan mengikut muzik yang didengar.

Tajuk Waktu 2:
Kembara Hutan

Fokus:
Berkebolehan melakukan kemahiran pergerakan mengikut irama.
Aktiviti Waktu 1:
1.5.2 Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang didengar.
2.5.1 Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut muzik yang didengar.
5.4.2 Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.

Aktiviti Waktu 2:
1.5.1 Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar.
1.5.2 Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang didengar.
2.5.1 Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut muzik yang didengar.
5.4.2 Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Aksi pesawah.
III.            Kitaran padi
IV.            Persembahan “Mari Bertani”.
    V.            Persembahan “Tepuk Riang Ria”.
VI.            Menyejukkan badan.



Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan. 
   II.            Penerokaan hutan.
III.            Suasana hutan.
IV.            Persembahan “Haiwan Hutan Menarik”.
    V.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti dan Inovasi/Keusahawanan

Modul:
m/s: 25-27





EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 28-30
M 4

17 – 21 FEB 2014
Pergerakan Berirama

Tajuk Waktu 1:
Robot Rabat

Fokus:
Berkebolehan melakukan kemahiran pergerakan mengikut irama.







Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 2:
Menghantar bola

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.4
Aktiviti Waktu 1:
1.5.1 Mereka cipta pergerakan kreatif bertema berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar.
1.5.2 Melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang didengar.
2.5.1 Mengenal pasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertema mengikut muzik yang didengar.
5.4.2 Membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.

Aktiviti Waktu 2:
1.6.1 Menghantar bola ke pelbagai jarak dan arah menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
2.6.1 Mengenal pasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada pelbagai jarak.
5.2.4 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti 1:
         I.            Memanaskan badan.
      II.            Interpretasi cerita dan imaginasi
  III.            Robot kaku
   IV.            Robot cair
      V.            Tarian robot
   VI.            Menyejukkan badan.








Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Menghantar bola dengan tangan atau kaki.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 31-34


M 5

24 – 28 FEB 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 1:
Menerima Hantaran

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.4  




Tajuk Waktu 2:
Mengelecek bola

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.1
Aktiviti Waktu 1:
1.6.2 Menerima hantaran bola dari pelbagai jarak menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
2.6.1 Mengenal pasti aplikasi daya semasa menghantar dan menerima bola pada pelbagai jarak.
5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan.  
Aktiviti Waktu 2:
1.6.3 Mengelecek bola dalam ruang yang ditentukan.
2.6.3 Mengenal pasti ruang yang sesuai untuk bergerak dengan bola.
5.1.5 Mengenal pasti ruang selamat untuk melakukan aktiviti.
Aktiviti 1:
       I.             Memanaskan badan.
   II.            Menerima hantaran dengan tangan atau kaki.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.






Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Mengelecek bola dengan tangan atau kaki.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti



M6

3 – 7 MAC 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 1:
Mengadang

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.4 



Tajuk Waktu 2:
Memintas dan Menguasai Bola

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.4
Aktiviti Waktu 1:
1.6.4 Melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.
2.6.4 Mengenal pasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan.

Aktiviti Waktu 2:
1.6.4 Melakukan pergerakan mengadang dengan membayangi pergerakan lawan.
2.6.4 Mengenal pasti kedudukan pengadang yang sesuai semasa membayangi pergerakan pihak lawan.
5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan.

Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Mengadang rakan
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.






Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Memintas dan menguasai bola.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti

M 7

10 – 14 MAC 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 1 & 2:
Melakukan Takel

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.2 

(2 waktu)

Aktiviti Waktu 1 & 2:
1.6.5 Melakukan takel untuk mendapatkan bola.
2.6.5 Mengenal pasti pemasaan yang sesuai untuk memintas dan takel.
5.2.3 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti 1 & 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Takel berpasangan
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.   
EMK:
Kreativiti



M 8

17 – 21 MAC 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 1:
Menjaring

Fokus:
1.6, 2.6 & 5.2 






Kemahiran Asas Permainan (Kategori Jaring)

Tajuk Waktu 2:
Servis Atas Bahu

Fokus:
1.7, 2.7 & 5.3  
Aktiviti Waktu 1:
1.6.6 Menjaring ke sasaran dari pelbagai arah dengan menggunakan alatan dan anggota badan yang dibenarkan.
2.6.2 Mengenal pasti perkaitan antara titik kontak dengan arah pergerakan bola.
5.2.3 Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.


Aktiviti Waktu 2:
1.7.1 Melakukan servis atas bahu menggunakan tangan dan alatan.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.

Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Menjaring bola ke sasaran
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.








Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Servis menggunakan tangan atau raket
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti



M 9

31 Mac – 4 April 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Jaring)

Tajuk Waktu 1:
Servis Atas Bahu

Fokus:
1.7, 2.7 & 5.3







Tajuk Waktu 2:
Servis Menggunakan Kaki

Fokus:
1.7, 2.7, & 5.3
Aktiviti Waktu 1:
1.7.1 Melakukan servis atas bahu menggunakan tangan dan alatan.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.



Aktiviti Waktu 2:
1.7.2 Melakukan servis dengan menggunakan kaki.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Servis menggunakan tangan atau raket
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.









Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Servis menggunakan bola kecil
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti



M 10

7 – 11 APRIL 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Serangan)

Tajuk Waktu 1:
Servis Menggunakan Kaki

Fokus:
1.7, 2.7, & 5.3




Tajuk Waktu 2:
Menerima Servis

Fokus:
1.7, 2.7, & 5.3
Aktiviti Waktu 1:
1.7.2 Melakukan servis dengan menggunakan kaki.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.

Aktiviti Waktu 2:
1.7.3 Menerima servis menggunakan anggota badan dan alatan.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Servis menggunakan bola takraw. .
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.






Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Menerima servis.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.


EMK:
Kreativiti


M 11

14 – 18 APRIL 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Jaring)

Tajuk Waktu 1:
Menerima Servis

Fokus:
1.7, 2.7 & 5.3





Tajuk Waktu 2:
Gerak Kaki

Fokus:
1.7, 2.7 & 5.4
Aktiviti Waktu 1:
1.7.3 Menerima servis menggunakan anggota badan dan alatan.
2.7.1 Mengenal pasti titik kontak semasa melakukan servis, menerima dan menghantar bola.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.

Aktiviti Waktu 2:
1.7.4 Melakukan gerak kaki ke pelbagai arah.
2.7.2 Mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai arah.
5.4.3 Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
Aktiviti 1:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Menerima servis menggunakan alatan.
III.            Permainan kecil.
IV.            Menyejukkan badan.







Aktiviti 2:
       I.            Memanaskan badan
   II.            Gerak kaki
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti



M 12

21 – 25 APRIL 2014
Kemahiran Asas Permainan (Kategori Jaring)

Tajuk Waktu 1 & 2:
Pukulan Pepat

Fokus:
1.7, 2.7 & 5.2



(2 waktu)
Aktiviti Waktu 1 & 2:
1.7.5 Melakukan pukulan pepat.
2.7.2 Mengenal pasti cara dirian yang betul untuk memulakan pergerakan ke pelbagai arah.
5.2.4 Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan secara positif.
Aktiviti:
       I.            Memanaskan badan.
   II.            Pukulan pepat.
III.            Permainan kecil
IV.            Menyejukkan badan.
EMK:
Kreativiti










Tiada ulasan: