RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 3
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2014
| 
   
MINGGU & 
 TARIKH 
 | 
  
   
TAJUK, FOKUS/OBJEKTIF 
 | 
  
   
STANDARD PEMBELAJARAN
  (OBJEKTIF) 
 | 
  
   
CADANGAN AKTIVITI  
(RUJUK BUKU PANDUAN) 
 | 
  
   
CADANGAN PENTAKSIRAN/ CATATAN 
 | 
 
| 
   
M 1 
27 – 31 JAN 2014 
 | 
  
   
·       
  Lapor diri kepada Guru Besar dan guru
  pembimbing. 
·       
  Suai kenal bersama para guru, staf sokongan
  dan   para pelajar. 
·       
  Menyesuaikan diri dengan persekitaraan
  sekolah. 
·       
  Mengenali para pelajar yang akan diajar.  
·       
  Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan
  portfolio. 
·       
  Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian. 
 | 
  
   
Tiada  
 | 
  
   
Tiada  
 | 
  
   
·       
  Bimbingan dan semak/ tandatangan dokumen. 
·       
  Tidak mengajar pada minggu ini. 
 | 
 
| 
   
M 2 
3 – 7  
FEB 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Pergerakan 
Tajuk: Guling
  Belakang 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan kemahiran guling belakang
  dengan lakuan yang betul.  
 | 
  
   
1.4.1
  Melakukan guling belakang. 
2.4.1
  Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang. 
5.2.3
  Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Buai daku. 
III.           
  Guling belakang dari aras tinggi. 
IV.           
  Guling belakang atas tilam. 
    V.           
  Permainan kecil “Guling Tenggiling”. 
VI.           
  Menyejukkan badan. 
VII.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ lembaran (Unit 6).  
EMK: 
Keusahawanan 
Modul: 
m/s:
  19-22 
Standard
  Prestasi: B4D1E2 
 | 
 
| 
   
M 3 
10 – 14 FEB 2014 
 | 
  
   
Pergerakan Berirama 
Tajuk: Tepuk
  Riang Ria 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan langkah lurus seperti Heel-Toe dan langkah Step-Close mengikut
  tempo.  
 | 
  
   
1.5.1
  Melakukan pelbagai jenis langkah lurus mengikut tempo seperti step-close, schottische, polka dan grapevine. 
2.5.1
  Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo. 
5.4.3
  Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Langkah asas: 
1.      Tepuk
  Riang Ria dengan muzik. (Dunia muzik Tahun 3 Trek 28: Buahan Tempatan
  Malaysia) 
III.           
  Persembahan “Tepuk Riang Ria”. 
IV.           
  Menyejukkan badan. 
    V.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 7) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  23-26 
Standard
  Prestasi: 
B4D5E1 
 | 
 
| 
   
M 4 
17 – 21 FEB 2014 
 | 
  
   
Pergerakan Berirama 
Tajuk: Merry Go Round 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan langkah Grapevine dan Polka mengikut tempo.  
 | 
  
   
1.5.1
  Melakukan pelbagai jenis langkah lurus mengikut tempo seperti step-close, schottische, polka dan grapevine. 
2.5.1
  Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo. 
5.4.3
  Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal. 
 | 
  
   
Aktiviti: 
        
  I.           
  Memanaskan badan. 
      II.           
  Langkah asas Merry Go Round Dengan Muzik.
  (Dunia Muzik Tahun 3 Trek 20:”Apple”) 
  III.           
  Persembahan “Tarian Merry Go Round” 
   IV.           
  Menyejukkan badan. 
      V.           
  Pentaksiran  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 8) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  27-30 
Standard
  Prestasi: 
B4D5E1 
 | 
 
| 
   
M 5 
24 – 28 FEB 2014  
 | 
  
   
Pergerakan Berirama 
Tajuk: Round The
  Clock 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan satu rangkaian pergerakan menggunakan pelbagai jenis langkah lurus
  mengikut tempo.  
 | 
  
   
1.5.2
  Melakukan satu rangkaian pergerakan menggunakan pelbagai jenis langkah lurus
  mengikut tempo. 
2.5.1
  Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo. 
5.2.3
  Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
   Memanaskan
  badan. 
   II.           
  Round The Clock – dengan muzik 
III.           
  Persembahan “Tarian Round The Clock” 
IV.           
  Menyejukkan badan. 
    V.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  34-37 
Standard
  Prestasi: 
B4D5E1 
 | 
 
| 
   
M6 
3 – 7 MAC 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Asas
  Permainan  
Tajuk: Mari
  Menghantar 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan kemahiran asas menghantar dan menerima bola menggunakan tangan,
  kaki dan alatan.  
 | 
  
   
1.6.1
  Menghantar bola menggunakan tangan, kaki dan alatan. 
1.6.2
  Menerima bola menggunakan tangan, kaki dan alatan. 
2.6.1
  Mengenal pasti lakuan semasa menghantar dan menerima bola. 
5.4.3
  Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Lompatan 
   II.           
  Memanaskan badan. 
III.           
  Teroka ruang dengan tangan 
IV.           
  Teroka ruang dengan kaki 
    V.           
  Permainan kecil “Berapa boleh jarring” 
VI.           
  Menyejukkan badan 
VII.           
  Pentaksiran   
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 11) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  38-42 
Standard
  Prestasi: 
B1D2E1 
 | 
 
| 
   
M 7 
10 – 14 MAC 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Asas Permainan 
Tajuk: Pandai Kelecek 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan kemahiran asas mengelecek bola dengan menggunakan tangan, kaki dan
  alatan.  
 | 
  
   
1.6.3
  Mengelecek bola menggunakan tangan, kaki dan alatan. 
2.6.2
  Mengenal pasti lakuan semasa mengelecek dengan tangan, kaki dan alatan. 
5.2.3
  Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Kelecek bebas. 
III.           
  Kuasai bola. 
IV.           
  Permainan kecil “Bolos Galah Panjang”. 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran.   
 | 
  
   
·       
  Senarai semak 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  42-44 
Standard
  Prestasi: 
B2D2E1 
 | 
 
| 
   
M 8 
17 – 21 MAC 2014  
 | 
  
   
Kemahiran Asas
  Permainan 
Tajuk: Jom Servis 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan kemahiran servis dengan menggunakan tangan dan alatan.  
 | 
  
   
1.7.1
  Melakukan servis menggunakan tangan, kaki dan alatan. 
2.7.1
  Mengenal pasti lakuan servis menggunakan tangan, kaki dan alatan. 
2.7.4
  Mengenal pasti titik kontak pada objek yang dihantar. 
5.3.2
  Mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya. 
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Servis sasaran 
III.           
  Siapa cepat 
IV.           
  Permainan kecil “Hujan Bola” 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran   
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 10) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  31-33 
Standard
  Prestasi: 
B1D1E1 
 | 
 
| 
   
M 9 
31 Mac – 4 April 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Asas
  Permainan 
Tajuk: Menolak dan
  menarik 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan pelbagai aktiviti menolak dan menarik.  
 | 
  
   
 1.3.1 Melakukan pergerakan menolak dan
  menarik. 
2.2.1
  Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan pergerakan bukan lokomotor. 
5.4.2
  Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.  
 | 
  
   
Aktiviti:
   
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Menolak. 
III.           
  Menarik beban. 
IV.           
  Permainan kecil “Ketam kembar”. 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 11) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  34-36 
Standard
  Prestasi: 
B1D1E2 
 | 
 
| 
   
M 10 
7 – 11 APRIL 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Asas
  Permainan 
Tajuk: Pukulan Pepat 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan kemahiran pukulan pepat dengan menggunakan alatan.  
 | 
  
   
1.7.3
  Melakukan pukulan pepat menggunakan alatan. 
2.7.3
  Membezakan lakuan pukulan pepat dengan pukulan kilas menggunakan alatan. 
2.7.5
  Mengenal pasti kemahiran dalam kategori jarring. 
5.2.3
  Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Pukulan pepat. 
III.           
  Memukul berganti-ganti. 
IV.           
  Permainan kecil “Rali Lorong”. 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak  
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  65-67 
Standard
  Prestasi: 
B2D2E2 
 | 
 
| 
   
M 11 
14 – 18 APRIL 2014 
 | 
  
   
Kemahiran Asas
  Permainan 
Tajuk: Memukul 
Fokus: 
Berkebolehan
  melakukan pukulan bola yang pegun dengan lakuan yang betul.  
 | 
  
   
1.8.2
  Memukul bola yang pegun menggunakan alatan pemukul. 
2.8.2
  Mengenal pasti titik kontak pada bola dan alat pemukul semasa memukul bola. 
5.2.3
  Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Pecah belang. 
III.           
  Memukul bola pelbagai arah. 
IV.           
  Permainan kecil “Scatterball Rounders”. 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 22) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  75-78 
Standard
  Prestasi: 
B1D1E2 
 | 
 
| 
   
M 12 
21 – 25 APRIL 2014 
 | 
  
   
Manipulasi Alatan 
Tajuk: Menggolek bola 
Fokus: 
Berkebolehan
  menggolek bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.  
 | 
  
   
1.4.2
  Menggolek bola pada satu jarak. 
2.3.2
  Mengenal pasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan. 
5.2.1
  Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.  
 | 
  
   
Aktiviti: 
       I.           
  Memanaskan badan. 
   II.           
  Mari menggolek. 
III.           
  Bola terowong. 
IV.           
  Permainan kecil “Golf Golek”. 
    V.           
  Menyejukkan badan. 
VI.           
  Pentaksiran.  
 | 
  
   
·       
  Senarai semak @ Lembaran (Unit 14) 
EMK: 
Kreativiti
  dan Inovasi 
Modul: 
m/s:
  43-45 
Standard
  Prestasi: 
B1D1E2 
 | 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan