RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 3
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2014
MINGGU &
TARIKH
|
TAJUK, FOKUS/OBJEKTIF
|
STANDARD PEMBELAJARAN
(OBJEKTIF)
|
CADANGAN AKTIVITI
(RUJUK BUKU PANDUAN)
|
CADANGAN PENTAKSIRAN/ CATATAN
|
M 1
27 – 31 JAN 2014
|
·
Lapor diri kepada Guru Besar dan guru
pembimbing.
·
Suai kenal bersama para guru, staf sokongan
dan para pelajar.
·
Menyesuaikan diri dengan persekitaraan
sekolah.
·
Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan
portfolio.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.
|
Tiada
|
Tiada
|
·
Bimbingan dan semak/ tandatangan dokumen.
·
Tidak mengajar pada minggu ini.
|
M 2
3 – 7
FEB 2014
|
Kemahiran Pergerakan
Tajuk: Guling
Belakang
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran guling belakang
dengan lakuan yang betul.
|
1.4.1
Melakukan guling belakang.
2.4.1
Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Buai daku.
III.
Guling belakang dari aras tinggi.
IV.
Guling belakang atas tilam.
V.
Permainan kecil “Guling Tenggiling”.
VI.
Menyejukkan badan.
VII.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak @ lembaran (Unit 6).
EMK:
Keusahawanan
Modul:
m/s:
19-22
Standard
Prestasi: B4D1E2
|
M 3
10 – 14 FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk: Tepuk
Riang Ria
Fokus:
Berkebolehan
melakukan langkah lurus seperti Heel-Toe dan langkah Step-Close mengikut
tempo.
|
1.5.1
Melakukan pelbagai jenis langkah lurus mengikut tempo seperti step-close, schottische, polka dan grapevine.
2.5.1
Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo.
5.4.3
Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Langkah asas:
1. Tepuk
Riang Ria dengan muzik. (Dunia muzik Tahun 3 Trek 28: Buahan Tempatan
Malaysia)
III.
Persembahan “Tepuk Riang Ria”.
IV.
Menyejukkan badan.
V.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 7)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
23-26
Standard
Prestasi:
B4D5E1
|
M 4
17 – 21 FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk: Merry Go Round
Fokus:
Berkebolehan
melakukan langkah Grapevine dan Polka mengikut tempo.
|
1.5.1
Melakukan pelbagai jenis langkah lurus mengikut tempo seperti step-close, schottische, polka dan grapevine.
2.5.1
Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo.
5.4.3
Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Langkah asas Merry Go Round Dengan Muzik.
(Dunia Muzik Tahun 3 Trek 20:”Apple”)
III.
Persembahan “Tarian Merry Go Round”
IV.
Menyejukkan badan.
V.
Pentaksiran
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 8)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
27-30
Standard
Prestasi:
B4D5E1
|
M 5
24 – 28 FEB 2014
|
Pergerakan Berirama
Tajuk: Round The
Clock
Fokus:
Berkebolehan
melakukan satu rangkaian pergerakan menggunakan pelbagai jenis langkah lurus
mengikut tempo.
|
1.5.2
Melakukan satu rangkaian pergerakan menggunakan pelbagai jenis langkah lurus
mengikut tempo.
2.5.1
Mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Round The Clock – dengan muzik
III.
Persembahan “Tarian Round The Clock”
IV.
Menyejukkan badan.
V.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
34-37
Standard
Prestasi:
B4D5E1
|
M6
3 – 7 MAC 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan
Tajuk: Mari
Menghantar
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran asas menghantar dan menerima bola menggunakan tangan,
kaki dan alatan.
|
1.6.1
Menghantar bola menggunakan tangan, kaki dan alatan.
1.6.2
Menerima bola menggunakan tangan, kaki dan alatan.
2.6.1
Mengenal pasti lakuan semasa menghantar dan menerima bola.
5.4.3
Bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
|
Aktiviti:
I.
Lompatan
II.
Memanaskan badan.
III.
Teroka ruang dengan tangan
IV.
Teroka ruang dengan kaki
V.
Permainan kecil “Berapa boleh jarring”
VI.
Menyejukkan badan
VII.
Pentaksiran
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 11)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
38-42
Standard
Prestasi:
B1D2E1
|
M 7
10 – 14 MAC 2014
|
Kemahiran Asas Permainan
Tajuk: Pandai Kelecek
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran asas mengelecek bola dengan menggunakan tangan, kaki dan
alatan.
|
1.6.3
Mengelecek bola menggunakan tangan, kaki dan alatan.
2.6.2
Mengenal pasti lakuan semasa mengelecek dengan tangan, kaki dan alatan.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Kelecek bebas.
III.
Kuasai bola.
IV.
Permainan kecil “Bolos Galah Panjang”.
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
42-44
Standard
Prestasi:
B2D2E1
|
M 8
17 – 21 MAC 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan
Tajuk: Jom Servis
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran servis dengan menggunakan tangan dan alatan.
|
1.7.1
Melakukan servis menggunakan tangan, kaki dan alatan.
2.7.1
Mengenal pasti lakuan servis menggunakan tangan, kaki dan alatan.
2.7.4
Mengenal pasti titik kontak pada objek yang dihantar.
5.3.2
Mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Servis sasaran
III.
Siapa cepat
IV.
Permainan kecil “Hujan Bola”
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 10)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
31-33
Standard
Prestasi:
B1D1E1
|
M 9
31 Mac – 4 April 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan
Tajuk: Menolak dan
menarik
Fokus:
Berkebolehan
melakukan pelbagai aktiviti menolak dan menarik.
|
1.3.1 Melakukan pergerakan menolak dan
menarik.
2.2.1
Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan pergerakan bukan lokomotor.
5.4.2
Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Menolak.
III.
Menarik beban.
IV.
Permainan kecil “Ketam kembar”.
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 11)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
34-36
Standard
Prestasi:
B1D1E2
|
M 10
7 – 11 APRIL 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan
Tajuk: Pukulan Pepat
Fokus:
Berkebolehan
melakukan kemahiran pukulan pepat dengan menggunakan alatan.
|
1.7.3
Melakukan pukulan pepat menggunakan alatan.
2.7.3
Membezakan lakuan pukulan pepat dengan pukulan kilas menggunakan alatan.
2.7.5
Mengenal pasti kemahiran dalam kategori jarring.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Pukulan pepat.
III.
Memukul berganti-ganti.
IV.
Permainan kecil “Rali Lorong”.
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
65-67
Standard
Prestasi:
B2D2E2
|
M 11
14 – 18 APRIL 2014
|
Kemahiran Asas
Permainan
Tajuk: Memukul
Fokus:
Berkebolehan
melakukan pukulan bola yang pegun dengan lakuan yang betul.
|
1.8.2
Memukul bola yang pegun menggunakan alatan pemukul.
2.8.2
Mengenal pasti titik kontak pada bola dan alat pemukul semasa memukul bola.
5.2.3
Menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Pecah belang.
III.
Memukul bola pelbagai arah.
IV.
Permainan kecil “Scatterball Rounders”.
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 22)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
75-78
Standard
Prestasi:
B1D1E2
|
M 12
21 – 25 APRIL 2014
|
Manipulasi Alatan
Tajuk: Menggolek bola
Fokus:
Berkebolehan
menggolek bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
|
1.4.2
Menggolek bola pada satu jarak.
2.3.2
Mengenal pasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan.
5.2.1
Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan badan.
II.
Mari menggolek.
III.
Bola terowong.
IV.
Permainan kecil “Golf Golek”.
V.
Menyejukkan badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai semak @ Lembaran (Unit 14)
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s:
43-45
Standard
Prestasi:
B1D1E2
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan