RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 12 Februari 2014 (Rabu)
Masa
: 0930 – 1000
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid : 35
orang ( 22 lelaki & 13 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5 Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran
pergerakan mengikut irama.
Tajuk
: Jom Ke Sawah
Standard Pembelajaran : 1.5.2, 2.5.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:
Psikomotor
: i. melakukan pergerakan kreatif bertemakan sawah
padi mengikut muzik yang didengar.
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif menggunakan
motor kasar seperti pergerakan menanam dan menampi padi dengan betul.
Kognitif : i. mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam
pergerakan kreatif bertemakan sawah padi mengikut muzik yang didengar..
ii.
mereka cipta pergerakan kreatif bertemakan sawah padi berdasarkan pergerakan
mengikut muzik yang didengar
Afektif: i. membentuk kumpulan semasa melakukan
aktiviti.
ii. memperlihatkan rasa
seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menari dan mengikuti senamrobik
1 Murid 1 Sukan.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Muzik
BSPP :
Laptop, muzik dan pembesar suara (1), gelung kecil (35)
EMK: Kreativiti dan inovasi
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Latihan bebas.
2. Regangan dinamik
|
1.
Berdiri dalam keadaan bersedia.
2.
Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
3.
Bergerak ikut ritma lagu.
4.
Reka pergerakan secara bebas seperti menari,
melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
5.
Duduk mencangkung di tempat sendiri apabila muzik
diberhentikan.
6.
Murid-murid yang lambat akan diberikan tekan
tubi.
Lakukan regangan dengan
iringan muzik:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Dalam bulatan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Laptop, muzik & pembesar suara (1)
|
||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Aksi Pesawah)
3. Aktiviti 2
(Kitaran Padi)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Jom Ke Sawah”.
·
Dalam
keadaan statik, lakukan aksi berikut bersama-sama gelung:
I.
Menanam
benih padi
II.
Menuai
padi
III.
Membanting
padi
IV.
Menampi
padi
·
Lakukan
aksi tersebut sambil bergerak ke pelbagai arah dan aras tanpa muzik.
·
Teka
pekerjaan yang dilakukan berdasarkan pergerakan yang dilakukan.
Fokus Pembelajaran:
I.
Teka
perkerjaan yang sesuai berdasarkan pergerakan yang dibuat.
II.
Lakukan
aksi secara bersama-sama guru.
·
Lakukan
aksi berikut dengan gelung kecil dan iringan muzik:
I.
Padi
ditiup angin.
II.
Menanam
padi bergerak ke hadapan dan belakang.
III.
Menuai
padi – ke kanan dan ke kiri
IV.
Membanting
padi mengikut langkah step close.
V.
Menampi
sambil berpusing.
·
Akhiri
persembahan dengan gaya (pose)
bebas.
Fokus Pembelajaran:
·
Lakukan
aksi mengikut kreativiti.
·
Lakukan
aksi mengikut rentak muzik.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Pentas
|
Gelung kecil (35)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid
selesa melakukan aktiviti.
Laptop, muzik dan pembesar suara (1)
Gelung kecil (35)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara murid diberi perhatian.
|
||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Persembahan Bertemakan Pertanian
|
·
Cipta pergerakan kreatif berdasarkan tema pertanian.
·
Contoh tema:
-
Menanam padi
-
Menebas rumput
-
Memotong pokok
-
Mencangkul
·
Lakukan persembahan pergerakan kreatif bertema
dengan iringan muzik.
·
Kumpulan yang menerima tepukan paling kuat akan
dinobatkan sebagai juara.
|
7 kumpulan = 7 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M
= Murid
= Pentas
|
Laptop, muzik dan pembesar suara (1)
Gelung kecil (35)
Catatan:
·
Guru
akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
·
Setiap
kumpulan akan membuat persembahan selama 30saat – 60 saat.
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan kognitif
&
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Lakukan
aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·
Semasa
melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.
·
Kita perlu
bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan untuk membuat
persembahan di hadapan rakan-rakan.
·
Menonton
atau mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan