RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER BAHASA MELAYU untuk TAHUN 4 IXORA
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2014
MINGGU/TARIKH
|
TEMA/TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
1
27 – 31 JAN 2014
|
·
Lapor diri kepada Guru Besar dan guru
pembimbing.
·
Suai kenal bersama para guru, staf
sokongan dan para pelajar.
·
Menyesuaikan diri dengan persekitaraan
sekolah.
·
Mengenali para pelajar yang akan
diajar.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran
Semester dan portfolio.
·
Menyediakan Rancangan Pengajaran
Harian.
|
Tiada
|
Tiada
|
Tiada
|
Tiada
|
2
3 – 7
FEB 2014
|
Tema:
Amalan
Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
-
Amalan Hidup Sihat
-
Amalan Menjadi Murid Cemerlang
-
Penjagaan Kesihatan
-
Fikiran Sihat Wajah Ceria
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.2
(k1) Mendengar, memahami dan memberikan respons terhadap soalan tanpa kata tanya
secara lisan dengan betul.
2.4.1
(k2) Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea
sampingan dalam pelbagai bahan bagi membuat ramalan dengan tepat.
3.4.1
(k2) Menulis imlak perkataan berimbuhan pinjaman dengan ejaan yang tepat.
4.1.2
Memahami dan menghasilkan lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran
secara berpandu dan disampaikan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.3
Memahami dan menggunakan kata ganti nama tunjuk dengan betul mengikut
konteks.
|
EMK:
Ilmu:
PK
Nilai:
-
Kerajinan
-
Kebersihan fizikal dan mental
KP:
KMD:
Meramal
Verbal
linguistik
Kontekstual:
-
Mengalami
BCB:
-
Mendengar dengan cekap
Strategi
PnP:
KB
-
Menghubungkaitkan
-
Menganalisis
-
Mengecam
-
Menjanakan idea
|
|
3
10 – 14 FEB 2014
|
Tema:
Amalan
Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
-
Bersih dan Sihat
-
Kempen Tandas Sekolahku Bersih
-
Habitat Bersih dan Selamat
-
Langkah Penyediaan Makanan
|
1.3
Mendengar, memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan
pesanan yang didengar dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.3.3
(k1) Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan menyampaikan pesanan
yang betul mengikut urutan.
2.4.2
(k2) Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan
betul.
3.3.4
(k3) Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
5.1.4
Memahami dan menggunakan kata kerja pasif dengan betul mengikut konteks.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK:
Nilai
Murni:
-
Kebersihan fizikal dan mental
-
Berdikari
KP:
Kontekstual:
-
Mengaplikasikan
-
Memindahkan
Konstruktivisme
-
Menerangkan dan menjelaskan idea
Strategi
PnP:
KB:
-
Membuat urutan
-
Membuat andaian menganalisis
-
Menjanakan idea
|
|
4
17 – 21 FEB 2014
|
Tema:
Amalan
Kesihatan dan Kebersihan
Tajuk:
-
Pendidikan Kesihatan
-
Penjagaan Gigi
-
Sengatan Serangga
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.5
Mencatat maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.1
(k2) Bertutur tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
menggunakan ayat yang gramatis dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila.
2.2.3
(k1) Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.5.2
(k3) Mencatat maklumat yang betul mengikut urutan untuk membuat carta
daripada pelbagai sumber.
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am konkrit dan penjodoh bilangan dengan
betul mengikut konteks.
|
EMK:
Ilmu
= PK
Nilai
Murni:
-
Kebersihan fizikal dan mental
KP:
Interpersonal
Kontekstual
-
Menghubungkaitkan
BCB:
-
Bacaan intensif
Strategi
PnP:
KB
-
Menghubungkaitkan
-
Mengecam
|
|
5
24 – 28 FEB 2014
|
Tema:
Amalan
Kesihatan Dan Kebersihan
Tajuk:
-
Rehat yang Berkualiti
-
Makanan Seimbang
-
Piramid Makanan
-
Penjagaan Kuku
|
1.2
Mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa, iaitu abjad, suku kata,
perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.9
Menulis ulasan tentang pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang
didengar, ditonton atau dibaca dengan betul.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.2.6
(k1) Mendengar, memahami dan menyebut jenis-jenis ayat dengan struktur binaan
ayat yang betul dan tepat.
2.4.3
(k2) Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat dengan tepat
daripada pelbagai bahan untuk membuat penilaian dengan betul.
3.9.1
(k3) Menulis ulasan tentang bahan bukan sastera yang didengar, ditonton atau
dibaca dengan jelas dan menggunakan bahasa yang gramatis.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut
konteks.
|
EMK:
Ilmu:
PK & Sains dan Teknologi
KP:
Konstruktivisme
-
Menghubungkaitkan
Kontekstual:
-
Menghubungkaitkan
BCB:
-
Bacaan intensif
-
Mencatat nota
Strategi
PnP:
KB
-
Menaakul
-
Menyusun mengikut urutan
-
Mengitlak
-
Memadan
|
|
6
3 – 7 MAC 2014
|
Tema:
Selamat
Sentiasa
Tajuk:
-
Datukku Tokoh Silat
-
Biar Lambat Asal Selamat
-
Keselamatan Pengguna Lif
-
Berjalan dengan Berwaspada
-
Mari Selamatkan Mereka
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.4
Menulis imlak dengan tepat.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.2
(k2) Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata gelaran yang sesuai
dalam pelbagai situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.5.1
(k3) Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada bahan
prosa dengan betul.
3.4.2
(k2) Menulis imlak frasa dan ayat yang ada perkataan berimbuhan pinjaman
dengan ejaan dan tanda baca yang tepat.
5.1.2
Memahami dan menggunakan kata nama khas tak hidup dengan betul mengikut
konteks.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut
konteks.
|
EMK:
Ilmu:
Sains dan Teknologi
Nilai
Murni:
-
Keberanian
-
Rasional
KP:
Interpersonal
Konstruktivisme
-
Menghubungkaitkan
Kontekstual
-
Menghubungkaitkan
BCB:
-
Bacaan intensif
-
Mendengar aktif
Strategi
PnP:
-
Menghubungkaitkan
-
Menganalisis
-
Mengecam
-
Memadankan
|
|
7
10 – 14 MAC 2014
|
Tema:
Selamat
Sentiasa
Tajuk:
-
Berbasikal dengan Selamat
-
Ceramah Menangani Kebakaran
-
Kembara dengan Selamat
-
Ingat Pesan
-
Membonceng dengan Selamat
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.4
Melafazkan dan memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa
yang indah secara didik hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3
(k2) Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang
dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
2.5.2
(k3) Membaca, memahami dan menaakul maklumat yang tersurat dan tersirat
daripada bahan prosa dengan betul.
3.3.4
(k3) Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
4.4.1
Mendeklamasi sajak dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas secara
didik hibur serta memahami maksud sajak tersebut.
5.1.6
Memahami dan menggunakan kata hubung pancangan keterangan dengan betul
mengikut konteks.
|
EMK:
Ilmu:
Pendidikan Alam Sekitar
Nilai
Murni:
-
Rasional
-
Semangat bermasyarakat
KP:
Konstruktivisme
-
Mengembang kan idea dengan persekitaran
Kontekstual
-
Memindahkan maklumat
-
Mengaplikasikan
BCB:
-
Bacaan intensif
Strategi
PnP:
-
Mengenal pasti
-
Menaakul
-
Membuat urutan
-
Menghubungkaitkan
|
|
8
17 – 21 MAC 2014
|
Tema:
Sentiasa
Selamat
Tajuk:
-
Langkah Keselamatan Dalam Acara
Lompatan
-
Keselamatan Wang
-
Kelab Keselamatan Jalan Raya
-
Latihan Keselamatan Di Sekolah
-
Bijak Bertindak
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.5
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam
pelbagai bahan dengan betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.3
(k2) Berbual tentang sesuatu perkara menggunakan kata ganti nama diri orang
dan kata ganti nama diri tanya dengan betul dalam situasi formal dan tidak
formal secara bertatasusila.
2.5.3
(k3) Membaca, memahami dan menaakul bahan prosa untuk memindahkan maklumat
kepada bentuk puisi dengan betul.
3.6.2
(k3) Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita
dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan
betul mengikut konteks.
|
EMK:
Peraturan
Sosiobudaya
Nilai
Murni:
-
Keberanian
KP:
Interpersonal
Kontekstual
-
Memindahkan maklumat
Verbal
linguistik
Strategi
PnP:
KB
-
Menghubungkaitkan
-
Menaakul
-
Menjanakan idea
|
|
9
31 Mac – 4 April 2014
|
Tema;
Sentiasa
Selamat
Tajuk:
-
Keselamatan Wang
-
Bijak Bertindak
-
Awasi Pokok Hiasan
-
Keselamatan di Sekolah
|
1.4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara bertatasusila.
2.4
Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons dengan betul.
3.2
Menulis huruf, suku kata, perkataan, frasa dan ayat secara mekanis dengan
betul dan kemas.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.4.4
(k2) Menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dengan menggunakan kata
dan bahasa badan yang sesuai dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
2.4.2
(k2) Membaca dan memahami maklumat daripada bahan untuk menjana idea dengan
betul.
3.2.7
(k1) Menulis ayat majmuk secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan
betul dan kemas.
5.1.5
Memahami dan menggunakan kata adjektif dan kata penguat dengan betul mengikut
konteks.
|
EMK:
Peraturan
Sosiobudaya
Nilai
Murni:
-
Keberanian
KP:
Interpersonal
Kontekstual
-
Memindahkan maklumat
Verbal
linguistik
Strategi
PnP:
KB
-
Menghubungkait kan
-
Menaakul
-
Menjanakan idea
|
|
10
7 – 11 APRIL 2014
|
Tema:
Masyarakat
Penyayang
Tajuk:
-
Program Khidmat Masyarakat
-
Generasi Negara
-
Carnival Kokurikulum
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.3
Membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
4.1
Menyebut dan memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik
hibur.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.5.1
(k3) Bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi wacana.
2.6.1
(k3) Membaca dan memahami pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk
meningkatkan daya berfikir secara kreatif.
3.3.4
(k3) Membina kerangka dan menulis pelbagai jenis karangan dengan betul.
4.1.1
Menyebut dan memahami lirik lagu yang mengandungi nilai dan pengajaran yang
dipersembahkan melalui nyanyian secara didik hibur.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan
betul mengikut konteks.
|
EMK:
Pendidikan
Alam Sekitar
Nilai
Murni:
-
Kasih sayang
-
Semangat bermasyarakat
Keusahawanan
KP:
Verbal
linguistik
Muzik
Kinestatik
Kontekstual
-
Memindahkan maklumat
Strategi
PnP:
KB:
-
Menghubungkaitkan
-
Membuat gambaran mental
-
Menjanakan idea
|
|
11
14 – 18 APRIL 2014
|
Tema:
Masyarakat
Penyayang
Tajuk:
-
Aktiviti Kelab Doktor Muda
-
Sayangi Warga Sekolah
-
Program Kerjaya
-
Terima Kasih Rakanku
|
1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
2.6
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk
minat membaca.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
5.1
Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
1.5.2
Menceritakan sesuatu perkara yang dilihat dan yang ditonton dengan tepat,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat yang mengandungi
wacana.
2.6.2
(k3) Membaca dan memahami pelbagai bahan bukan sastera untuk mengenal pasti
nilai murni.
3.6.2
(k4) Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk surat, laporan dan berita
dengan jelas serta menggunakan bahasa yang santun.
5.1.7
Memahami dan menggunakan kata bantu, kata perintah dan kata pemeri dengan
betul mengikut konteks.
|
EMK:
Peraturan
Sosiobudaya
Nilai
Murni:
-
Kerjasama
-
Kebersihan fizikal dan mental
KP:
Konstruktivisme
-
Mengaplikasikan
Kontekstual
-
Memindahkan maklumat
Verbal
linguistik
BCB:
-
Bacaan intensif
Strategi
PnP:
KB:
-
Menilai
-
Menganalisis
-
Menjanakan idea
-
Menghubungkaitkan
|
|
12
21 – 25 APRIL 2014
|
Tema:
Masyarakat
Penyayang
Tajuk:
-
Skuad Prihatin
-
Aku Perabot Sekolah
-
Cara Menjaga Kemudahan Awam
-
Sayangi Binatang
|
1.6
Berbicara untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber dengan tepat secara bertatasusila.
2.2
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber
dengan sebutan yang betul.
3.6
Menulis untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan
menggunakan bahasa yang santun.
4.2
Mengujarkan bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif
semasa bercerita secara didik hibur.
5.2
Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
1.6.1
(k2) Berbicara untuk mendapatkan maklumat yang tersirat dengan tepat tentang
sesuatu perkara secara bertatasusila.
2.2.3
(k1) Membaca dan memahami ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan apitan
daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.6.1
(k4) Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul dengan menggunakan idea
utama dan idea sampingan serta menegaskan kesantunan berbahasa.
4.2.2
Mengujarkan idea yang tepat menggunakan bahasa yang indah dan ayat yang
gramatis serta bahasa badan yang sesuai semasa bercerita secara didik hibur.
5.2.1
Memahami dan menggunakan imbuhan akhiran –an, -kan, -i, imbuhan apitan pada
kata kerja, kata nama dan kata adjektif serta imbuhan pinjaman dengan betul
dalam pelbagai situasi.
|
EMK:
Pendidikan
Alam Sekitar
Nilai
Murni:
-
Kerjasama
-
Kebersihan fizikal
-
Kasih sayang
KP:
Konstruktivisme
-
Menyampaikan idea baru
Kontekstual
-
Mengaplikasikan
Verbal
linguistik
BCB:
-
Bacaan intensif
Strategi
PnP:
KB:
-
Menghubungkaitkan
-
Membuat gambaran mental
-
Menjanakan idea
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan