RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 7 Februari 2014 (Jumaat)
Masa
: 0700 – 0730
Tempat : Gelanggang
Sekolah
Tahun(Kelas) : Tahun 3 Orkid
Bilangan Murid :
Fokus Pembelajaran: 1.4 Berkebolehan melakukan kemahiran
guling belakang dengan lakuan yang betul.
Tajuk
: Guling Belakang
Standard Pembelajaran : 1.4.1, 2.4.1 & 5.2.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. melakukan guling belakang dengan betul.
Kognitif : i. Mengenal pasti kedudukan badan semasa
melakukan guling belakang.
Afektif: i. memperlihatkan rasa seronok melakukan
aktiviti guling belakang dan bersedia menerima cabaran.
ii. menerima cabaran dan
berasa seronok semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melakukan kemahiran guling
belakang pada pengajaran yang lepas.
Penerapan nilai : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Bahasa Inggeris
BSPP : Tilam
senaman ( ), bola kertas (12)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1. Latihan bebas.
2. Regangan dinamik
|
1.
Berdiri membelakangi pasangan masing-masing
2.
Tangan melilit tangan pasangan
3.
Bongkok badan dan angkat pasangan menggunakan bahagian belakang badan
4.
Tukar peranan apabila selesai
Lakukan regangan dengan
kiraan 8 dalam bahasa Inggeris:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
Berpasangan dalam bulatan
M
M M M
M
M M M
MM MM
G
MM MM
M M M M
M
M M M
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan 1
(7 minit)
Perkembangan 2
(8 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
Buai Daku
3. Aktiviti 2
Guling Belakang dari aras tinggi
|
·
Aktiviti hari
ini ialah pergerakan berirama iaitu “Guling Belakang”.
·
Berpasangan,
duduk dakam di atas tilam senaman.
·
Bantú
rakan mengayun ke hadapan dan belakang.
·
Ulang
sebanyak 8 kali dan tukar peranan.
Fokus Pembelajaran:
I.
Pastikan
kedua-dua tangan memegang erat atau peluk kedua-dua lutut sehampir yang mungkin
dengan badan.
II.
Gerakkan
badan ke depan dan belakang seperti buaian dengan lancar.
·
Lakukan guling
belakang dari tempat yang tinggi ke tempat yang rendah.
·
Lakukan
buai daku dahulu sebelum menolak badan ke belakang menuruni kawasan yang
tinggi.
Fokus Pembelajaran:
·
Letakkan
tapak tangan di atas lantai dengan jari tangan menghala ke arah bahu.
·
Angkat
pinggul dan tolak tangan.
·
Luruskan
tangan dan pindahkan berat badan dari kepala dan leher.
·
Apabila
kaki menyentuh lantai, luruskan kaki, dan berdiri.
|
Berpasangan dalam bulatan
M M M M
M M M M
MM MM
G
MM MM
M M M M
M M M M
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Tilam senaman (
)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Murid B
akan membantu murid B bergerak ke depan dan belakang.
Tilam senaman (
)
Catatan:
·
Demonstrasi
dilakukan dahulu.
·
Murid
melakukan aktiviti bergilir-gilir dengan bantuan guru.
|
|||
Kemuncak
(7 minit)
|
Guling belakang berganti-ganti
|
·
Buat satu barisan lurus setiap kumpulan dalam keadaan
duduk dekam.
·
Letakkan bola kertas di hujung kaki dan kepit
bola tersebut.
·
Lakukan buai daku dan murid di belakang akan
mengambil bola tersebut daripada kaki murid di hadapan.
·
Ambil menggunakan jari (tangan) dan kepitkan pada
kaki dan ulang sehingga ke murid terakhir.
·
Kumpulan pertama yang berjaya meletakkan
kedua-dua bola ke garisan penamat adalah juara.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan yang memenangi
perlumbaan.
|
6 kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Garisan penamat
|
Tilam senaman (
), bola kertas (12)
Catatan:
·
Guru
akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu.
·
Setiap
kumpulan akan diberi 2 bola kertas.
|
|||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian / Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Lakukan guling
belakang mengikut arahan dan kemampuan diri.
·
Semasa
melakukan gulingan, pastikan badan seperti roda.
·
Sentiasa
berhati-hati semasa melakukan guling belakang.
·
Kita perlu
bekerjasama untuk memastikan kumpulan dapat melakukan aktiviti dengan lancar
dan pantas.
·
Melakukan
latihan mengguling belakang di rumah.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan