Rabu, 9 Mei 2012

Pergerakan Asas (Nota Ringkas)


HBPE 2103 Lee Man Jiau
TOPIK 1 PERGERAKAN ASAS
1.1 PERGERAKAN ASAS
- empat komponen iaitu gimnastik pendidikan, gimnastik artistik, gimnastik irama dan pergerakan kreatif.
- tiga bahagian iaitu lokomotor, bukan lokomotor dan manupulatif alat.

1.2 PERGERAKAN LOKOMOTOR
-bersifat aliran gerakan dari satu tempat ke tempat yang lain.

1.2.1 Konsep

  • ARAH-bentuk arah gerakan iaitu ke hadapan atau ke depan atau ke kiri atau ke kanan.
  • ALUAN -corak gerakan, contohnya samada dalam bentuk lurus, bengkang-bengkok, zig-zag dan lain-lain.
  • MASA -masa yang digunakan untuk melengkapkan pergerakan, masa boleh dalam keadaan cepat atau pelahan, dengan cara tiba-tiba atau terkawal.

1.2.2 Bentuk Pergerakan Lokomotor
-aktiviti-aktiviti pergerakan lokomotor yang biasa dilaksanakan dalam aktiviti Pendidikan Jasmani ialah:

BERJALAN
· Jalan berundur dan kemudian ke hadapan
· Berjalan dengan melakunkan gaya robot atau askar permainan berjalan
· Berjalan dengan melakunkan gaya gergasi berjalan
· Berjalan dengan melakunkan gaya cara gorila berjalan
· Berjalan dengan melakunkan gaya meredah semak
· Berjalan dengan melakunkan gaya gajah berjalan
· Berjalan dengan melakunkan gaya anjing cedera di kaki berjalan

BERLARI
· Berlari setempat dengan ayunan tangan yang lurus
· Berlari dengan pelahan serta lutut diangkat tinggi
· Berlari pantas dan beransur-ansur pelahan
· Berlari dan berhenti apabila syarat diberikan dan berhenti apabila isyarat diberikan dan berlari semula
· Berlari ke hadapan serta berundur kesisi
· Berlari mengikut seorang ketua
· Berlari dengan pelbagai kelajuan berdasarkan arahan
· Berlari mengikut arah zig-zag

MELOMPAT
· Melompat seperti rusa melompat pagar
· Melompat tali atau garisan di atas lantai
· Melompat halangan yang ditinggikan sedikit dari paras lantai
· Melompat tinggi dan rendah berubah-ubah mengikut arahan
· Melompat dengan mencapai berbagai benda
· Melompat sampil bergerak kehadapan
· Melompat ke dalam dan keluar gelung rotan
· Melompat setempat
· Melompat melakonkan serta meniru cara kanggaru melompat
· Melompat melakonkan serta meniru cara katak melompat

MELOMPAT KETINGTING
· Melompat ketingting setempat tegak diatas sebelah kaki selama empat kiraan
· Melompat ketingting dan pusing badan kekiri dan kekanan
· Melompat ketingting berarah kehadapankebelakang dan kekiri-kekanan mengikut isyarat

LARI SISI
Minta pelajar lakukan aktiviti-aktiviti dibawah berdasarkan arahan dalam bentuk tiupan wisel atau irama muzik:
· Lari sisi ke kiri dan ke kanan
· Lari sisi perlahan-pelahan dengan langkah yang rendah
· Lari sisi dengan badan dinaikkan
· Lari sisi kemudian galop
· Lari sisi sambil berpegang tangan dengan pasangan

SKIP
· Skip ke hadapan
· Skip mengikut satu bulatan
· Skip dengan membuat pola tertentu
· Skip tinggi dan rendah mengikut isyarat
· Skip secara berpasangan
· Tunjukkan skip yang tenang dan menyeronokan


MERANGKAK
· Merangkak
· Merangkak melalui pelbagai halangan
· Merangkak melalui bawah sarang labah-labah
· Merangkak secara berpasangan dengan kaki pasangan diikat
· Merangkak melalui tali

GULING HADAPAN
a. Berdiri tegak tangan diluruskan ke atas ambil nafas
b. Bengkokkan lutut tangan lurus ke hadapan sedia untuk berguling
c. Naikkan pinggul dan rapatkan tangan dan dada ke tilam kemudian guling
d. Guling ke hadapan dengan dibantu (Guru perlu meminta pasangan pelajar yang membantu menyokong pinggul dan bahagian belakang pengguling. Oleh kerana aktiviti ini berisiko tinggi adalah dicadangkan kaedah tunjukcara digunakan)
e. Kembali ke ke dudukan dekam dan luruskan keduadua tangan

GULING KE HADAPAN
a. Bersedia dengan tangan lurus ke atas
b. Bengkokkan lutut tapak tangan ke atas dan jari menghala ke belakang
c. Sedia untuk berguling ke belakang dan letakkan punggung di atas tilam
d. Tolak badan dengan tangan. Guling ke belakang dengan dibantu (Guru perlu meminta pasangan
pelajar membantu menyokong pinggul dan bahagian belakang pengguling. Oleh kerana aktiviti
ini berisiko tinggi adalah dicadangkan kaedah tunjukcara digunakan)
e. Mendekam dan berdiri semula

GULING SISI
1.3 PERGERAKAN BUKAN LOKOMOTOR
Pergerakan bukan lokomotor dilakukan dalam keadaan tidak bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain. Pergerakan bukan lokomotor juga di ertikan sebagai keupayaan mengerakan bahagian tubuh badan tanpa beralih tempat.

1.3.1 Bentuk Pergerakan Bukan Lokomotor
DUDUK
· Duduk dalam keadaan bersila
· Duduk dalam keadaan melunjur
· Duduk dalam keadaan mengilas kekiri dan kekanan
· Duduk dengan mengangkat kaki keatas sedikit
· Duduk mendekam

BERDIRI
· Berdiri lurus
· Berdiri dengan membongkok kehadapan
· Berdiri sambil menghayun kaki kiri ke kiri dan kanan serta diulang caranya dengan kaki kanan
· Berdiri dengan memusing pada paras pinggang
· Berdiri dengan mengilas kekiri dan kekanan
· Berdiri dengan memusing tangan kekiri dan kekanan

Terdapat pelbagai dan banyak lagi aktiviti lokomotor dalam pendidikan jasmani antaranya ialah

  • TEKAN TUBI
  • GUSTI TANGAN
  • TURUN NAIK PASANGAN
  • ENJIT-ENJIT SEMUT
  • TEPUK AMAI-AMAI
  • MENARIK SETEMPAT
  • MENGILAS SAMBIL MENEPUK TANGAN
  • MENARIK DAN MENAHAN RAKAN

1.4 MANIPULASI ALATAN
Pembelajaran manipulasi alat mesti melibatkan objek seperti pundi kacang, bola kecil, bola besar, gelung, rotan, batang rotan, tali dan relang getah

1.4.1 Konsep
Manupulasi alat ialah bagaimana cara kita mengayakan atau mempergunakan alatan dengan cara yang betul dan cekap untuk membentuk gerakan. Kemahiran ini memerlukan penggunaan angota badan untuk mengawal, megawasi atau menangani sesuatu objek. Kemahiran asas manipulasi alat dapat meningkatkan kordinasi angota badan contohnya tangan–mata, kaki–mata dan lain-lain.

1.4.2 Bentuk Pergerakan Manipulasi Alat
MEMBALING DAN MELAMBUNG
· Melambung sebiji bola ke udara dan menyambut semula
· Melambung bola setinggi yang boleh dan menyambut semula
· Melambung bola serendah yang boleh dan menyambut semula



Tiada ulasan: