Isnin, 3 Februari 2014

Contoh Pernyataan Profesional Praktikum

PERNYATAAN PROFESIONAL
Semester 7 tahun 2014 merupakan kesinambungan program praktikum yang telah saya lalui pada semester lepas dan praktikum fasa tiga ini dan yang terakhir sebagai guru pelatih di Institut Pendidikan Guru (IPG) diharapkan dapat mengukuhkan lagi kompetensi saya dalam bidang ini . Praktikum fasa satu dan dua yang lepas telah memberikan pengalaman yang berharga kepada saya terutama dalam pengurusan bilik darjah sama ada di dalam atau di luar bilik darjah terutama sekali dalam konteks Pendidikan Jasmani (PJ). Justeru, tanggal 27 Januari sehingga 25 April 2014 saya akan menjalani praktikum fasa ketiga di SK Sibu Jaya, Sibu diharapkan dapat mengukuhkan lagi kemahiran pedagogi saya.
            Sebelum menjejakkan kaki ke IPG ini juga saya pernah terdengar dan mendengar berkaitan latihan mengajar di mana guru pelatih akan pergi ke sekolah dalam tempoh masa tertentu untuk latihan mengajar sebelum ditauliahkan. Sebelum menjalani praktikum ini juga saya pernah bertanya kepada guru pelatih senior berhubung pandangan dan pengalaman mereka semasa menjalani praktikum di sekolah ini. Mereka berpendapat bahawa praktikum yang mereka jalani membawa pengalaman yang menyeronokkan dan seolah-olah sudah bekerja. Selain itu, berbagai ragam murid dapat mereka kenali dan belajar bagaimana mengatasinya. Oleh sebab itu, teori-teori yang dipelajari melalui kuliah-kuliah yang diberikan misalnya kursus profesional seperti Murid dan Alam Belajar, Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku, Perkembangan Kanak-kanak dan Budaya & Pembelajaran, Kurikulum dan Pedagogi PJ dan PK diharapkan dapat saya gunakan semasa pengajaran kelak. Saya akan berusaha mengaplikasikan teori-teori yang dipelajari misalnya teori Mosston dan Ashworth dalam pengajaran major saya yakni PJ.
            Selain itu juga, perhubungan yang positif dalam sesebuah organisasi amat penting dalam usaha meningkatkan produktiviti dan kualiti sesebuah organisasi. Justeru, melalui praktikum ini saya akan membawa diri saya dengan menonjolkan perwatakan yang positif, menampilkan citra guru yang baik tanpa berpura-pura di hadapan mereka. Ini kerana kepura-puraan di hadapan orang hanya menyeksa diri dan tidak menampakkan keikhlasan. Oleh itu, apa yang baik dalam diri saya akan saya tonjolkan dan berikan dalam organisasi sekolah ini dan apa yang buruk saya atasi.
            Melalui praktikum ini juga saya harapkan saya mempu untuk mengenali anak-anak didik saya secepat yang mungkin misalnya mengetahui nama-nama mereka. Selain itu, saya berharap agar saya dapat belajar pengurusan dan pentadbiran di sekolah ini. Misalnya, pengurusan aktiviti kokurikulum terutama dalam mengendalikan aktiviti, kehadiran murid, pengurusan alatan sukan dan lain-lain. Saya juga berharap agar dapat membuat seberapa banyak bimbingan daripada guru pembimbing pengajaran major dan elektif saya berhubung pengurusan bilik darjah dan pengendaliannya. Ini kerana dalam pengajaran Pendidikan Jasmani kawalan dan pengelolaan pengajaran ini sukar untuk diuruskan sekiranya guru tidak peka dan mahir. Tidak seperti mata pelajaran Bahasa Melayu yang dilaksanakan di dalam bilik darjah adalah mudah untuk mengawal murid kerana faktor keluasan bilik darjah yang kecil dan terhad jika dibandingkan dengan mata pelajaran Pendidikan Jasmani yang luas ruang lingkupnya. Oleh sebab itulah, saya harap saya dapat membuat pemerhatian bagaimana guru mengajar dan menemubual bersamanya, misalnya bertanya berkaitan tingkah laku dan maklumat umum murid-murid  agar saya dapat mengenali murid-murid yang saya akan ajar nanti.
            Kesimpulannya, saya berharap melalui praktikum ini dapat memberikan saya nilai tambah dalam diri saya untuk menjadi seorang guru yang berjiwa guru sebenar guru dan memberikan sumbangan kepada pihak sekolah dalam apa bentuk sekalipun.


Tiada ulasan: