Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KSSR Tahun 3 (Guling Belakang)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          7 Februari 2014 (Jumaat)
Masa                :         0700 – 0730   
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :          Tahun 3 Orkid  
Bilangan Murid :        
Fokus Pembelajaran: 1.4 Berkebolehan melakukan kemahiran guling belakang dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Guling Belakang  
Standard Pembelajaran : 1.4.1, 2.4.1 & 5.2.3  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan guling belakang dengan betul.   

            Kognitif :         i.  Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling belakang.          
                       
Afektif:            i.  memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti guling belakang dan bersedia menerima cabaran.
                       ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melakukan kemahiran guling belakang pada pengajaran yang lepas.    
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Bahasa Inggeris

BSPP : Tilam senaman (     ), bola kertas (12)   

EMK: Kreativiti







BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Latihan bebas.








2.    Regangan dinamik










1.    Berdiri membelakangi pasangan masing-masing
2.    Tangan melilit tangan pasangan
3.    Bongkok badan dan angkat pasangan menggunakan bahagian belakang badan
4.    Tukar peranan apabila selesai


Lakukan regangan dengan kiraan 8 dalam bahasa Inggeris:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
Berpasangan dalam bulatan
 


       M         M         M        M            
       M         M         M        M

 MM                                       MM
                        G
 MM                                       MM

       M         M         M        M
       M         M         M        M            

Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 


Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)

















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
Buai Daku

















3.    Aktiviti 2
Guling Belakang dari aras tinggi


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Guling Belakang”.


·         Berpasangan, duduk dakam di atas tilam senaman.
·         Bantú rakan mengayun ke hadapan dan belakang.
·         Ulang sebanyak 8 kali dan tukar peranan.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Pastikan kedua-dua tangan memegang erat atau peluk kedua-dua lutut sehampir yang mungkin dengan badan.
    II.        Gerakkan badan ke depan dan belakang seperti buaian dengan lancar.




·         Lakukan guling belakang dari tempat yang tinggi ke tempat yang rendah.
·         Lakukan buai daku dahulu sebelum menolak badan ke belakang menuruni kawasan yang tinggi.

Fokus Pembelajaran:
·         Letakkan tapak tangan di atas lantai dengan jari tangan menghala ke arah bahu.
·         Angkat pinggul dan tolak tangan.
·         Luruskan tangan dan pindahkan berat badan dari kepala dan leher.
·         Apabila kaki menyentuh lantai, luruskan kaki, dan berdiri.




Berpasangan dalam bulatan
 


       M         M         M        M           
       M         M         M        M

 MM                                       MM
                        G
 MM                                       MM

       M         M         M        M
       M         M         M        M           

Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 












Tilam senaman (    )

Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Murid B akan membantu murid B bergerak ke depan dan belakang.














Tilam senaman (     )



Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Murid melakukan aktiviti bergilir-gilir dengan bantuan guru.

Kemuncak
(7 minit)
Guling belakang berganti-ganti
·         Buat satu barisan lurus setiap kumpulan dalam keadaan duduk dekam.
·         Letakkan bola kertas di hujung kaki dan kepit bola tersebut.
·         Lakukan buai daku dan murid di belakang akan mengambil bola tersebut daripada kaki murid di hadapan.
·         Ambil menggunakan jari (tangan) dan kepitkan pada kaki dan ulang sehingga ke murid terakhir.

·         Kumpulan pertama yang berjaya meletakkan kedua-dua bola ke garisan penamat adalah juara.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan yang memenangi perlumbaan.
6 kumpulan
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
            = Garisan penamat
Tilam senaman (     ), bola kertas (12)


Catatan:
·         Guru akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu. 
·         Setiap kumpulan akan diberi 2 bola kertas.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lakukan guling belakang mengikut arahan dan kemampuan diri.
·         Semasa melakukan gulingan, pastikan badan seperti roda.

·         Sentiasa berhati-hati semasa melakukan guling belakang.
·         Kita perlu bekerjasama untuk memastikan kumpulan dapat melakukan aktiviti dengan lancar dan pantas.

·         Melakukan latihan mengguling belakang di rumah.  

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: