Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KSSR 3 (Tepuk Riang Ria)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          10 Februari 2014 (Isnin)
Masa                :         0700 – 0730   
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :          Tahun 3 Orkid  
Bilangan Murid :         38 orang (25 orang lelaki, 13 orang perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5 Berkebolehan melakukan langkah lurus seperti Heel-Toe dan langkah Step-Close mengikut tempo.
Tajuk                :   Tepuk Riang Ria  
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 2.5.1 & 5.4.3   
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pelbagai jenis langkah lurus mengikut tempo seperti step-close, schottische, polka dan grapevine.

            Kognitif :         i.  mengenal pasti pelbagai jenis langkah pergerakan mengikut tempo.    
                       
Afektif:            i.  bekerjasama semasa melakukan aktiviti fizikal.
                       ii. menerima cabaran dan berasa seronok semasa melakukan aktiviti.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah mengikuti senamrobik 1 Murid 1 Sukan.     
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop, muzik, pembesar suara (1)

EMK: Kreativiti dan inovasi






BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Senamrobik











2.    Regangan dinamik bersama muzik










1.    Lakukan pergerakan mengikut rentak muzik sambil membuat kiraan.
2.    Lakukan pergerakan seperti yang ditunjukkan oleh guru dan rakan.
3.    Antara pergerakan senamrobik:
-       Heel touch
-       High knee
-       Pony
-       Doublé step close
-       Squat

Lakukan regangan dengan kiraan 8 dengan iringan muzik:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.


 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas


Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
























Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
Langkah Asas
























3.    Aktiviti 2
Tepuk Riang Ria Dengan Muzik


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Tepuk Riang Ria”.


1.    Berdiri dengan tangan mencekak pinggang.
2.    Langkah Heel-Toe:
o   Meletakkan tumit kaki kanan ke depan dan ulang dengan hujung kaki kanan.
o   Lakukan beberapa kali.
o   Ulang langkah Heel-Toe dengan kaki kiri. Lakukan beberapa kali.
3.    Langkah Step-Close
o   Melangkah sebelah kaki ke kanan dan sebelah kaki lagi dirapatkan.
o   Ulang langkah Step-Close dengan kaki sebelah lagi.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Bergerak mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.






1.    Berpasangan, menghadap rakan dan memegang kedua-dua belah tangan.
2.    Kiraan 1 - 4: Langkah Heel-Toe dua kali.
3.    Kiraan 1 - 4: Langkah Step-Close dua kali ke sisi.
4.    Kiraan 1 - 8: Ulang langkah 2 dan 3 dengan mengikut arah berlainan.
5.    Kiraan 1 - 4: Menepuk tangan kanan rakan empat kali.
6.    Kiraan 1 - 4: Menepuk tangan kiri rakan empat kali.
7.    Kiraan 1 - 4: Menepuk kedua-dua belah tangan rakan empat kali.
8.    Kiraan 1 - 4: Menepuk kedua-dua belah paha sendiri empat kali.
9.    Ulang langkah 2 hingga 8.

Fokus Pembelajaran:
·         Bergerak mengikut kiraan atau tempo yang dibuat bersama-sama.









Langkah Heel-Toe
Langkah Step-close










Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.























Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Pembetulan dilakukan sehingga murid dapat melakukan pergerakan dengan betul.

Kemuncak
(7 minit)
Persembahan Tepuk Riang Ria
·         Berada dalam kumpulan masing-masing.
·         Setiap kumpulan akan melakukan persembahan Tepuk Riang Ria mengikut tempo selama 1 minit.
·         Setiap kumpulan perlu mempelbagaikan cara tepukan mengikut tempo.
·         Contohnya, gantikan tepuk tangan dengan hentak kaki, petik jari atau tepuk bahu.

·         Tepukan yang kuat akan dinobatkan sebagai pemenang persembahan.  










Laptop, muzik & pembesar suara (1)

Catatan:
·         Guru akan menunjukkan demonstrasi menggunakan 1 kumpulan dahulu. 
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan





2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor



2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran




3. Kerja Susulan
1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.


·         Bergerak mengikut tempo lagu yang disediakan untuk mendapatkan pergerakan yang kemas dan teratur.


·         Kita perlu bekerjasama dalam satu kumpulan untuk membuat persembahan yang baik.
·         Perlu berani berdiri di hadapan rakan-rakan semasa melakukan persembahan.

·         Melakukan latih tubi di rumah atau mengakses internet berkaitan pergerakan berirama.

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid




Tiada ulasan: