Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KSSR Tahun 4 (Aksi Kreatif Saya)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          7 Februari 2014 (Jumaat)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :          Tahun 4 Alamanda  
Bilangan Murid :         40 orang ( 15 lelaki & 25 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5  Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama.
Tajuk                :   Aksi Kreatif Saya
Standard Pembelajaran : 1.5.1, 1.5.2, 2.5.1 & 5.3.2  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan kreatif bertema yang direka cipta mengikut muzik yang didengar.  
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif secara berpasangan dan berkumpulan dengan iringan muzik.

            Kognitif :         i.  mereka cipta pergerakan kreatif secara berpasangan dan berkumpulan mengikut rentak muzik yang didengar.
                                   ii. mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif mengikut rentak muzik yang didengar.
                                  
Afektif:            i.  memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.
                       ii. mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya.  

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menari dan menjalani kemahiran pada pengajaran yang lepas.   
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop, Muzik, speaker (1), gelung rotan (25)

EMK: Kreativiti dan inovasi  




BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Senamrobik  











2.    Regangan dinamik bersama muzik.










1.    Lakukan pergerakan mengikut rentak muzik sambil membuat kiraan.
2.    Lakukan pergerakan seperti yang ditunjukkan oleh guru dan rakan.
3.    Antara pergerakan senamrobik:
-       Heel touch
-       High knee
-       Pony
-       Doublé step close
-       Squat

Lakukan regangan dengan kiraan 8 dengan iringan muzik:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.     

 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas

Laptop, muzik dan speaker.
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)
















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Rentak Pelbagai)
















3.    Aktiviti 2
(Persembahan kami)

·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Aksi Kreatif Saya”.


·         Dalam keadaan statik, lakukan aksi berikut:
       I.        Menari gaya berpelukan
      II.        Menari twist
    III.        Menari gaya “Gangnam style”
·         Muzik dimainkan dan lakukan pergerakan yang sesuai mengikut rentak lagu.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Lakukan aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
    II.        Lakukan aktiviti yang sesuai mengikut jenis dan rentak lagu.




·         Lakukan aksi berikut dengan iringan muzik:
      I.        Menari gaya berpelukan
    II.        Menari twist
   III.        Menari gaya “Gangnam style”
·         Muzik akan ditukar secara rawak dan murid perlu sesuaikan pergerakan mengikut rentak lagu.

Fokus Pembelajaran:
·         Lakukan aksi mengikut kreativiti.
·         Lakukan aksi mengikut rentak muzik.








 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas






Laptop, muzik dan speaker (1).


Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid selesa melakukan aktiviti.





Laptop, Muzik dan speaker (1)



Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.

Kemuncak
(7 minit)
The King Of Muzikal Rope
·         Berdiri dalam keadaan bersedia.
·         Letakkan gelung rotan di hadapan masing-masing.
·         Hanya 25 gelung rotan digunakan.
·         Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
·         Bergerak ikut ritma lagu.
·         Reka pergerakan secara bebas seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
·         Berdiri di dalam gelung rotan yang diletakkan di hadapan apabila muzik diberhentikan.
·         Murid-murid yang tiada gelung terkeluar daripada permainan.
·         3 gelung rotan akan dikeluarkan setiap kali muzik diberhentikan.
·         Murid terakhir yang berjaya di akhir permaianan adalah The King of Muzikal Rope.
       M  M  M  M  M  M  M

M                                        M
                    G
M                                        M

       M  M  M  M  M  M  M
 











Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
      = Gelung rotan
Laptop, muzik, gelung rotan (25)


Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lakukan aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·         Semasa melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.

·         Kita perlu bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan.

·         Menonton atau mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid












Tiada ulasan: