Sabtu, 15 Februari 2014

RPH PJ KSSR Tahun 4 (Jom Ke Sawah)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :          12 Februari 2014 (Rabu)
Masa                :         0930 – 1000  
Tempat            :          Gelanggang Sekolah
Tahun(Kelas)   :          Tahun 4 Mawar
Bilangan Murid :         35 orang ( 22 lelaki & 13 perempuan)
Fokus Pembelajaran: 1.5  Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama.
Tajuk                :   Jom Ke Sawah  
Standard Pembelajaran : 1.5.2, 2.5.1 & 5.4.2  
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :  i.  melakukan pergerakan kreatif bertemakan sawah padi mengikut muzik yang didengar.  
ii. melakukan aktiviti pergerakan kreatif menggunakan motor kasar seperti pergerakan menanam dan menampi padi dengan betul.

            Kognitif :         i.  mengenalpasti pergerakan yang sesuai dalam pergerakan kreatif bertemakan sawah padi mengikut muzik yang didengar..
                                   ii. mereka cipta pergerakan kreatif bertemakan sawah padi berdasarkan pergerakan mengikut muzik yang didengar
                                  
Afektif:            i.  membentuk kumpulan semasa melakukan aktiviti.   
                       ii. memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti pergerakan kreatif dan bersedia menerima cabaran.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menari dan mengikuti senamrobik 1 Murid 1 Sukan.   
Penerapan nilai          : Keberanian dan berkerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Muzik

BSPP : Laptop, muzik dan pembesar suara (1), gelung kecil (35)

EMK: Kreativiti dan inovasi  





BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.    Latihan bebas.













2.    Regangan dinamik










1.    Berdiri dalam keadaan bersedia.
2.    Dengar ritma lagu sebelum melakukan pergerakan.
3.    Bergerak ikut ritma lagu.
4.    Reka pergerakan secara bebas seperti menari, melompat, berpusing dan kemahiran-kemahiran lain.
5.    Duduk mencangkung di tempat sendiri apabila muzik diberhentikan.
6.    Murid-murid yang lambat akan diberikan tekan tubi.

Lakukan regangan dengan iringan muzik:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.




Dalam bulatan  
  M     M     M     M     M     M

  M                                     M

  M                G                   M

  M                                     M

  M     M     M      M     M    M


                  
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Laptop, muzik & pembesar suara (1)
Perkembangan
(15 minit)


Perkembangan 1
 (7 minit)



















Perkembangan 2
 (8 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran


2.    Aktiviti 1
(Aksi Pesawah)



















3.    Aktiviti 2
(Kitaran Padi)


·         Aktiviti hari ini ialah pergerakan berirama iaitu “Jom Ke Sawah”.


·         Dalam keadaan statik, lakukan aksi berikut bersama-sama gelung:
      I.        Menanam benih padi
    II.        Menuai padi
   III.        Membanting padi
  IV.        Menampi padi
·         Lakukan aksi tersebut sambil bergerak ke pelbagai arah dan aras tanpa muzik.
·         Teka pekerjaan yang dilakukan berdasarkan pergerakan yang dilakukan.

Fokus Pembelajaran:
      I.        Teka perkerjaan yang sesuai berdasarkan pergerakan yang dibuat.
    II.        Lakukan aksi secara bersama-sama guru.


·         Lakukan aksi berikut dengan gelung kecil dan iringan muzik:
      I.        Padi ditiup angin.
    II.        Menanam padi bergerak ke hadapan dan belakang.
   III.        Menuai padi – ke kanan dan ke kiri
  IV.        Membanting padi mengikut langkah step close.
    V.        Menampi sambil berpusing.
·         Akhiri persembahan dengan gaya (pose) bebas.

Fokus Pembelajaran:
·         Lakukan aksi mengikut kreativiti.
·         Lakukan aksi mengikut rentak muzik.




 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas




 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas




Gelung kecil (35)
Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi penekanan supaya tidak berlaku pelangggaran dan murid selesa melakukan aktiviti.










Laptop, muzik dan pembesar suara (1)
Gelung kecil (35)


Catatan:
·         Demonstrasi dilakukan dahulu.
·         Jarak antara murid diberi perhatian.

Kemuncak
(7 minit)
Persembahan Bertemakan Pertanian
·         Cipta pergerakan kreatif berdasarkan tema pertanian.
·         Contoh tema:
-       Menanam padi
-       Menebas rumput
-       Memotong pokok
-       Mencangkul
·         Lakukan persembahan pergerakan kreatif bertema dengan iringan muzik.

·         Kumpulan yang menerima tepukan paling kuat akan dinobatkan sebagai juara.
7 kumpulan = 7 orang/kumpulan
 











Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
                     = Pentas
Laptop, muzik dan pembesar suara (1)
Gelung kecil (35)

Catatan:
·         Guru akan melakukan demonstrasi terlebih dahulu.
·         Setiap kumpulan akan membuat persembahan selama 30saat – 60 saat.
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan




2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran


3. Kerja Susulan
  

1.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lakukan aktiviti mengikut kreativiti masing-masing.
·         Semasa melakukan pergerakan bersama muzik, ikut rentak muzik.

·         Kita perlu bekerjasama dan berani menerima cabaran yang diberikan untuk membuat persembahan di hadapan rakan-rakan.

·         Menonton atau mengakses internet untuk melihat gaya-gaya pergerakan kreatif.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Tiada ulasan: