Isnin, 3 Februari 2014

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 5 SEMESTER PERTAMA TAHUN 2014

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI untuk TAHUN 5

SEMESTER PERTAMA TAHUN 2014

MINGGU &
 TARIKH

TUNJANG, TAJUK PEMBELAJARAN, NILAI & BILANGAN WAKTU
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI PEMBELAJARAN
CATATAN
M1

27-31 JAN 2014
·        Lapor diri kepada Guru Besar dan guru pembimbing.
·        Suai kenal bersama para guru, staf sokongan dan   para pelajar.
·        Menyesuaikan diri dengan persekitaraan sekolah.
·        Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·        Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan portfolio.
·        Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.











Tiada







Tiada

·        Bimbingan dan semak/tandatangan dokumen.
·        Tidak mengajar pada minggu ini.

M 2

3 – 7
FEB 2014
TP 1. Kecergasan
1.4 Kelenturan
1.4.1 Mengecilkan badan

Nilai:
       I.            Bekerjasama
   II.            Hormat - menghormati

(1 waktu)


Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kelenturan dengan betul dan selamat.
2.      Mengenal pasti anggota badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti kelenturan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti kelenturan.
Contoh aktiviti:
       I.            Melakukan aktiviti kelenturan secara individu dan berkumpulan.
   II.            Menyusup terowong
III.            Melepasi gelung rotan
IV.            Hantar bola kilas badan.
    V.            Menamakan sekurang-kurangnya dua anggota badan yang terlibat semasa melakukan aktiviti kelenturan.
3 – 4 Feb 2014
Cuti Ganti Tahun Baru Cina
M 3

10 – 14 FEB 2014
TP 1. Kecergasan

1.4 Kelenturan
1.4.2 Lentik Kucing

Nilai:
       I.            Kerjasama
   II.            Kejujuran

(1 waktu)

Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kelenturan dengan betul dan selamat.
2.      Mengenal pasti tiga otot utama yang terlibat dalam melakukan aktiviti kelenturan.
3.      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelenturan.
 Contoh Aktiviti:
       I.            Lentik kucing
   II.            Melunjur ke hadapan
III.            Membincangkan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelenturan.

M 4

17 – 21 FEB 2014

TP 1 Kecergasan

1.5 Kekuatan
1.5.1 Tolak Bahu Berpasangan

Nilai:
1.      Keberanian
2.      Kejujuran

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kekuatan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktviti kekuatan.
3.      Menyatakan tiga otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti kekuatan.
Contoh Aktiviti:
         I.            Melakukan aktiviti kekuatan otot secara individu dan berpasangan.
      II.            Tolak bahu berpasangan
  III.            Bola beracun

M 5

24 – 28 FEB 2014
TP 1 Kecergasan

1.5 Kekuatan

Nilai:
1.      Keberanian
2.      Kejujuran
3.      Kerjasama


(1 waktu)

Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kekuatan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktviti kekuatan.
3.      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kekuatan.
Contoh Aktiviti:
       I.            Bergayut pada palang
   II.            Naik turun bangku
III.            Bleep test  
26 – 28 Feb 2014
Pra UPSR 1 & Ujian Bulanan T.5
M6

3 – 7 MAC 2014
TP 1 : Kecergasan

1.6 Kepantasan
1.6.1 Lari Pecut

Nilai:
       I.            Kerajinan
   II.            Kejujuran
III.            Kerjasama

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan akitiviti kelajuan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan tiga otot utama yang terlibat dalam aktiviti kelajuan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti kelajuan.
Contoh Aktiviti:
-         Lari pecut 30 meter secara individu dan berkumpulan atau berpasangan.
-         Cabut ekor ayam

M 7

10 – 14 MAC 2014
TP 1: Kecergasan

1.6 Kepantasan
1.6.2 Lari Berganti-ganti

Nilai:
       I.            Disiplin
   II.            Keyakinan
III.            Keberanian

(1 waktu)

Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan akitiviti kelajuan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan aspek-aspek kesalamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kelajuan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti kelajuan.
Contoh Aktiviti:
       I.            Lari berganti-ganti 4 * 50 meter berkumpulan.  
UPSR
10-12 Sept 2013
M 8

17 – 21 MAC 2014
TP 1. Kecergasan

1.7 Kuasa
1.7.1 Lonjak Sambil Merejam Bola

Nilai:
       I.            Kerjasama
   II.            Keberanian

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kuasa dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan tiga otot utama yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
3.      Menyatakan perasaan yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
Contoh Aktiviti:
       I.            Lonjak sambil merejam bola tampar secara bergilir-gilir.
19 – 21 Mac 2014
Ujian Pertengahan Penggal 1 T.5 & T.6


22 Mac 2014
Cuti Pertengahan Penggal 1 Bermula
M 9

31 Mac – 4 April 2014
TP 1. Kecergasan

1.7 Kuasa
1.7.2 Lonjak Sambil Membaling Bola

Nilai:
       I.            Kerjasama
   II.            Hormat-menghormati

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti kuasa dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan aspek-aspek
kesalamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti kuasa.
3.      Menyatakan perasaan yang terlibat dalam aktiviti kuasa.
Contoh aktiviti:
       I.            Lonjak sambil membaling bola baling/ sofbol ke sasaran.

M 10

7 – 11 APRIL 2014
TP 1. Kecergasan

1.8 Imbangan
1.8.1 Imbangan Skala Sisi

Nilai:
       I.            Kejujuran
   II.            Kerjasama

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti imbangan dengan betul dan selamat.
2.      Mengenal pasti otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti imbangan.
Contoh aktiviti:
       I.            Imbangan skala sisi statik
   II.            Imbangan skala sisi dinamik

M 11

14 – 18 APRIL 2014
TP 1. Kecergasan

1.8 Imbangan
1.8.2 Imbangan Skala “Y”

Nilai:
       I.            Kerjasama
   II.            Kebebasan

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti imbangan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti imbangan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti imbangan.
Contoh aktiviti:
       I.            Imbangan skala “Y”
   II.            Dirian bangau secara individu dan berkumpulan/berpasangan.
18 April 2014
Good Friday
M 12

21 – 25 APRIL 2014
TP 1. Kecergasan

1.9 Ketangkasan
1.9.1 Skip dan Tukar Arah

Nilai:
       I.            Kerajinan
   II.            Kebebasan
III.            Kerjasama

(1 waktu)
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran ini, murid-murid dapat:
1.      Melakukan aktiviti ketangkasan dengan betul dan selamat.
2.      Menyatakan aspek-aspek keselamatan yang perlu diambil kira dalam melakukan aktiviti ketangkasan.
3.      Menyatakan perasaan semasa melakukan aktiviti ketangkasan.
Contoh aktiviti:
       I.            Skip zig-zag dengan jarak 10 meter setiap baris secara berkumpulan.
21 April 2014
Cuti Peristiwa (Easter Monday)


23 – 25 April 2014
Pra UPSR & Ujian Bulanan T.5

Tiada ulasan: