Sabtu, 12 Mei 2012


1.0         Dokumentasi Amali Pendidikan Keselamatan
1.1         Pengenalan
Program ini merupakan satu program yang melibatkan semua guru pelatih dari pengkhususan PISMP PJ Semester 3. Program ini dirancang bersama-sama pensyarah Jabatan PJK IPG Kampus Rajang bagi kelancaran program.
            Program ini bertujuan bagi memenuhi proforma kursus PKE 3102 selain  memberi kefahaman yang mendalam tentang aspek-aspek keselamatan dan kepentingannya dalam pengurusan keselamatan terhadap individu yang terlibat.
            Laporan ini merupakan laporan yang disediakan secara berpasangan dan laporan di bawah akan memberikan penjelasan berhubung hasil daripada lawatan yang telah dijalankan pada 28 Mac 2012 di Balai Bomba dan Penyelamat Sungai Merah, Sibu, Sarawak.

 Menunjukkan para peserta bekerjasama dalam mengangkut peralatan yang diperlukan.

Rajah menunjukkan suasan ketika di dalam bas. Rajah kanan menunjukkan keadaan semasa majlis pembukaan oleh pengerusi majlis.


Rajah kiri menunjukkan pensyarah penasihat memberikan taklimat sebelum berangkat ke destinasi.



 Rajah di atas merupakan sesi bersama Pegawai Mashidi Bin Taha yang memberikan penerangan berhubung Kebakaran. Rajah juga menunjukkan Pegawai Peter Jinang memberikan ceramah beliau berhubung keselamatan bermotor dan tidak bermotor serta penjagaan tempat yang baik bagi mengelak berlakunya kebakaran.




Rajah di atas menunjukkan aktiviti sebelum dan semasa amali alat pemadam api.



 Rajah di atas menunjukkan peserta mencuba mengendalikan alatan bermotor “hydraulic cutter” manakala

 Rajah di atas menunjukkan keadaan dalaman kenderaan bomba dan merupakan demonstrasi mengendalikan alat pemadam api.
 Rajah menunjukkan antara kenderaan bermotor di balai bomba
 . Rajah merupakan kenderaan “Turn Table Ladder”.


 Rajah ini merupakan gambar semasa majlis penutupan.

2.0         Penutup
Kesimpulannya, lawatan Pendidikan Keselamatan ini bukan sahaja memberikan pengalaman baharu kepada diri kami namun merupakan satu ilmu pengetahuan baharu kepada kami dalam mengharungi liku-liku kehidupan mencabar kini. Ilmu ini bukan hanya sekadar bagi memenuhi proforma tetapi merupakan satu panduan kepada kami dalam usaha mengelakkan kebakaran daripada berlaku. Melalui panduan yang diberikan adalah diharapkan dapat membantu masyarakat pluralistik di Malaysia dalam memastikan kebakaran tidak berlaku kepada mereka. Justeru, lawatan ini merupakan satu usaha yang ideal dalam melahirkan insan yang seimbang dari segi JERIS dan merupakan satu pendedahan yang ideal kepada para pelajar.

3 ulasan:

Aliyan berkata...

hai... saya dr ip keningau.. kamu ada proforma pke 3102? kalo ada, boleh share x? heheh

Aliyan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Unknown berkata...

hai...ada tetapi hardcopy saja....softcopy teda...