Khamis, 7 Februari 2013

Contoh Kritikan Artikel oleh Desmond Daniel Ak Copta


1.         Pengenalan
Artikel ini adalah berdasarkan kepada satu kajian dan ke atas pengalaman Pembelajaran berasaskan masalah di akademi bolasepak pasukan remaja di Universiti British Columbia, Kanada. Ia membincangkan tentang dari aspek: 
1.1       Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah ke atas pasukan dan perkembangan pemain.
1.2       Membantu Pembelajaran Berasaskan Masalah di dalam Pasukan Bolasepak Remaja.
            1.3       Strategi Penyoalan    
1.4       Reaksi ke atas Pembelajaran Berasaskan Masalah di dalam Program Pasukan Bolasepak Remaja
2.         Kritikan Artikel
            2.1       Kelemahan
Di dalam artikel ini, beberapa kelemahan yang mungkin timbul semasa pengimplimentasian Pembelajaran Berasaskan Masalah:
2.1.1        Memerlukan tenaga jurulatih yang pakar dan terlatih dan ini sudah semestinya memerlukan dana kewangan yang agak tinggi.
2.1.2        Memerlukan satu akademi yang mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh dan stabil untuk menyediakan prasarana dan kemudahan yang diperlukan.
2.1.3        Artikel ini hanya berdasarkan konteks sebuah akademi dan kebolehgunaannya pada akademi lain masih belum diketahui.
            2.2       Kelebihan
Beberapa kelebihan telah diutarakan di dalam pembacaan artikel ini. Di antaranya ialah:
2.2.1        Pembelajaran Berasaskan Masalah menyediakan satu kaedah yang unik dan pelbagai kerana ia memfokuskan pembelajaran kepada interaksi dengan rakan sepasukan di dalam satu masyarakat belajar dan menerapkan keperluan perkembangan pemain, idea dan konteks sukan. Tambahan pula, ia menyediakan rentetan yang kritikal ke arah pemprosesan cognitif.
2.2.2        Pembelajaran Berasaskan Masalah menghala ke arah strategi pembelajaran yang luas, termasuklah pemikiran critikal, komunikasi interpersonal, analsis reflektif, penetapan sasaran, pembelajaran ko-operatif, membuat sambil belajar dan penyelesaian masalah.
2.2.3        Peningkatan kaedah pembelajaran ini akan memberikan keseimbangan kepada pengalaman terpilih dan mencabar para pemain, lantas membolehkan pemain memperkembangkan pengetahuan, kebolehan dan kemahiran.
2.2.4        Kaedah ini juga didapati dapat memupuk semangat berpasukan yang tinggi di kalangan pemain dan ini boleh menghasilkan satu keputusan yang lebih baik.
2.2.5        Kepelbagaian di kalangan pemain dapat dijadikan sebagai kekuatan dan bukannya kelemahan kerana situasi yang berbeza memerlukan taktik dan game plan yang berbeza untuk mencapai kejayaan.
3.         Implikasi terhadap Profesion sebagai Guru Sukan
Artikel ini memberi peluang kepada Guru Sukan untuk memperkembangkan bakat dan kebolehan ahli sukan di bawah jagaannya. Cadangan dan usul dari artikel ini bukan sahaja boleh digunakan untuk permainan bolasepak tetapi juga boleh digunapakai untuk apa jua jenis sukan dan permainan berpasukan. Memberi peluang kepada para atlit untuk menyelesaikan masalah akan menjadikan mereka lebih matang dan memupuk rasa tanggungjawab dan menerapkan sifat kepemimpinan. Guru Sukan juga harus menyediakan latihan yang menggambarkan situasi sebenar perlawanan untuk pemain menguji dan mengadaptasi teknik semasa latihan.
4.         Rumusan
Artikel “Using Problem-based Learning to Enhance Team and Player Development in Youth Soccer adalah satu susulan kepada satu kajian yang dibuat ke atas sebuah akademi bolasepak remaja. Di dalam artikel ini, ia telah membincangkan kaedah dan pendekatan yang perlu dilakukan bagi mencapai sasaran. Pendekatan yang lebih memusatkan kepada pemain telah berjaya menghasilkan pemain yang lebih berwibawa kerana mereka mampu mengadaptasi teknik yang dipelajari mengikut kesesuaian situasi sebenar. Pembelajaran Berasaskan Masalah amat berkesan untuk melatih pemain, bermain dalam pasukan dan menunjukkan prestasi yang baik di dalam pertandingan. Sebagai sebahagian pendekatan yang holistik di dalam melatih pemain, Pembelajaran Berasaskan Masalah menyediakan satu rangka kerja untuk meningkatkan prestasi pasukan dan perkembangan pemain.

Penulis mendapatkan bahan ini daripada pensyarah di Jabatan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan menerusi blog yang telah disediakan dan diurustadbir bersama oleh pelajar dan pensyarah sebagai bahan tambahan untuk pengajaran beliau. Penulis mohon maaf bagi kesilapan nahu yang digunakan dan sekiranya mempunyai persoalan bolehlah kemukakan. Terima kasih. Sumber bahan ini diperolehi tidak dikenal pasti dan penulis mohon maaf atas perkara tersebut.

“Using Problem-based Learning to Enhance Team and Player Development in Youth Soccer oleh Harry Hubball & Scott Robertson

Tiada ulasan: