Isnin, 9 Disember 2013

Rancangan Pengajaran Semester/Tahunan Pendidikan Jasmani Suaian Masalah Penglihatan Tahun 2

          SEKOLAH KEBANGSAAN ABANG HAJI MATAHIR, SARIKEI

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI SUAIAN MASALAH PENGLIHATAN untuk TAHUN 2

SEMESTER PERTAMA TAHUN 2013

MINGGU &
 TARIKH

TUNJANG, TAJUK & NILAI

STANDARD/KANDUNGAN(KSSR)
OBJEKTIF

STANDARD PEMBELAJARAN(KSSR)
KEMAHIRAN/                           ISI KANDUNGAN
AKTIVITI (KSSR)
CATATAN
M1

2-6 Januari 2013
Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan.




1.1.1 Melakukan pergerakan ke ruang am yang telah ditetapkan.
2.1.1 Membezakan pergerakan mengikut ruang.
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.


Aktiviti Waktu 1:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Bergerak dalam ruang terbuka
   III.            Bergerak dalam petak luas dan sempit
   IV.            Bergerak berhalangan
      V.            Menyejukkan badan.
   VI.            Pentaksiran



M2


9-13 Januari 2013
Berkebolehan melakukan gabungan beberapa kemahiran lokomotor
1.2.1 Melakukan pergerakan berjalan, berlari, mencongklang (galloping), menggelongsor, melompat, melompat sebelah kaki (hopping), skip dan melonjak (leaping).

2.2.2 Mengenalpasti kepentingan  fleksi dalam pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor

5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti


Aktiviti Waktu 2:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Bergerak bebas dan membuat kumpulan
   III.            Permainan “Siapa cepat dia dapat”
   IV.            Permainan “Right, Left & Everywhere”
      V.            Menyejukkan badan.
   VI.            Pentaksiran.


M3

16-20 Januari 2013


Berkebolehan melakukan kemahiran melompat sebelah kaki dengan betul




1.2.1 Melakukan pergerakan berjalan, berlari, mencongklang (galloping), menggelongsor, melompat, melompat sebelah kaki (hopping), skip dan melonjak (leaping).

2.3.3 Menyatakan postur badan yang betul semasa melakukan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.

5.2.3 Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan
Aktiviti Waktu 1:
I.                    Lompat! Lompat! Lompat!
II.                 Stesen berhalangan
III.               Permainan “Lari Arnab Lari”
IV.               Menyejukkan badan.
 VII.            Pentaksiran.


·         Senarai semak


EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 43-45

Standard Prestasi:
B1D1E2

M4

15-19 April 2013
Berkebolehan melompat tali yang diayun oleh dua rakan
1.2.3 Melompat berterusan tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan
2.2.1 Mengenalpasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal
Aktiviti Waktu 1:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Melompat setempat
   III.            Melompat tali diayun
   IV.            Melompat dengan sebelah kaki gelung getah yang diayun
      V.            Permainan “ Jangan Tertinggal”
   VI.            Menyejukkan badan.
 VII.            Pentaksiran.

·         Senarai semak

EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 75-78

Standard Prestasi:
B1D1E2
M5
22-26 Januari 2013
Berkebolehan melakukan aktiviti bukan lokomotor
1.3.1 Melakukan pergerakan fleksi badan(membongkok), meregang, membuai, meringkuk, mengilas, memusing, menolak, menarik, mengayun dan mengimbang
2.2.3 Menyatakan postur badan yang betul semasa melakukan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktivit fizikal
Aktiviti:
I.                    Memanaskan badan
II.                  Melentik aksi kucing
III.               Mengilas
IV.               Dengar arahan
V.                  Memusing dan mengilas berpasangan
VI.               Gelombang bola
VII.             Menyejukkan badan
VIII.          Pentaksiran

·          
M6

29-2 Februari 2013
Berkebolehan melakukan kemahiran membaling bola
1.4.3 Membaling bola berbunyi pada satu jarak
2.3.2 Mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan
5.2.1 Melibatkan diri dan emngambil bahagian secara aktif
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti
Aktiviti Waktu 1:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Membaling dan menangkap bola
   III.            Lepasi jaring.
   IV.            Permainan “Siapa Hebat”.
      V.            Menyejukkan badan.
   VI.            Pentaksiran.


·         Senarai semak

EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 49-52

Standard Prestasi:
B2D1E2
M7


5-9 Februari 2013



Berkebolehan mengelecek bola menggunakan tangan dengan lakuan yang betul
1.1.1          Melakukan pergerakan ke ruang am yang telah ditetapkan
2.3.2 mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat
5.2.3 Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan


Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Melantun bola
III.               Bergerak sambil melantun bola ke hadapan
IV.               Permainan “ Lumba Melantun Bola”
V.                 Menyejukkan badan
VI.               Pentaksiran


M8


12-16 Februari 2013
Berkebolehan menggolek dan menggelek gelung rotan
1.4.10 Melambung, menyambut, menggolek, menendang, menyerkap, melantun, membaling, menangkap, memukul dan menggelecek
2.3.2 Mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat
Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Menggolek gelung berpasangan
III.               Menggolek bola dan menyusup ke dalam gelung
IV.               Permainan “ Rali Gelung”
V.                 Menyejukkan badan
VI.               Pentaksiran


M9
Memukul belon ke atas dan ke hadapan dengan menggunakan pemukul.
1.4.7 Memukul belon berbunyi yang digantung ke atas dan ke hadapan menggunakan pemukul yangmempunyai permukaan luas seperti raket.
2.3.1 Menyatakan perkaiatan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek.
5.2.1 Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.
Aktiviti Waktu 1:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Memukul belon dengan tangan.
   III.            Memukul belon menggunakan bat.
   IV.            Memukul belon pelbagai kedudukan.
      V.            Permainan kecil ‘ Memecah Ruyung”.
   VI.            Menyejukkan badan.
 VII.            Pentaksiran

M10
Berkebolehan melakukan pelbagai gerak edar mengikut irama.
1.19 Melakukan gerak edar berjalan, berlari, skip, melompat sebelah kaki dan mencongklang mengikut irama.
2.2 Membezakan pergerakan mengikut tempo.
5.5 Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.
5.10 Memilih sendiri rakan untuk membentuk kumpulan.
Aktiviti Waktu 1:
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Menedengar lagu dan menepuk tangan.
   III.            Aktiviti berpasangan(Tanpa Muzik)
   IV.            Aktiviti berpasangan(Dengan Muzik)
      V.            Persembahan
   VI.            Menyejukkan badan
 VII.            Pentaksiran

M11
Berkebolehan melakukan gulingan sisi dalam pelbagai variasi
1.8.1 Melakukan gulingan sisi.
2.7.1 Menyatakan variasi guling sisi.
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.
Aktiviti Waktu 1
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Guling sisi dari kedudukan melutut dengan sebelah kaki.
   III.            Guling sisi dari kedudukan melutut.
   IV.            Guling sisi kedudukan skala.
      V.            Fulingan berkumpulan muzik Trek’Gajah Menari’
   VI.            Menyejukkan badan.
 VII.            Pentaksiran

M12
Berkebolehan melakukan imbangan di atas bangku.
1.7.1 Melakukan imbangan di atas garisan dan peralatan.
2.6.1 Mengenal pasti keluasan tapak sokongan.
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
Aktiviti Waktu 1
        I.            Memanaskan badan.
      II.            Imbangan static.
   III.            Imbang static atas bangku.
   IV.            Bergerak atas bangku.
      V.            Permainan Kecil  ‘Meniti Titian”
   VI.            Menyejukkan badan.
 VII.            Pentaksiran

M13
Berkebolehan melakukan kemahiran hambur dan mendarat
1.6.2Melakukan hambur dari atas peti lombol dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki dengan lutut difleksi.
2.5.1Mengenalpasti posturyang betul semasa hambur dan mendarat
5.2.1Melibatkan diri mengambil bahagian secara aktif

Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Hambur badan.
III.               Hambur badan lurus ke atas mini trampoling dan mendarat.
IV.               Hambur badan lurus ke atas peti lombol dan mendarat.
V.                 Menyejukkan badan
VI.               Pentaksiran


M14
Berkebolehan melakukan gulingan hadapan.
1.8.2 Melakukan guling depan
2.7.2 Mengenal pasti postur badan semasa melakukan guling depan.
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti.
Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Jongkang jongkit
III.               Mengguling bola besar.
IV.               Duduk dekam tilam tinggi.
V.                 Permainan kecil, “Guling dan Pundi Kacang”.
VI.               Menyejukkan badan
Pentaksiran

M15
Berkebolehan melakukan pergerakan yang memerlukan imbangan dan sokongan badan mengikut irama.
1.3.3 Menggabungkan pelbagai pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dalam rangkaian pergerakan.
2.6.2 Mengenal pasti perkaitan antara imbangan dan sokongan.
5.4.2 Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Tarian huruf.
III.               Gelung irama.
IV.               Menari seperti saya.
V.                 Menyejukkan badan
VI.               Pentaksiran


M16
Berkebolehan melakukan rangkaian pergerakann lokomotor mengikut irama.
1.5.2 Melakukan rangkaian pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan alatan mengikut
tempo.
2.2.1 Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
5.4.2 Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
Aktiviti Waktu 1:
I.                    Memanaskan badan.
II.                  Kombinasi pergerakan.
III.               Ikut ketua.
IV.               Bergerak mengikut kad muzik:Instrumental mari menyanyi.
V.                 Menyejukkan badan
Pentaksiran












Tiada ulasan: