Ahad, 5 Julai 2015

Hubungan personaliti dengan tingkah laku dalam sukan dan senaman serta strategi kognitif dan kejayaan dalam sukan

Tutorial 2
Tajuk: Huraikan hubungan personaliti dengan tingkah laku dalam sukan dan senaman serta strategi kognitif dan kejayaan dalam sukan?

Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005;1194) personaliti ditakrifkan sebagai keperibadian dan perwatakan seseorang individu. Secara umumnya, personaliti bermaksud sahsiah, keperibadian atau perwatakan seseorang. Berikut merupakan antara definisi berkaitan personaliti yang diberikan oleh tokoh-tokoh. Personaliti adalah pola—pola atau tingkah laku seseorang individu yang dijelmakan dalam kehidupan seharian masing-masing. (Mishel, 1968). Selain itu, personaliti sebagai satu organisasi dinamik sistem psikofizikal pada seseorang individu yang menentukan tingkah laku dan fikirannya yang khusus. (Allport, 1961). Selain itu, ada yang menyatakan bahawa personaliti sebagai corak keseluruhan individu yang merangkumi pelbagai aspek termasuk cara berfikir, berasa, bertingkah laku dan cara berhubung dengan alam sekitarnya. (Kagen dan Segal, 1988).
            Definisi personaliti seperti mana yang diberikan oleh Nada Abi Samra (2000), iaitu personaliti membolehkan seseorang itu lebih efektif untuk bersosial kerana individu tersebut dilihat sebagai orang yang mempunyai personaliti yang menarik, teruk atau langsung tiada personaliti. Apabila personaliti dikaitkan dengan perkataan asalnya iaitu persona yang bermaksud topeng, personaliti lebih mencerminkan aspek diri sendiri yang dipilih untuk dipamerkan kepada dunia. Definisi ini juga membawa maksud bahawa beberapa aspek penting bagi seseorang manusia itu cuba disembunyikan atas sebab-sebab yang tertentu.
Personaliti seseorang dilihat sebagai sesuatu yang unik dan membezakannya dengan seseorang individu yang lain. Aspek tersebut dipanggil perbezaan individu. Kajian tentang personaliti ini telah menghasilkan pelbagai teori personaliti yang dapat membantu kita memerhati dan menerangkan pelbagai aspek tentang personaliti. Teori-teori personaliti tersebut adalah dapatan daripada kajian-kajian yang telah dijalankan terhadap pelbagai personaliti manusia. Memandangkan manusia adalah makhluk yang sangat kompleks, maka kewujudan berbagai jenis teori personaliti akan dapat membantu kita memahami personaliti manusia yang berbeza-beza.
Sebagai kesimpulannya, menurut Haliza & Joy (2009) menyatakan bahawa personaliti merupakan gabungan daripada berbagai sifat dan konsep kendiri seseorang. Individu yang mempunyai konsep kendiri positif akan menghasilkan personaliti yang bersesuaian dengan keperluan persekitarannya. Begitu jugalah dengan sukan di mana individu akan memilih sukan yang bersesuaian dengan personalitinya.

Klasifikasi Personaliti.
Setelah mengenali definisi personaliti, seterusnya marilah kita mengenali klasifikasi personaliti pula. Ini kerana setiap individu yang hidup di dunia ini memiliki personaliti yang berbeza-beza dan begitu juga dengan sukan di mana setiap atlet yang memiliki personaliti tertentu memiliki pilihan sukan yang sesuai berdasarkan personaliti mereka. Terdapat banyak cara untuk mengklasifikasikan personaliti seseorang. Antaranya adalah seperti yang dikemukakan oleh Carl Gustav Jung (1923) dalam buku Haliza & Joy (2009) yang mengemukakan tiga jenis personaliti. Antaranya adalah ekstrovet, introvet dan ambivet.
Bagi personaliti yang pertama iaitu ekstrovet, individu yang bersifat ekstrovet lebih kepada dunia luaran berbanding dengan dunia dalamannya. Personaliti jenis ini lebih kepada pergaulan, memberi perhatian dabn bercampur dengan orang lain. Menurut Slater (1962), kebebasan merupakan satu ciri ekstrovet. Mereka peramah, tidak mudah risau, tidak mudah malu, berminat dengan sukan, mudah menyesuaikan diri, sangat aktif, suka bersosial, mesra, gemarkan aktiviti luar dan responsif terhadap persekitaran. Mereka suka bergembira, suka kepada perubahan dan bertindak mengikut impuls. Biasanya ekstrovet cepat marah tetapi tidak menyimpan kemarahan itu lama.
Bagi personaliti kedua pula iaitu introvet pula, perkembangan introvet lebih menumpukan kepada aspek dalaman. Introvet bermakna mengambil berat tentang diri sendiri. Introvet mempunyai ciri individu yang mempamerkan ciri yang pasif, pemalu, sensitif, gemar berseorangan, cermat, reflektif dan sentiasa berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu kerja, boleh dipercayai dan bersedia menanggung risiko. Menurut Haliza & Joy (2009) juga, individu yang introvet mungkin tidak mudah marah, tetapi jika dia marah, perasaan marah itu akan berpanjangan. Mereka berupaya meneliti dan menganalisa perasaan sendiri dan tidak banyak memerlukan rangsangan luar. Mereka tidak bercita-cita tinggi dan tidak meminati kebendaan. Mereka juga suka merancang perkara-perkara yang akan datang, dan suka kepada kehidupan yang teratur.
Bagi personaliti ambivet pula, menurut Haliza & Joy (2009) individu ini mempunyai ciri-ciri daripada kedua-dua jenis personaliti ekstrovet dan introvet. Mereka merupakan gabungan kedua-dua jenis perkembangan personaliti iaitu ekstrovet dan introvet. Kemungkinan sifat yang dipunyai oleh individu ambivet ialah aktif, sensitif, optimistik dan gemar berseorangan.  

Pengaruh Personaliti Terhadap Sukan.
Individu yang memiliki personaliti ekstrovet merupakan individu yang cenderung untuk memilih jenis sukan yang menarik dan menyeronokkan, sukan berpasukan, rentak yang pantas atau berintensiti tinggi, tahap arousal yang tinggi, memerlukan kemahiran motor yang besar dan mudah dan mempunyai konsentrasi yang rendah seperti sukan rugbi dan tinju.
            Individu yang introvet pula cenderung untuk memilih jenis sukan yang memerlukan penumpuan, ketepatan, motivasi kendiri, kemahiran yang rumit atau yang melibatkan motor halus, tahap arousal yang rendah dan pencapaian individu seperti memanah, golf, snooker, petanque, boling padang dan boling.

Rujukan:
Haliza Hamzah & Joy N. Samuel. (2009). Perkembangan kanak-kanak untuk Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Kamus Dewan Edisi Keempat. 2005. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nada Abi Samra. (2000). The relationship between emotional intelligence and academic achievement in eleventh graders. Montgomery: Auburn University.


Tiada ulasan: