Soalan:
Dalam merancang dan melaksanakan aktiviti Pendidikan
Jasmani, pelbagai fakor perlu diambil. Huraikan faktor lokasi sekolah yang
boleh mempengaruhi aktiviti Pendidikan Jasmani ?
Faktor lokasi sekolah
atau kedudukan sekolah merupakan sebahagian daripada komponen yang terdapat
dalam faktor persekitaraan. Lokasi sekolah atau kedudukan sekolah dibahagikan
kepada dua yakni sekolah di kawasan Bandar dan luar Bandar. Kedua-dua kedudukan
sekolah ini mempunyai perbezaan yang ketara jika dibandingkan baik dari segi
tenaga pengajar dan kemudahan-kemudahannya.
Kedudukan sekolah di kawasan bandar mempunyai
pelbagai kelebihan berbanding kawasan di luar bandar. Kewujudan pertubuhan tertentu
memberi kelebihan bagi sekolah di bandar terutamanya dari segi kepakaran yang
ada. Justeru itu sekolah yang berada di luar bandar boleh berkongsi kepakaran
yang sedia ada di bandar. Sebagai contoh kepakaran jurulatih renang, gimnas,
taekwando dan sebagainya.Kepakaran-kepakaran yang terdapat di kawasan bandar
boleh dijadikan asas bagi menjalankan aktiviti-aktiviti berdasarkan kepakaran yang
terdapat di situ. Di bandar juga terdapat guru-guru yang mempunyai kepakaran
khas berbanding di luar bandar. Keadaan tersebut diransang oleh adanya
persatuan-persatuan yang diiktiraf oleh badan-badan kebangsaan yang membolehkan
guru mengambil bahagian untuk
mendapatkan
sijil-sijil yang melayakkan mereka untuk mengajar sesuatu kemahiran atau sukan.
Ini memberi banyak peluang kepada sekolah di bandar untuk merancang pelbagai
aktiviti yang boleh menarik minat murid.
Kedudukan sekolah di kawasan luar
bandar agak ketinggalan daripada sekolah di Bandar. Walau bagaimanapun, pihak
kerajaan telah melakukan banyak usaha bagi meningkatkan insfrakstruktur sekolah
di luar bandar. Ini terbukti pada tahun lepas sahaja, kerajaan telah memperuntukkan
tambahan RM2.6 billion bagi meningkatkan mutu prasarana dan pendidikan di
kawasan pendalaman dan luar bandar seluruh negara. Ianya sebagai tambahan
kepada RM9.7 billion yang diluluskan oleh Kementerian Pendidikan dalam
Rancangan Malaysia ke Sembilan dan dijangka akan memberi manfaat kepada dua
juta pelajar luar bandar dan pendalaman. Oleh itu, aktiviti yang akan dirancang
di luar bandar haruslah bersesuaian dan menepati tahap ekonomi penduduk
setempat. Ini kerana ibu bapa di sekolah hanya bergantung kepada inisiatif yang
diambil oleh pihak sekolah sahaja dalam membentuk anak-anak mereka.
Kesimpulannya, kreativiti seseornag
guru dalam mengubah suai dan mempelbagaikan pendekatan P&P beliau amat
perlu dalam memastikan aktiviti PJ dapat dilaksanakan di sekolah-sekolah
terutama di sekolah luar Bandar kerana infrastruktur yang serba kekurangan
memungkinkan keberkesanaan P&P dapat dijayakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan