Soalan:
Sediakan langkah-langkah pengajaran mengikut model
“ASSURE”.
I.
Model Reka bentuk pengajaran ASSURE
A- Analyse learner
(analisis pelajar)- (1) Ciri umum; umur, tahap, latar belakang sosioekonomi (2)
kopetensi khusus pringkat masuk; kemahiran sedia ada (3) Stail Pembelajaran ;
sama ada auditori, visual, atau kinestatik
S- State Objective
(nyatakan obj)- (1) tahap minimum sepatutnya dipelajari murid dpd P&P (2)
fokus kpd pengetahuan, kemahiran dan
sikap yg baru utk dipelajari.
S- Select Method, media & materials (kaedah, media, bahan)- Kaedah; simulasi,
demostrasi, latihan tubi. Media; kreteria- (1)sepadan dgn kuri
(2) maklumat tpt/tkini (3) bahasa jelas (4) tarik minat/cetus motivasi (5)galak
plibatan pel (6)kualiti teknikal (7)
terbukti keberkesanan (8) ada panduan guna. Rek bentuk Bahan; ambil kira; (1)
objektif (2) pelajar (3) kos (4) kepakaran teknikal (5)peralatan (6)fasiliti
(7)masa
.
U- Utilise Media & materials (guna media, bahan); langkah (1)prebiu bhn (2) sediakan
bhn (3) sediakn psekitarn (4)sedikn plajar (5)sed pengalaman pembelajaran.
R-Require Learner Participation (dorong penglbtn pel); latihan, kuiz, projek
E-Evaluate and revise
(nilai dan semak)- (1)nilai pencapaian pel (2)pembelajaran yd terhasil
(3)media/kaedah (4)penggunaan guru (5) penggunaan murid.
II.
Langkah-Langkah Pengajaran
Matapelajaran :
Pendidikan Kesihatan
Tahun :
4 Bijak
Tajuk :
Penyakit Berjangkit
1.
Analyze Learner (Analisis Pelajar)
·
Pelajar terdiri
daripada 20 orang pelajar di mana 16 orang pelajar adalah lelaki manakala
selebihnya perempuan. Kesemua pelajar tinggal di kawasan pedalaman dan tinggal
di asrama. Kesemua pelajar ini juga berasal daripada keluarga miskin dan mereka
berumur dalam lingkungan 9 – 10 tahun.
·
80% pelajar tidak
mengetahui apa yang dikatakan dengan penyakit berjangkit dan mereka hanya
mengetahui nama penyakit yang mereka hidapi sahaja.
·
Stail pembelajaran
pelajar-pelajar ini rata-ratanya adalah kinestatik di mana mereka suka
bergerak-gerak dan menganggu rakan-rakannya.
2.
State Objective (Nyatakan Objektif)
·
Pelajar dapat menamakan
sekurang-kurangnya 3 jenis penyakit berjangkit dan cara penyakit boleh merebak.
Selain itu, pelajar mengamalkan sikap bantú-membantu apabila dalam
perbincangan.
3.
Select Method, Media and Materials (Nyatakan Kaedah,
Media dan Bahan)
·
Kaedah = Perbincangan
·
Media = Papan tulis,
“marker pen”, LCD Projector, Laptop, Persembahan Powerpoint.
·
Bahan = Lembaran
kerja (silang kata).
4.
Utilize Media and Materials (Guna Media dan Bahan)
·
Guru akan bersoal
jawab bersama murid-murid mengenai penyakit berjangkit. Pertama, guru bertanya
kepada murid-murid yang pernah sakit jenis penyakit yang mereka hadapi masa
itu. Kemudian ,guru akan mencatatkan semua penyakit yang dinyatakan oleh
murid-muridnya di papan tulis. Murid-murid juga ditanya mengapa mereka mudah menghidap
penyakit. Pada masa yang sama guru akan sentiasa membimbing murid-murid dalam
menjawab soalan. Selepas perbincangan, guru akan mengedarkan lembaran kerja
berbentuk silang kata kepada murid-murid bagi mengukuhkan lagi pengetahuan
mereka. murid diberi tempoh masa tertentu dalam menyiapkan lembaran kerja
tersebut.
5.
Require Learner Participation (Dorong Penglibatan
Pelajar)
·
Selepas menyiapkan
tugasan yang diberikan, murid-murid secara individu akan bertukar-tukar kertas
dan akan menyemak lembaran kerja rakan-rakannya yang lain. Murid-murid akan
dibimbing oleh guru dalam proses menyemak kertas tersebut. Selepas selesai
menyemak, murid akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan guru akan
mengadakan kuiz kepada mereka. kuiz adalah berdasarkan apa yang mereka telah
pelajari sebelum itu berkaitan penyakit berjangkit. Kumpulan yang memungut
markah tertinggi dalam kuiz akan mendapat hadiah misteri daripada guru.
6.
Evaluate and Revise (Nilai dan Semak)
·
Penilaian adalah berdasarkan
kepada lembaran kerja yang diberikan oleh guru dan berdasarkan kuiz yang
dijalankan. Setiap murid juga akan disoal secara inidividu dalam proses
perbincangan semasa P&P. Murid dianggap menguasai apabila berjaya
menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik.
·
Sekiranya masih
terdapat murid yang dikenalpasti tidak dapat mengikuti P&P, guru akan
mengenalpasti punca masalah murid sebelum memberikan pemulihan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan