1.
Konsep Kesepaduan
Konsep kesepaduan
ialah gabungan beberapa aspek kemahiran atau aspek-aspek perkembangan fizikal
kanak-kanak.
Kesepaduan merupakan
penyatuan dua atau lebih subjek yang menjadi satu matapelajaran yang bersepadu
dan membekalkan murid dengan ilmu yang bersepadu dan tidak terasing.
Konsep kesepaduan
dalam kurikulum menghilangkan sempadan mata pelajaran dan disiplin.
Pelajar akan melihat
ilmu sebagai satu yang bersepadu dan lebih bermakna.
2.
Penggabungjalinan Dalam Pendidikan Jasmani
Dalam konteks KBSR,
penggabungjalinan dilihat dapat dibahagikan kepada dua bahagian iaitu yang
pertama, penggabungjalinan antara kemahiran-kemahiran yang ada di dalam satu
matapelajaran itu. Keduanya ialah penggabungjalinan kemahiran daripada beberapa
matapelajaran yang lain.
Penyerapan pendekatan
gabung jalin dalam proses pembelajaran dan pengajaran adalah satu inovasi dan
anjakan ke arah mewujudkan suasana pembelajaran dan pengajaran yang kondusif
bagi menimbulkan minat dan rasa seronok dalam kalangan murid.
Terdapat tiga jenis
penggabungjalinan. Pertama, Penggabungjalinan antara kemahiran dalam satu mata
pelajaran. Kedua, penggabungjalinan dengan kemahiran mata pelajaran lain.
Ketiga, menggabungkan kedua-dua jenis penggabungjalinan dalam satu pengajaran.
Contoh Penggabungjalinan
I.
Penggabungjalinan antara kemahiran dalam satu mata
pelajaran.
Contoh permainan -
bola sepak. Di dalam permainan ini, terdapat pelbagai kemahiran yang didedahkan
kepada murid seperti menghantar, menggelecek, menjaring, menendangr dan
sebagainya. Guru boleh menggabungkan dua atau lebih kemahiran dalam satu-satu
sesi pengajarannya, contohnya menggabungkan kemahiran menggelecek dan
menendang. Dalam lakuan ini, murid dikehendaki menggelecek bola dalam jarak
yang ditetapkan sebelum membuat tendangan dengan teknik yang betul. Di sini,
kita dapat perolehi satu contoh penggabungjalinan dalam pendidikan jasmani.
II.
Penggabungjalinan dengan kemahiran mata pelajaran lain.
Contoh aktiviti –
regangan. Di dalam aktiviti ini, guru boleh menerapkan kemahiran membilang dan
mengira yang diajar dalam mata pelajaran matematik. Guru hanya perlu meminta
murid-murid membuat pergerakan regangan sambil mengira dari nombor satu hingga
ke nombor lapan. Melalui aktiviti ini, murid secara tidak langsung dapat memperbaiki
kekuatan memori mereka terhadap angka.
III.
Menggabungkan kedua-dua jenis penggabungjalinan dalam
satu pengajaran.
Contoh aktiviti –
senamtari (senamrobik). Aktiviti ini melibatkan pergerakan, aktiviti membilang
dan muzik. Guru akan memasang muzik yang berbeza rentak dan kemudian meminta
murid-murid melakukan pergerakan fizikal mengikut rentak lagu. Ketika murid
melakukan pergerakan, mereka juga dikehendaki untuk membilang beramai-ramai
sehingga nombor lapan supaya pergerakan mereka menjadi seragam, kemas dan
teratur. Pengajaran yang dijalankan akan menjadi lebih bermakna dan
menyeronokkan. Ia bergantung kepada keupayaan guru untuk member penerangan yang
jelas kepada murid sebelum melaksanakan aktiviti tersebut.
Sumber:
http://notapismp.blogspot.com/2010_09_01_archive.html. Diakses pada 6 Julai 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan