LAPORAN REFLEKTIF
Syukur kepada Tuhan kerana
dengan limpah kurniaNya maka dapatlah tugasan ini disudahkan tepat pada
masanya. Ucapan penghargaan didedikasikan khusus kepada pensyarah pembimbing En.
Chula Bina yang banyak memberi panduan kepada saya sepanjang menyediakan
tugasan ini.
Sebelum pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran
Pendidikan Jasmani (PJ) Suaian ini dijalankan saya menghadapai masalah dalam
mencari dan memilih tajuk yang sesuai untuk menyediakan Rancangan Pengajaran
Harian (RPH) bagi murid-murid berkeperluan khas di mana saya telah diberikan
satu format yang telah ditetapkan iaitu penyediaan RPH KSSR Bersepadu Tahun 1.
RPH Bersepadu bermaksud saya perlu menyediakan rancangan di mana terdapat dua
atau lebih kecacatan yang perlu saya sediakan dan rancangkan dalam pengajaran
saya kelak.
Justeru, bagi mengatasi masalah ini saya telah berusaha
dengan usaha saya sendiri mencari dan mengakses maklumat yang berkaitan melalui
laman sesawang Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang telah disediakan
khusus untuk murid-murid berkeperluan khas. Hasilnya, saya berjaya mendapatkan
bahan-bahan atau dokumen-dokumen yang diperlukan bagi penyediaan RPH Bersepadu
ini. Melalui dokumen standard dan modul pengajaran yang telah saya perolehi
saya memilih dan menentukan tajuk yang bersesuaian dan menyediakan Rancangan
Semester berdasarkan dokumen tersebut. Kesimpulannya, dokumen-dokumen dan modul
ini telah membantu saya dalam merancang sekaligus berjaya menyediakan RPH yang
lengkap berpandukan dokumen dan modul yang diperolehi itu.
Setelah menyediakan RPH yang lengkap saya berbincang
bersama guru yang mengajar murid berkeperluan khas berhubung strategi, kaedah
dan teknik yang sesuai untuk mengajar murid-murid ini. Hasilnya, melalui temu
bual dan soal jawab bersama guru tersebut saya mendapat satu gambaran awal
bagaimana hendak melaksanakan dan mengorganisasikan pengajaran saya kelak.
Malah, melalui pemerhatian yang telah saya lakukan mendapati kaedah arahan
dhand anhan amat sesuai diaplikasikan dalam pengajaran ini. Ini bertepatan
dengan gaya pengajaran menurut Mosston
& Ashworth (1994) dalam buku Wee (2009) yang mengemukakan 11 gaya
pengajaran yang berbeza. Menurut tokoh-tokoh ini juga terdapat beberapa
keputusan yang perlu dibuat sebelum, semasa dan selepas sesuatu pengajaran
dijalankan. Antaranya adalah sebelum pengajaran beberapa keputusan yang perlu
dibuat sebelum pengajaran adalah dari segi persediaan dan pemilihan topik,
objektif, organisasi dan penyampaian. Kemudian, semasa pengajaran keputusan
mengenai pencapaian dan perlaksanaan perlu ditetapkan oleh seorang guru dan
akhir sekali selepas pengajaran di mana penilaian dan maklumbalas daripada
pelajar perlulah diambil kira oleh seorang guru iaitu pelaksana pengajaran dan
pembelajaran itu. Justeru, melalui panduan yang diberikan oleh Mosston dan
Ashworth ini saya jadikan sebagai panduan dalam menyediakan sebuah RPH yang
berkesan terutama murid-murid berkeperluan khas ini.
Antara kekuatan yang dapat saya
kenal pasti hasil daripada pemerhatian yang dijalankan oleh pasangan praktikum
saya mendapati semasa pengajaran dan pembelajaran PJ Suaian dijalankan
mendapati aktiviti yang dijalankan sesuai untuk murid-murid di mana murid-murid
aktif melakukan aktiviti yang disediakan. Kawalan kelas juga baik dan
aktiviti-aktiviti yang dijalankan menyeronokkan mereka. Ini dapat dicapai oleh
saya semasa pengajaran dan pembelajaran disebabkan oleh guru mengamalkan konsep
perencah (scaffolding) di mana
menurut Haliza dan Joy (2009) konsep scaffolding
bermaksud mengubahsuai tahap sokongan yang diberikan semasa proses
pengajaran dan pembelajaran berlaku, individu yang lebih berkemahiran yakni
guru akan mengubahsuai tahap bantuan atau bimbingan yang diberikan mengikut
keupayaan murid itu sendiri. Ini dapat dilihat semasa latih tubi dijalankan di
mana saya membimbing murid-murid yang tidak menguasai kemahiran yang diajar
secara individu di mana saya memberikan pembetulan satu per satu berhubung cara
yang betul untuk melambung dan menyambut bola secara bersemuka dengan mereka.
Selain daripada itu, saya menggunakan rakan sebaya mereka sendiri iaitu
murid-murid yang mahir untuk membimbing murid-murid yang tidak menguasai.
Kaedah dan teknik ini adalah bertepatan dengan konsep perencah yang telah saya
nyatakan di atas.
Selain daripada itu, saya mampu
mengawal kelas dengan baik adalah disebabkan arahan dan organisasi semasa
melakukan latih tubi. Arahan yang saya berikan adalah jelas, ringkas dan padat
serta tidak berjela-jela atau memberikan penerangan yang panjang. Ini
bertepatan dengan gaya pengajaran yang dikemukan oleh Mosston dan Ashworth
(1994) di mana dalam gaya ini, guru yang mengawal “Apa” yang akan dipelajari,
“Bagaimana” ia dilakukan, serta “Mula” dan “Akhir” sesuatu aktiviti.
Proses-proses menggunakan gaya ini adalah seperti saya memberikan penerangan
ringkas dan membuat demonstrasi tentang kemahiran yang akan dipelajari murid
dan murid-murid akan berlatih. Kemudian, saya memberikan komen am tentang
prestasi atau pelakuan mereka. Saya juga memberikan penerangan lanjut dan
membuat demonstrasi lanjut berkaitan kemahiran yang hendak dipelajari sebelum
murid-murid melakukan latihan semula. Selain itu, saya memberikan tunjuk ajar
kepada murid-murid yang memerlukan bantuan secara individu. Oleh sebab itulah
hasilnya saya dapat mengawal kelas dengan baik.
Di sebalik kekuatan yang telah saya
nyatakan pada penerangan di atas, tidak dapat dinafikan juga masih terdapat
beberapa kelemahan yang dikenal pasti semasa pengajaran dan pembelajaran PJ
Suaian Bersepadu ini. Berdasarkan pemerhatian yang dilakukan oleh pasangan
praktikum saya mendapati bahawa masa aktiviti yang dijalankan terlalu singkat.
Selain itu, berlaku gangguan daripada murid-murid yang hyperactive yang sentiasa berlari dan melakukan aktiviti lain
apabila guru tidak mengawasi mereka. Di samping itu, setiap daripada
murid-murid mempunyai masalah-masalah yang tersendiri. Antaranya adalah
terdapat murid-murid yang tidak mengendahkan arahan yang diberikan guru
terutama murid-murid autisme, tidak memahami apa yang dilakukan oleh guru yakni
bagi murid-murid lembam, terdapat juga murid-murid yang menangis disebabkan
gangguan daripada murid hyperactive.
Justeru, setiap masalah yang dihadapi ini menjadi cabaran kepada saya dalam
mengajar PJ kepada mereka terutama dalam mencapai objektif pengajaran dan
pembelajaran yang mahu dicapai oleh guru dan murid.
Oleh yang demikian, bagi mengatasi
masalah ini antara cadangan penambahbaikan yang akan dilakukan saya pada masa
hadapan atau pada pengajaran seterusnya saya akan melakukan aktiviti yang mudah
dan mengikut rentak atau kemampuan mereka. Saya juga akan menggunakan gaya
pengajaran yang berbentuk latihan sepertimana yang dikemukakan oleh Mosston dan
Ashworth di mana gaya pengajaran ini sesuai dijalankan bila masa pengajaran
terhad dan sesuai pada peringkat permulaan pembelajaran. Selain itu,
murid-murid mempunyai lebih masa untuk berlatih berbanding dengan gaya arahan.
Mengikut gaya ini, semasa latihan diberikan saya akan memerhatikan murid-murid
dan memberi maklum balas dan memberi tunjuk ajar kepada murid yang memerlukan. Dalam
proses pembelajaran secara umum, maklum balas daripada guru adalah penting. Maklum
balas boleh dikategorikan kepada empat
jenis iaitu maklum balas prestasi (performance feedback), maklum balas
motivasi (motivation feedback), maklum balas attribut (attributional
feedback) dan maklum balas strategi (strategy feedback) (Pintrich
& Schunk, 1996). Justeru, dalam pengajaran dan pembelajaran PJ Suaian
Bersepadu yang saya jalankan ini, saya akan memberikan maklum balas berbentuk
prestasi dan attribut kepada murid-murid kelas bersepadu ini. Ini kerana maklum
balas prestasi merujuk kepada maklum balas guru terhadap tahap ketepatan
tugasan yang dilakukan oleh pelajar. Saya akan memberikan maklum balas jenis
ini apabila murid-murid dapat melakukan kemahiran yang diperkenalkan kepada
mereka dengan baik. Melalui maklum balas ini murid-murid akan mendapat
rangsangan dan akan berusaha untuk memperbaiki dan meningkatkan lagi prestasi
mereka. Bagi maklum balas attribut pula adalah sesuai dengan murid-murid
bekerpeluan khas kerana maklum balas ini diberikan disebabkan kekurangan yang
mereka hadapi. Guru akan memberikan motivasi kepada murid-murid dengan
menyatakan bahawa kekurangan yang dihadapi tidak menjadi halangan untuk mereka
mencapai kejayaan. Justeru, diharapkan agar mereka berusaha untuk memperbaiki dan
melakukan aktiviti dengan bersungguh-sungguh.
Selain daripada itu, untuk mengatasi masalah gangguan
semasa pengajaran dan pembelajaran berlaku antara cadangan penambahbaikan yang
akan saya laksanakan adalah dengan memberikan masa rehat (Time-out). Murid-murid yang menganggu akan diberikan masa rehat
agar menjadi hukuman kepada mereka untuk tidak mengulangi kesalahan pada masa
hadapan. Menurut Wee (2009), peraturan masa rehat digunakan untuk menghentikan
murid bertingkah laku buruk semasa melakukan aktiviti pendidikan jasmani dan
tempoh masa yang lazim dipraktikkan ialah 5 sehingga 10 minit. Walau
bagaimanapun, semasa murid diberikan masa rehat, murid tidak dibenarkan berada
jauh daripada guru dan mesti berada berhampiran dengan guru.
Di samping itu juga, saya akan memberikan pengukuhan
kepada murid-murid yang dapat melakukan aktiviti dengan baik. Menurut Wee
(2009), terdapat empat kategori pengukuhan iaitu pengukuhan sosial, pengukuhan
masa, pengukuhan hak istimewa dan pengukuhan visual. Dalam konteks pengajaran
dan pembelajaran PJ saya akan memberikan pengukuhan sosial seperti anggukan
kepala, pujian, dan senyuman terhadap tingkah laku murid dan diharapkan melalui
pengukuhan ini akan menjadi rangsangan kepada mereka untuk mengulangi perbuatan
atau tingkah laku yang diingini iaitu melakukannya dengan betul. Rangsangan
yang akan diberikan oleh saya adalah berlandaskan Prinsip Teori Behaviorisme - Ivan Pavlov. Menurut Ragbir (2010), beliau menyatakan
bahawa terdapat tiga prinsip asas di dalam eksperimen Ivan Pavlov. Prinsip
tersebut ialah pertama setiap rangsangan akan menimbulkan gerak balas, kedua pembelajaran
berlaku akibat kaitan antara rangsangan dan gerak balas dan ketiga iaitu pembelajaran
yang berlaku akibat perkaitan di antara dua rangsangan dinamakan pelaziman.
Justeru, melalui rangsangan yang diberikan ini diharapkan murid-murid
menunjukkan gerak balas yang positif terhadap pengajaran dan pembelajaran pada
masa akan hadapan. Sebagai contoh saya akan memberikan pujiaan dan hadiah
kepada murid-murid yang mendengar dan mengikuti arahan yang diberikan serta
tidak menimbulkan gangguan semasa pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Hasil yang diharapkan adalah berlaku perubahan tingkah laku terhadap diri
mereka untuk melakukan aktiviti dengan baik dan menguasai kemahiran yang
diperkenalkan kepada mereka.
Kesimpulannya, adalah menjadi harapan saya agar setiap
kekuatan, kelemahan dan cadangan penambahbaikan yang dinyatakan mampu membantu
meningkatkan kompetensi saya sebagai seorang bakal guru Pendidikan Jasmani
dengan lebih baik dan mampu mengajar dan mendidik murid-murid berkeperluan khas
ini agar tidak ketinggalan atau tersisih daripada menguasai kemahiran-kemahiran
yang patut mereka kuasai untuk menjadikan mereka sebagai insan yang mampu
berdikari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan