SEKOLAH KEBANGSAAN ABANG HAJI MATAHIR,
SARIKEI
RANCANGAN
PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI SUAIAN MASALAH PENGLIHATAN untuk TAHUN 2
SEMESTER
PERTAMA TAHUN 2013
MINGGU &
TARIKH
|
TUNJANG, TAJUK & NILAI
STANDARD/KANDUNGAN(KSSR)
|
OBJEKTIF
STANDARD PEMBELAJARAN(KSSR)
|
KEMAHIRAN/ ISI KANDUNGAN
AKTIVITI (KSSR)
|
CATATAN
|
M1
2-6 Januari 2013
|
Berkebolehan
melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan.
|
1.1.1
Melakukan pergerakan ke ruang am yang telah ditetapkan.
2.1.1
Membezakan pergerakan mengikut ruang.
5.1.2
Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Bergerak
dalam ruang terbuka
III.
Bergerak
dalam petak luas dan sempit
IV.
Bergerak
berhalangan
V.
Menyejukkan
badan.
VI.
Pentaksiran
|
|
M2
9-13 Januari 2013
|
Berkebolehan
melakukan gabungan beberapa kemahiran lokomotor
|
1.2.1
Melakukan pergerakan berjalan, berlari, mencongklang (galloping), menggelongsor,
melompat, melompat sebelah kaki (hopping), skip dan melonjak (leaping).
2.2.2
Mengenalpasti kepentingan fleksi dalam
pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor
5.2.2
Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti
|
Aktiviti
Waktu 2:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Bergerak
bebas dan membuat kumpulan
III.
Permainan
“Siapa cepat dia dapat”
IV.
Permainan
“Right, Left & Everywhere”
V.
Menyejukkan
badan.
VI.
Pentaksiran.
|
|
M3
16-20 Januari 2013
|
Berkebolehan
melakukan kemahiran melompat sebelah kaki dengan betul
|
1.2.1
Melakukan pergerakan berjalan, berlari, mencongklang (galloping),
menggelongsor, melompat, melompat sebelah kaki (hopping), skip dan melonjak
(leaping).
2.3.3
Menyatakan postur badan yang betul semasa melakukan pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor.
5.2.3
Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Lompat!
Lompat! Lompat!
II.
Stesen
berhalangan
III.
Permainan
“Lari Arnab Lari”
IV.
Menyejukkan
badan.
VII.
Pentaksiran.
|
·
Senarai
semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s: 43-45
Standard
Prestasi:
B1D1E2
|
M4
15-19 April 2013
|
Berkebolehan
melompat tali yang diayun oleh dua rakan
|
1.2.3
Melompat berterusan tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan
2.2.1
Mengenalpasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor
5.2.2
Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti
fizikal
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Melompat
setempat
III.
Melompat
tali diayun
IV.
Melompat
dengan sebelah kaki gelung getah yang diayun
V.
Permainan
“ Jangan Tertinggal”
VI.
Menyejukkan
badan.
VII.
Pentaksiran.
|
·
Senarai
semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s: 75-78
Standard
Prestasi:
B1D1E2
|
M5
22-26 Januari 2013
|
Berkebolehan
melakukan aktiviti bukan lokomotor
|
1.3.1
Melakukan pergerakan fleksi badan(membongkok), meregang, membuai, meringkuk,
mengilas, memusing, menolak, menarik, mengayun dan mengimbang
2.2.3
Menyatakan postur badan yang betul semasa melakukan pergerakan lokomotor dan
bukan lokomotor
5.3.1
Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktivit
fizikal
|
Aktiviti:
I.
Memanaskan
badan
II.
Melentik
aksi kucing
III.
Mengilas
IV.
Dengar
arahan
V.
Memusing
dan mengilas berpasangan
VI.
Gelombang
bola
VII.
Menyejukkan
badan
VIII.
Pentaksiran
|
·
|
M6
29-2 Februari 2013
|
Berkebolehan
melakukan kemahiran membaling bola
|
1.4.3
Membaling bola berbunyi pada satu jarak
2.3.2
Mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan
5.2.1
Melibatkan diri dan emngambil bahagian secara aktif
5.2.2
Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Membaling
dan menangkap bola
III.
Lepasi
jaring.
IV.
Permainan
“Siapa Hebat”.
V.
Menyejukkan
badan.
VI.
Pentaksiran.
|
·
Senarai
semak
EMK:
Kreativiti
dan Inovasi
Modul:
m/s: 49-52
Standard
Prestasi:
B2D1E2
|
M7
5-9 Februari 2013
|
Berkebolehan
mengelecek bola menggunakan tangan dengan lakuan yang betul
|
1.1.1
Melakukan
pergerakan ke ruang am yang telah ditetapkan
2.3.2
mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan
5.1.2
Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat
5.2.3
Menerima kemenangan dan kekalahan dalam permainan
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Melantun
bola
III.
Bergerak
sambil melantun bola ke hadapan
IV.
Permainan
“ Lumba Melantun Bola”
V.
Menyejukkan
badan
VI.
Pentaksiran
|
|
M8
12-16 Februari 2013
|
Berkebolehan
menggolek dan menggelek gelung rotan
|
1.4.10 Melambung, menyambut, menggolek, menendang,
menyerkap, melantun, membaling, menangkap, memukul dan menggelecek
2.3.2 Mengenalpasti postur badan semasa melakukan
kemahiran manipulasi alatan
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Menggolek
gelung berpasangan
III.
Menggolek
bola dan menyusup ke dalam gelung
IV.
Permainan
“ Rali Gelung”
V.
Menyejukkan
badan
VI.
Pentaksiran
|
|
M9
|
Memukul belon
ke atas dan ke hadapan dengan menggunakan pemukul.
|
1.4.7 Memukul belon berbunyi yang digantung ke atas dan
ke hadapan menggunakan pemukul yangmempunyai permukaan luas seperti raket.
2.3.1 Menyatakan perkaiatan antara aplikasi daya dengan
pergerakan objek.
5.2.1 Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara
aktif.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Memukul
belon dengan tangan.
III.
Memukul
belon menggunakan bat.
IV.
Memukul
belon pelbagai kedudukan.
V.
Permainan
kecil ‘ Memecah Ruyung”.
VI.
Menyejukkan
badan.
VII.
Pentaksiran
|
|
M10
|
Berkebolehan melakukan
pelbagai gerak edar mengikut irama.
|
1.19 Melakukan gerak edar berjalan, berlari, skip,
melompat sebelah kaki dan mencongklang mengikut irama.
2.2 Membezakan pergerakan mengikut tempo.
5.5 Melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif.
5.10 Memilih sendiri rakan untuk membentuk kumpulan.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Menedengar
lagu dan menepuk tangan.
III.
Aktiviti
berpasangan(Tanpa Muzik)
IV.
Aktiviti
berpasangan(Dengan Muzik)
V.
Persembahan
VI.
Menyejukkan
badan
VII.
Pentaksiran
|
|
M11
|
Berkebolehan melakukan
gulingan sisi dalam pelbagai variasi
|
1.8.1 Melakukan gulingan sisi.
2.7.1 Menyatakan variasi guling sisi.
5.1.2 Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.
|
Aktiviti
Waktu 1
I.
Memanaskan
badan.
II.
Guling
sisi dari kedudukan melutut dengan sebelah kaki.
III.
Guling
sisi dari kedudukan melutut.
IV.
Guling
sisi kedudukan skala.
V.
Fulingan
berkumpulan muzik Trek’Gajah Menari’
VI.
Menyejukkan
badan.
VII.
Pentaksiran
|
|
M12
|
Berkebolehan
melakukan imbangan di atas bangku.
|
1.7.1 Melakukan imbangan di atas garisan dan peralatan.
2.6.1 Mengenal pasti keluasan tapak sokongan.
5.2.2 Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan
aktiviti.
5.3.1 Berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan
semasa melakukan aktiviti fizikal.
|
Aktiviti
Waktu 1
I.
Memanaskan
badan.
II.
Imbangan
static.
III.
Imbang
static atas bangku.
IV.
Bergerak
atas bangku.
V.
Permainan
Kecil ‘Meniti Titian”
VI.
Menyejukkan
badan.
VII.
Pentaksiran
|
|
M13
|
Berkebolehan melakukan kemahiran hambur dan mendarat
|
1.6.2Melakukan hambur dari atas peti lombol dan mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki dengan lutut difleksi.
2.5.1Mengenalpasti
posturyang betul semasa hambur dan mendarat
5.2.1Melibatkan diri mengambil bahagian secara
aktif
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Hambur
badan.
III.
Hambur
badan lurus ke atas mini trampoling dan mendarat.
IV.
Hambur
badan lurus ke atas peti lombol dan mendarat.
V.
Menyejukkan
badan
VI.
Pentaksiran
|
|
M14
|
Berkebolehan
melakukan gulingan hadapan.
|
1.8.2
Melakukan guling depan
2.7.2
Mengenal pasti postur badan semasa melakukan guling depan.
5.2.2
Menerima cabaran dan seronok semasa melakukan aktiviti.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Jongkang
jongkit
III.
Mengguling
bola besar.
IV.
Duduk
dekam tilam tinggi.
V.
Permainan
kecil, “Guling dan Pundi Kacang”.
VI.
Menyejukkan
badan
Pentaksiran
|
|
M15
|
Berkebolehan
melakukan pergerakan yang memerlukan imbangan dan sokongan badan mengikut
irama.
|
1.3.3
Menggabungkan pelbagai pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dalam
rangkaian pergerakan.
2.6.2
Mengenal pasti perkaitan antara imbangan dan sokongan.
5.4.2
Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Tarian
huruf.
III.
Gelung
irama.
IV.
Menari
seperti saya.
V.
Menyejukkan
badan
VI.
Pentaksiran
|
|
M16
|
Berkebolehan
melakukan rangkaian pergerakann lokomotor mengikut irama.
|
1.5.2
Melakukan rangkaian pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan alatan
mengikut
tempo.
2.2.1
Mengenal pasti ciri-ciri perlakuan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
5.4.2
Melakukan aktiviti secara berpasangan dan berkumpulan dengan seronok.
|
Aktiviti
Waktu 1:
I.
Memanaskan
badan.
II.
Kombinasi
pergerakan.
III.
Ikut
ketua.
IV.
Bergerak
mengikut kad muzik:Instrumental mari menyanyi.
V.
Menyejukkan
badan
Pentaksiran
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan