RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
SUAIAN BERSEPADU [KSSR]
Tarikh
: 18 September 2013 (Rabu)
Masa
: 0710 – 0740
Tempat : Padang
SK Sg Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : Tahun 1 Mesra
Bilangan Murid : 12
orang (9 orang masalah pembelajaran, & 3 orang masalah penglihatan)
Fokus Pembelajaran: 1.4 Berkebolehan melakukan kemahiran
manipulasi alatan dengan lakuan yang betul
Tajuk
: Manipulasi Alatan
Standard Pembelajaran : 1.4.4, 2.3.4, 5.1.3 & 5.2.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor
: i. menangkap bola berbunyi atau bola getah
secara individu dan berpasangan
ii. melakukan aktiviti manipulasi alatan seperti
melambung dan menangkap bola getah atau bola berbunyi dengan betul.
Kognitif : i. menyatakan kedudukan jari dan tangan yang
betul semasa menangkap bola getah atau bola berbunyi dengan betul.
ii.
mengenalpasti pelakuan untuk melambung bola dengan betul.
Afektif: i. memperlihatkan rasa seronok melakukan
aktiviti manipulasi alatan dan bersedia menerima cabaran.
ii. mematuhi arahan guru
dan mengenal peraturan keselamatan semasa melakukan aktiviti.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah membaling dan menangkap
bola.
Penerapan nilai : Bertoleransi dan berkerjasama
Penggabungjalinan : Matematik
BSPP :Bola
getah (3), bola berbunyi (15), gelung rotan (12), pundi kacang (12), kon (5)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||
Memanaskan
Badan
(4 minit)
|
1. Permainan simulasi “Monyet monyet”
2. Regangan dinamik
|
1.
Bertiga, ambil sebiji bola.
2.
Seorang akan berada ditengah sebagai monyet dan dua orang rakan akan
melambung bola supaya tidak diambil atau dirampas oleh monyet.
3.
Monyet perlu sentiasa mengejar bola yang dilambung.
4.
Tukar pasangan apabila bola dapat dirampas oleh monyet.
5.
Murid masalah penglihatan gunakan bola berbunyi.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
4 kumpulan = 3 orang/kumpulan
M
M M M
X
X X
X
M
M M M
G
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
X = Monyet
|
Bola getah (3), bola berbunyi (1)
|
|||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan 1
(6 minit)
Perkembangan 2
(6 minit)
|
1. Pengenalan isi pelajaran
2. Aktiviti 1
(Petanque Pantas)
3. Aktiviti 2
(Kereta api Lambung)
|
·
Aktiviti hari
ini ialah manipulasi alatan melambung dan menyambut menggunakan bola.
·
Berpasangan,
seorang sebiji pundi kacang , lambung
pundi kacang supaya masuk dalam gelung rotan.
·
Dua biji
pundi kacang perlu ada di dalam kawasan gelung rotan sebelum meneruskan
aktiviti ke gelung lain.
·
Berdiri di
dalam gelung rotan dan lambung ke gelung seterusnya.
·
Lambung
kedua-dua pundi kacang sehingga ke garisan penamat.
·
Tepukan
diberikan kepada pasangan terpantas.
Fokus Pembelajaran:
I.
Lihat ke
arah sasaran sebelum membuat lambungan.
II.
Gerakkan
tangan dari bawah ke atas untuk membuat lambungan.
·
Berdiri
dalam barisan seperti kereta api.
·
Setiap
kumpulan diberi 5 biji bola berbunyi.
·
Lambung
rendah bola berbunyi ke arah rakan sehingga ke garisan penamat.
·
Lambung
bola supaya masuk ke dalam gelung rotan.
·
Kumpulan
yang mempunyai bilangan bola terbanyak masuk dalam gelung juara aktiviti 2.
Fokus Pembelajaran:
·
Lihat arah
pergerakan bola sebelum menangkap bola.
·
Ikut arah
bunyi bola sebelum menangkap.
·
Tangkap
menggunakan kedua-dua belah tangan.
·
Pastikan
semua jari memegang bola.
·
Bawa bola
ke arah badan
|
6 pasangan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
3 kumpulan = 4 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Pundi kacang (12) gelung rotan (12), kon (4)
Catatan:
·
Demonstrasi
atau simulasi permainan dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara gelung rotan ditingkatkan selepas murid menguasai jarak dekat.
Bola berbunyi (15) kon (4), gelung rotan(3)
Catatan:
·
Demonstrasi
atau simulasi permainan dilakukan dahulu.
·
Jarak
antara rakan ditingkatkan selepas murid menguasai jarak dekat.
|
|||
Kemuncak
(10 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Siapa cepat dia menang”
|
·
Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan
dalam kumpulan masing-masing.
·
Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·
Murid masalah penglihatan berdiri di hadapan
sejauh 3 meter daripada kumpulan masing-masing.
·
A1 akan panggil X dan lambung bola berbunyi ke
arah X.
·
X perlu tangkap bola berbunyi tersebut.
·
A1 akan bergerak ke belakang dan murid seterusnya
melakukan perkara yang sama.
·
A2 perlu bagi arahan kepada X sebelum X melambung
semula.
·
Ulang sehingga
tamat. Apabila semua murid telah melambung bola, setiap ahli dalam
kumpulan berlari ke arah X dan bawa X lari ke arah garisan penamat.
·
Kumpulan yang kalah berikan tepukan kepada
kumpulan juara.
|
3 kumpulan = 4 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
A1,B1 & C1 = Murid masalah pembelajaran
X = Murid masalah penglihatan
|
Bola berbunyi (3), kon (5)
|
|||
Penutup
(4 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
2. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
·
Lihat atau
dengar arah pergerakan atau bunyi bola sebelum menangkap bola tersebut.
·
Tangkap
bola menggunakan kesemua jari-jemari.
·
Kita perlu
bekerjasama dan bertoleransi semasa melakukan aktiviti terutama dengan rakan
yang ada masalah penglihatan.
·
Boleh mula
bermain permainan bola baling atau bola jaring yang banyak menggunakan
kemahiran ini.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan