1.0
Pengertian Dan Konsep Ujian, Pengukuran Dan
Penilaian
Menurut Wee Eng Hoe
(2009:81), ujian ialah suatu instrumen yang digunakan untuk mendapatkan
maklumat murid. Ia boleh mengambil kira beberapa bentuk seperti soalan bercetak
atau lisan, bateri prestasi tahap fizikal, pemerhatian tingkah laku melalui
senarai semak atau rekod anecdotal.
Menurut Lee & Mok (1989:2), pengujian merupakan satu
prosedur yang sistematik untuk mengukur perubahan sebahagian daripada semua
aspek tingkah laku seseorang individu terhadap pembelajarannya. Menurut Tuan
Jah & Faridah (2012:4) pula, pengujian merujuk kepada satu teknik untuk
mendapatkan maklumat tentang perubahan tingkah laku seseorang individu. Penjelasan
dalam menerangkan erti dan konsep berkaitan pengujian ditegaskan oleh Ng See Ngean (1991:21) iaitu pengukuran dan
pengujian ialah kaedah-kaedah objektif yang sistematik dari mana maklumat yang
sah tentang manusia dan tingkah lakunya akan diperoleh. Ini bermakna bahawa
pengukuran dan pengujian adalah proses objektif dan maklumat sah akan
diperoleh.
Menurut Ng See Ngean lagi, sehingga kini istilah
pengujian dan pengukuran telah digunakan dengan erti yang lebih kurang sama.
Pengukuran adalah proses yang objektif untuk memperoleh maklumat yang sah
dengan menggunakan salah satu cara di antara banyak cara seperti ujian kertas
pensel, ujian prestasi, ujian lisan, temuduga, soal selidik, pemerhatian, skala
pemeringkatan, teknik projektif dan lain-lain. Sebaliknya perkataan pengujian,
walaupun pada amnya boleh menggantikan perkataan pengukuran tetapi dalam
pendidikan pengujian biasa digunakan untuk merujuk kepada ujian kertas pensel,
lisan dan prestasi sahaja, serta digunakan dalam bilik darjah untuk mengukur
pencapaian dan prestasi sekolah.
Bagi konsep pengukuran pula, Wee Eng Hoe (2009)
menyatakan bahawa pengukuran ialah suatu proses mengutip maklumat bernagka
tentang tahap ciri-ciri tertentu yang dipunyai oleh seseorang. Menurut beliau
lagi, pengukuran juga boleh ditakrifkan sebagai membina, mentadbir dan memberi
nilai kepada ujian.
Menurut Lee & Mok (1989:4), penilaian dalam pendidikan
ialah proses menentukan perubahan tingkah laku seorang individu dan membuat
pertimbangan (judgement nilai). Menurut Tuan Jah & Faridah (2012:5)
pula, penilaian merupakan satu proses atau aktiviti yang bersistematik bagi
memperoleh maklumat yang berguna dalam menentukan sesuatu prestasi. Dalam
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) semakan (2003) dan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (mulai 2011), penilaian merupakan satu proses untuk menguji,
mengukur dan membuat pertimbangan tentang kebolehan atau kemahiran dan
kefahaman murid berdasarkan objektif pengajaran dan pembelajaran.
Isu-isu
Dalam Pengukuran & Penilaian PJ
1. Usaha untuk menentukan prestasi PJ dalam
kalangan murid adalah perkara yang agak sukar kerana terdapat banyak ujian yang
tidak mempunyai prosedur yang lengkap dan ini masih digunakan oleh guru di
sekolah.
2.
Kesukaran untuk mendapatkan bateri ujian yang
sesuai dan menggunakan ujian yang tidak mempunyai kesahan.
3.
Ujian yang sudah lama dan tidak sesuai
menghasilkan keputusan yang tidak tepat.
4.
Penggunaan pengukuran dan ujian yang tidak
tekal.
5.
Pencapaian yang diperolehi tidak menunjukkan
prestasi yang sebenar.
6.
Guru tidak mempunyai pengetahuan dan
kemahiran membentuk rubrik pemarkahan untuk menilai kemahiran teknikal asas
sesuatu sukan.
7.
Keputusan penilaian tidak dilaporkan atau
didokumentasi. Contohnya tiada laporan sekolah-sekolah menjalankan ujian SEGAK
atau bukti-bukti yang menunjukkan ujian telah dilaksanakan.
8.
Domain pembelajaran atau kemahiran yang
diajar tidak dinilai secara seimbang. Iaitu tidak merangkumi ketiga-tiga domain
kognitif,psikomotor dan afektif.
Cadangan Penambahbaikan Dalam Meningkatkan
Kualiti Ujian Kognitif
dan Psikomotor
Berdasarkan hasil
kajian yang telah diperolehi oleh pengkaji, pengkaji mencadangkan beberapa
cadangan untuk meningkatkan kualiti ujian kognitif dan psikomotor. Cadangan
penambahbaikan adalah seperti berikut:
- Kaedah uji dan ulang uji perlu dilakukan secara konsisten terutama kesediaan murid-murid semasa melakukan ujian. Pengkaji perlu menegaskan kepada murid-murid agar melakukan setiap ujian dengan bersungguh-sungguh dan tidak melakukannya secara ala kadar.
- Pengkaji perlu melaksanakan ujian di tempat yang selesa dan bebas daripada gangguan terutama bagi murid-murid perempuan yang tidak bersungguh-sungguh apabila melakukan ujian sekiranya terdapat murid lelaki melihat mereka.
- Pengkaji perlu menunjukkan demonstrasi melalui tayangan video atau melalui pelakuan untuk memberikan kejelasan kepada murid-murid sebelum melakukannya.
- Pengkaji perlu melakukan ujian pilot kepada setiap murid bagi kesemua ujian yang dilakukan terutama ujian psikomotor bagi memberikan kesediaan dan gambaran awal kepada mereka bagaimana melakukannya. Selain itu, melalui ujian pilot ini, pengkaji boleh melakukan pembetulan bagi pelakuan yang salah. Contohnya, cara pegangan bola, kedudukan kaki, kedudukan kontak bola terlalu tinggi dan lain-lain yang telah dikenal pasti semasa ujian pilot.
- Pengukuran dan penilaian sepatutnya dijalankan atau dibimbing oleh guru Pendidikan Jasmani yang sudah terlatih. Sesuatu ujian yang sah dan boleh dipercayai sepatutnya memperolehi skor ujian yang sah, tetapi jika ia dilaksanakan oleh guru yang tidak terlatih atau yang tiada pengalaman, maka skor yang diperolehi mungkin dipertikaikan atau menjadi tidak sah. Menurut Hashim (2004), bagi meningkatkan kualiti ujian dan akuantabiliti mata pelajaran Pendidikan Jasmani, adalah dicadangkan supaya semua guru atau pengkaji yang terlibat mesti mendapatkan latihan mengenai pentadbiran ujian daripada pakar-pakar tempatan.
- Bagi mengelakkan kekangan masa pengkaji dan murid-murid, pengkaji boleh mentadbirkan ujian pada waktu-waktu lapang murid selepas waktu persekolahan. Pengkaji juga perlu memaklumkan kepada murid-murid tujuan dan harapan pengkaji daripada penglibatan mereka dalam ujian yang bakal dijalankan.
- Instrumen atau alat yang digunakan untuk membuat pengukuran perlulah konsisten dan tekal terutama semasa mengambil bacaan.
- Pengkaji boleh menjalankan kajian lanjutan menggunakan ujian yang sama tetapi dilakukan secara teratur, konsisten dan tekal di sekolah yang lain.
Rujukan:
A. E. Ashworth. 1982.
Testing for Continous Assessment: A
Handbook for Teacher in School and College. London: Evans, Yorkshire.
Ahmad Hashim. 2004. Pengukuran Kecergasan Motor. Tanjong
Malim: Quantum Books.
Lee
Shok Mee & Mok Soon Sang. 1989. Pengujian dan Penilaian dalam
Pendidikan. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.
Ng See Ngean. 1991. Pengukuran Dan Penilaian Dalam Pendidikan.
Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Sukatan Pelajaran
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah Bahasa Melayu. 2003. Pusat Perkembangan
Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.
Tuan Jah
Tuan Yusof & Faridah Nazir. 2012. Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah. Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.
Wee Eng
Hoe. 2009. Pendidikan Jasmani dan
Pendidikan Kesihatan (Edisi Kedua). Selangor: Karisma Publications Sdn.
Bhd.
http://chedinpjk.blogspot.com/2012/06/isu-dalam-pengukuran-dan-penilaian-pj.html
. Diakses pada 10 Oktober 2013.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan