1.
Strategi Berpusatkan Guru (Ciri-ciri Berpusatkan Guru)
I.
Guru memainkan
peranan penting
II.
Komunikasi sehala.
Guru banyak bercakap.
III.
Kepimpinan guru
secara autokratik.
IV.
Pencapaian objektif
guru diutamakan.
V.
Penyebaran ilmu
pengetahuan lebih diutamakan daripada penyuburan nilai murni/perkembangan
emosi.
VI.
Penyampaian fakta
secara menghafal. Pembelajaran berbentuk mengingat/menghafal.
VII.
Interaksi di antara
murid adalah pasif.
VIII.
Kaedah keseluruhan
kelas.
IX.
Murid-murid kurang
kreatif/tidak berinisiatif.
X.
Kaedah dan teknik – penerangan,
demonstrasi, syarahan, kumpulan/pasukan, bercerita, keseluruhan kelas.
2.
Strategi Berpusatkan Murid (Ciri-ciri Berpusatkan Murid)
I.
Murid memainkan
peranan penting
II.
Komunikasi dua hala.
Guru menyoal/membimbing.
III.
Kepimpinan guru
secara demokratik. Perbincangan / galakan murid memberi pendapat
IV.
Pencapaian objektif
murid diutamakan
V.
Ujian formatif
digunakan bagi membaiki kelemahan murid.
VI.
Penyampaian guru
untuk pembelajaran bermakna, memahami dan membuat kesimpulan
VII.
Peluang interaksi di
antara murid adalah positif (bekerjasama, bertolak ansur, tolong – menolong).
VIII.
Kaedah
kumpulan/perbezaan dan minat murid dipupuk
IX.
Murid-murid bersifat
kreatif/berinitiatif
X.
Kaedah dan teknik –
projek, inkuiri-penemuan, perbincangan, penyoalan, penyelesaian masalah,
simulasi, main peranan, sumbangsaran, kumpulan kecil dll.
Pembelajaran
Berpusatkan Pelajar
Pembelajaran yang
menekankan penglibatan luas murid dalam aktiviti P& P dengan
I.
mengambil bahagian
dengan aktif dalam proses P & P
II.
menggalakkan dan
memberi ruang interaksi di dalam kelas dan sekolah
III.
berinteraksi dengan
resos yang disediakan oleh guru
IV.
bebas mengemukakan
hujah atau pandangan dengan bukti yang konkrit dan saitifik
V.
memberi pilihan
kepada pelajar (jenis pengetahuan dan apa yang ingin dipelajari),
VI.
mewujudkan kolaborasi
(membina pengetahuan dan persekitaran positif),
VII.
melibat dalam
penilaian berterusan;
sikap
guru yang mendengar
3.
Perbezaan Strategi Berpusatkan Guru dan Murid
Berpusatkan
Guru
|
Perbezaan
|
Berpusatkan
Murid
|
Guru menguasai dan mengawal segala
aktiviti pembelajaran.
|
Peranan
|
Muird memainkan peranan penting
dalam P&P
|
Sehala
|
Bentuk
komunikasi
|
Dua hala
|
Autokratik
|
Ciri
kepimpinan
|
Demokratik (Guru sebagai pembimbing)
|
Pencapaian objektif guru
|
Pencapaian
objektif
|
Pencapaian objektif murid
|
Keseluruhan kelas (Perbezaan dari
segi kebolehan dan minat tidak diberi perhatian oleh guru)
|
Kaedah
|
Kooperatif dan penyoalan
|
Pasif
|
Interaksi
antara murid
|
Aktif
|
Penyebaran nilai-nilai murni dan
perkembangan emosi
|
Penyebaran
Ilmu Pengetahuan
|
Menyeluruh (JERIS)
|
Sumatif (pentingkan keputusan ujian)
|
Jenis
Ujian
|
Formatif (keputusan ujian diguna
untuk kaji kelemahan murid)
|
Kurang
|
Tahap
kreativiti dan inisiatif murid
|
Murid-murid menunjukkan sifat
krativiti dan berinisiatif
|
Rujukan:
Ragbir Kaur Joginder Singh.
2005. Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan
Untuk Kursus Perguruan Lepasa Ijazah (KPLI). Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman
Sdn.Bhd.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan