Selasa, 17 Disember 2013

Contoh Rancangan Pengajaran Semester Pendidikan Jasmani Suaian (Bersepadu Tahun 1)

          SEKOLAH KEBANGSAAN SUNGAI PAOH, SARIKEI

RANCANGAN PENGAJARAN SEMESTER PENDIDIKAN JASMANI SUAIAN BERSEPADU untuk TAHUN 1

SEMESTER KEDUA TAHUN 2013

MINGGU &
 TARIKH

TUNJANG, TAJUK & NILAI

STANDARD/KANDUNGAN(KSSR)
OBJEKTIF

STANDARD PEMBELAJARAN(KSSR)
KEMAHIRAN/                           ISI KANDUNGAN
AKTIVITI (KSSR)
CATATAN
M1

26 – 30 Ogos
2013
·         Lapor diri kepada Guru Besar dan guru pembimbing.
·         Suai kenal bersama para guru, staf sokongan dan   para pelajar.
·         Menyesuaikan diri dengan persekitaraan sekolah.
·         Mengenali para pelajar yang akan diajar.
·         Menyediakan Rancangan Pengajaran Semester dan portfolio.
·         Menyediakan Rancangan Pengajaran Harian.








Tidak berkaitan






Tidak berkaitan




Tidak mengajar pada minggu ini.
M2


2 – 6
Sept 2013
Masalah Pembelajaran
1.1  Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan lokomotor asas dengan lakuan yang betul.

Masalah Penglihatan
1.2  Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan lokomotor asas dengan lakuan yang betul.  
Masalah Pembelajaran
1.2.1 Melakukan aktivit pergerakan lokomotor berjalan, berlari, melompat dan ketinting.
2.1.1 Mengenal pasti ciri-ciri kelakuan pergerakan lokomotor berjalan, berlari, melompat dan ketinting.
4.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam pendidikan jasmani dan menerima cabaran.


Masalah Penglihatan
1.2.1 Melakukan pergerakan melompat dan mendarat dengan menggunakan kedua-dua belah kaki dengan lutut difleksikan selepas melompat dengan sebelah kaki dan kedua-dua belah kaki.
2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, depan, belakang, atas dan bawah.
5.1.3 Mematuhi arahan guru dan mengenal peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti.
5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam pendidikan jasmani dan bersedia menerima cabaran.


·         Senarai semak

EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 75-78

B1D1E2
M3

9 – 13 Sept 2013


Masalah Pembelajaran
1.2      Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan bukan lokomotyor asas dengan lakuan yang betul.

Masalah Penglihatan
1.3      Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan bukan lokomotor asas dengan lakuan yang betul.












Masalah Pembelajaran
1.2.1 Melakukan aktiviti pergerakan bukan lokomotor membongkok, duduk, memusing, dan mendekam.
4.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam pendidikan jasmani dan menerima cabaran.

Masalah Penglihatan
1.3.1 Melakukan pergerakan fleksi badan (membongkok), meregang, meringkuk, mengilas, memusing, menolak, menarik, mengayun dan mengimbang.
2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor.
5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal.

10 – 12 Sept 2013
(UPSR)

·         Senarai semak

EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 75-78


B1D1E2


M4

16 – 20 Sept 2013
Masalah Pembelajaran
1.3 Berkebolehan melakukan kemahiran manipulasi alatan dengan lakuan yang betul

Masalah Penglihatan
1.4 Berkebolehan melakukan kemahiran manipulasi alatan dengan lakuan yang betul.
Masalah Pembelajaran
1.3.1 Melakukan aktiviti manipulasi alatan seperti melambung, menyambut, mengimbang dan melantun.
4.1.2 Mengenal pasti alatan yang selamat digunakan.
4.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam pendidikan jasmani dan menerima cabaran.

Masalah Penglihatan
1.4.4 Menangkap bola berbunyi yang dilambung sendiri.
2.3.4 Menyatakan kedudukan jari dan tangan yang betul semasa menangkap atau menerima bola yang berbunyi.
5.1.3 Mematuhi arahan guru dan mengenal peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti.
5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam pendidikan jasmani dan bersedia menerima cabaran.

16 Sept 2013 (Cuti = Hari Malaysia)

·         Senarai semak

EMK:
Kreativiti dan Inovasi

Modul:
m/s: 75-78

B1D1E2






Tiada ulasan: