Isnin, 9 Disember 2013

Kertas Kerja Ujian Amali Pendidikan Jasmani dan Sukan

KERTAS KERJA UJIAN AMALI PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN

1.0         Nama Aktiviti
“Ujian Amali Pendidikan Jasmani dan Sukan Murid-murid Tahun 5 SK Sungai Paoh, Sarikei ”.

2.0         Pengenalan
Ujian amali yang dijalankan ini adalah merupakan satu instrumen pengukuran dan penilaian Pendidikan Jasmani dan Sukan di kalangan murid-murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan Sungai Paoh, Sarikei. Pengkaji akan menyediakan dua jenis ujian iaitu satu ujian kognitif yang melibatkan  soalan Aneka Pilihan (MCQ) dan tiga ujian amali seperti Hand Wall Toss Test, Straight Leg Lift Test dan menjaring (Bola sepak).
Melalui data-data mentah yang diperolehi ini, pengkaji akan menyediakan satu laporan terperinci hasil daripada ujian, pengukuran dan penilaian kesemua instrumen ujian terhadap pelajar dan akan menyediakan cadangan bagaimana meningkatkan kualiti ujian kognitif dan psikomotor yang digunakan dari proses ujian, pengukuran dan penilaian dalam PJ dan Sukan.

3.0         Tujuan
Antara tujuan ujian dijalankah ialah seperti berikut:
3.1         Menilai sejauh mana keupayaan murid-murid dari segi kognitif dan psikomotor melalui ujian yang dilaksanakan,
3.2         Menerapkan amalan gaya hidup sihat dikalangan murid-murid, dan
3.3         Mengaplikasi perancangan atau strategi yang dipelajarinya ke dalam masyarakat.

4.0         Objektif
Antara objektif ujian ialah seperti berikut :
4.1         Mengukur keupayaan murid-murid dalam komponen kecergasan fizikal berasaskan kesihatan iaitu kekuatan otot melalui ujian Straight Leg Lift,
4.2         Mengukur keupayaan murid-murid dalam komponen kecergasan fizikal berasaskan pelakuan motor iaitu koordinasi melalui ujian Hand Wall Toss,
4.3         Mengukur kemahiran asas menjaring bagi sukan bola sepak murid-murid yang terlibat, dan
4.4         Mengukur keupayaan murid-murid dari segi kognitif melalui penyediaan satu set Kertas Ujian Aneka Pilihan (MCQ) dalam matapelajaran Pendidikan Jasmani Tahun 5.




5.0         Kumpulan Sasaran
5.1         Kumpulan sasaran     : Murid-murid tahun 5 SK Sg Paoh,Sarikei
5.2         Nama peserta                     
Bil.
Nama
Bil.
Nama
1.
Adrian Arvin ak Gabriel Wong
16.
Kashmira ak Dony
2.
Alexander Man ak Undie
17.
Lawrance Sjang ak Luta
3.
Andrew Libau ak Amping
18.
Listia ak Deli
4.
Rafeal
19.
Louisyiana Lanja ak Sandai
5.
Bana ak Sabang
20.
Marry Lina Pala ak Tommie
6.
Bennet Umpang ak Luang
21.
Masira ak Dony
7.
Darren Eddie ak Lambat
22.
Mathew Bagah ak Saga
8.
Debbra Selah ak Unting
23.
Engkie
9.
Edwed Kuju ak Mambang
24.
Patrick Nuing ak Engku
10.
Goffrednoah Sujang ak Jimbai
25.
Richmond Tawie ak Edward
11.
Ivy Camela Enjai ak Morries
26.
Sandin ak Empeli
12.
Jackson Meringai ak Bansing
27.
Sinorita Jelimin ak Sang
13.
James Sigaya ak Douglas
28.
Tedong ak Gudang
14.
Jampang ak Gudang
29.
Tracy Mya ak Indam
15.
Jessica Lansat ak Gemee
30.
Vanessa Guillerra ak Badang

6.0         Jenis Instrumen/Bateri Ujian
Terdapat tiga jenis ujian yang akan digunakan untuk menilai keupayaan murid-murid dari segi psikomotor dan setiap ujian-ujian ini mempunyai bateri ujian seperti yang dinyatakan termasuk rubric bagi menilai kemahiran menjaring bagi sukan bola sepak.

6.1      Ujian “Hand Wall Toss”
6.1.1   Komponen Kecergasan    : Pelakuan Motor (Koordinasi)
6.1.2   Jenis Ujian   : Alternate Hand Wall Toss Test/Eye Hand Co-ordination
6.1.3   Tujuan: Untuk mengukur koordinasi tangan-mata
6.1.4   Peralatan yang diperlukan: Bola tenis, dinding licin dan kukuh, pita penanda, jam randik.
6.1.5   Kesahan:
6.1.6   Kebolehpercayaan: 0.725 (r=.73, n= 32, p<0.01).
6.1.7   Prosedur:
                      I.        Tanda A diletakkan pada jarak tertentu dari dinding (contohnya 1 meter, 3 kaki).
                    II.        Orang yang berdiri di belakang barisan dan menghadap dinding. Bola itu dibaling dari satu tangan secara underarmke arah dinding, dan cuba untuk ditangkap dengan tangan yang bertentangan.
                   III.        Bola itu kemudiannya dibalingsemula ke dinding dan ditangkap menggunakan tangan sebelah.
                  IV.        Ujian ini dilakukan secara berulang-ulang dan bilangan tangkapan yang berjaya dibuat dalam masa 30 saat direkodkan (du Toit, Kruger, Fowler, Govender & Clark, 2010).

6.2      Ujian “Straight Leg Lift”
6.2.1   Komponen Kecergasan    : Kesihatan (Kekuatan Otot)
6.2.2   Jenis Ujian   : Abdominal Strength Test - Straight Leg Lift
abdominal strength test

6.2.3   Kebolehpercayaan: 0.58 (r=.58, n=30, p<0.01)
6.2.4   Tujuan : Tujuan ujian ini adalah untuk menentukan tahap kekuatan abdomen. Kekuatan otot abdomen yang lemah boleh menyebabkan postur yang lemah yang membawa kepada penyakit “lower back pain”.
6.2.5   Peralatan yang diperlukan : Permukaan lantai yang rata dan jangka lukis (Protractor)
6.2.6   Prosedur :
                      I.        Subjek baring terlentang di atas lantai selari dengan dinding yang bersudut 90 darjah.
                    II.        Kedua-dua tangan diletakkan di atas bahu dan baring dalam keadaan yang selesa.
                   III.        Kepala diletakkan di atas lantai dan tidak dibenarkan mengangkat kepala.
                  IV.        Penguji meletakkan hujung jari di bawah belakang subjek selari dengan tulang pinggul.
                   V.        Kedua-dua kaki dinaikkan kepada sudut 90 darjah ( menegak) sambil mengekalkan bahagian atas badan rata di atas lantai.
                  VI.        Subjek boleh membengkok lutut mereka untuk bergerak ke kedudukan permulaan , sebelum meluruskan sendi lutut.
                 VII.        Subjek akan menurunkan kaki secara perlahan-lahan ke bawah sehingga tekanan pada jari penguji hilang dan perlu berhenti apabila tekanan tersebut hilang.
               VIII.        Subjek perlu mengekalkan tekanan ke atas jari penguji apabila kaki diturunkan secara perlahan-lahan ke bawah.
                  IX.        Sudut terendah diperhatikan dan diambil kira sebagau ukuran kekuatan perut mereka.

6.3      Ujian “Menjaring” Bola Sepak
            6.3.1   Prosedur:
                              I.        Subjek akan diberikan panduan atau hand out berhubung teknik yang betul untuk melakukan jaringan sebelum ujian dan penilaian dilaksanakan.
                            II.        Semasa ujian, subjek akan melakukan percubaan sebanyak 5 kali ke arah gawang gol tanpa ada penjaga gol semasa penilaian ujian dibuat.
                           III.        Ujian akan dilakukan di padang bola sepak sekolah di kawasan terbuka dan tanpa gangguan.
                          IV.        5 biji bola akan disusun selari dengan garisan sepakan penalti.
                           V.        Subjek dikehendaki menyepak bola yang disusun ke dalam gawang gol menggunakan teknik yang betul.

6.3.2   Senarai peralatan: Bola sepak (5), borang ujian (30).

 

            6.3.3   Rubrik Penilaian Kemahiran Menjaring:
KEMAHIRAN YANG DIUJI
INDIKATOR PRESTASI DAN PEMARKAHAN
Sangat Baik
(4 markah)
Baik
(3 markah)
Sederhana
(2 markah)
Lemah
(1 markah)




1.     Menjaring
·         Kepala ditundukkan dan melihat bola.
·         Kaki (menyepak) dibengkokkan pada lutut.
·         Menyepak bola menggunakan bahagian dalam kaki.
·         Sepakan yang dibuat laju dan pantas.
·         Kaki (menyepak) ikut lajak selepas sepakan dilakukan.
·         Kepala ditundukkan dan melihat bola.
·         Kaki (menyepak) dibengkokkan pada lutut.
·         Menyepak bola menggunakan bahagian dalam kaki.
·         Sepakan yang dibuat laju.
·         Ikut lajak (follow through) tidak dilakukan selepas melakukan sepakan.
·         Kepala tidak ditundukkan dan tidak melihat bola.
·         Kaki (menyepak) dibengkokkan  sedikit pada lutut.
·         Menyepak menggunakan bahagian dalam kaki.
·         Sepakan yang dibuat perlahan.
·         Ikut lajak tidak dilakukan selepas melakukan sepakan.
·         Kepala tidak ditundukkan dan tidak melihat bola.
·         Kaki (menyepak) tidak dibengkokkan  pada lutut.
·         Menyepak tidak menggunakan bahagian dalam kaki.
·         Sepakan yang dibuat sangat perlahan.
·         Ikut lajak tidak dilakukan selepas melakukan sepakan.

7.0         Penutup
Adalah diharapkan agar ujian amali ini dapat dijalankan seperti mana yang dirancang dan pihak sekolah memberikan sokongan penuh agar penilaian bagi komponen psikomotor ini dapat dibuat sekaligus dapat memberi pengkaji idea bagi menyediakan cadangan bagaimana meningkatkan kualiti ujian kognitif dan psikomotor yang digunakan dari proses ujian, pengukuran dan penilaian dalam PJ dan Sukan.


Disediakan oleh:                                                                                                   Disahkan oleh:

__________________________                                                                       ________________
(DESMOND DANIEL AK COPTA)                                                                     (JULIUS AK LAGA)
Guru Pelatih IPG Kampus Rajang,                                                                    Guru Besar,
96509 Bintangor,                                                                                                  SK Sungai Paoh,

Sarawak.                                                                                                                 Sarikei, Sarawak. 

Tiada ulasan: