Rabu, 2 Oktober 2013

RPH KSSR Tahun 3 (3.3 Berkebolehan melakukan senaman meningkatkan kelenturan)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           11 September 2013 (Rabu)
Masa                :          0840 – 0910
Tempat            :          Padang Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3
Bilangan Murid:           25 orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.3 Berkebolehan melakukan senaman meningkatkan kelenturan.  
Tajuk                :   Dinamik dan statik
Standard Pembelajaran : 3.3.1, 4.3.2, & 5.4.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan senaman regangan dinamik dan statik pada otot-otot utama dengan lakuan yang betul.

            Kognitif :          i.   menyatakan tujuan senaman regangan dinamik dan statik dalam kehidupan seharian.

Afektif:            i.   bekerjasama semasa melakukan aktiviti regangan dinamik dan statik.
                       ii.  melakukan aktiviti berbentuk kumpulan dengan seronok.

Kemahiran Berfikir: Mencirikan   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah melakukan aktiviti pemanasan badan secara dinamik
Penerapan nilai    :          Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Skital, bola tampar,tiang dan tali  

EMK: Kreativiti



BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas






2.       Regangan dinamik










1.         Lari ke arah hadapan dengan pantas.
2.       Lari ke arah kanan dengan pantas.
3.       Lari ke kiri dengan pantas.
4.       Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lakukann lompat bintang.
   
·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 











          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid

Perkembangan
(15 minit)





Perkembangan 1
Regangan statik
(7 minit)





















Perkembangan 2
Regangan dinamik
(8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran






2.       Demonstrasi














3.       Latih tubi








4.       Demonstrasi










5.       Latih tubi

·         Senaman dinamik adalah senaman yang memerlukan murid bergerak daripada satu titik ke titik yang lain manakala senaman statik merupakan pergerakan yang tetap pada satu titik sahaja.

·         Lakukan regangan seperti berikut:
      I.        Duduk dan jangkau
    II.        Duduk dan kilas.
   III.        Duduk rama-rama.
  IV.        Duduk mencelapaki (straddle seated)
    V.        Bongkok dan sentuh kaki.
  VI.        Silang kaki dan sentuh hujung jari.
 VII.        Regangan torso.
VIII.        Regangan trisep.
  IX.        Regangan menyilang tangan.


·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Semasa melakukan regangan, jangan over stretch.
·         Elakkan berlanggar semasa aktiviti.
·         Lutut difleksi sedikit apabila membongkok.

·         Melakukan regangan seperti berikut;
      I.        Lunges bergerak.
    II.        Bergerak ke sisi sambil mengayun tangan.
   III.        Sirkumduksi pinggul.
  IV.        Melangkah tinggi ke hadapan.
    V.        Pergerakan grapevine.
  VI.        Berjalan ulat bulu.































Kemuncak
(7 minit)
Pertandingan Bersyarat

“Bola tampar duduk”
·         Murid dibahagikan kepada dua kumpulan. Semua murid duduk.
·         Permainan dimulakan dengan murid di bahagian tengah melontar bola pantai ke kawasan pihak lawan.
·         Kumpulan boleh mengawal seberapa banyak bola pantai sebelum menghantar ke pihak lawan.
·         Sekiranya bola terjatuh atau terkeluar kawasan, pihak lawan akan mendapat satu mata.
·         Kiraan mata adalah secara rali (kiraan ping pong).
·         Pasukan yang mencapai tujuh mata terlebih dahulu dikira sebagai pemenang.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.
Bola tampar, skital, tiang, tali
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran



3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Semasa melakukan regangan, jangan over stretch.
·         Elakkan berlanggar semasa aktiviti.
·         Lutut difleksi sedikit apabila membongkok.


·         Kita perlu bekerjasama dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·         Kerjasama merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.

·         Melakukan aktiviti regangan dinamik dan statik sebelum dan selepas melakukan aktiviti fizikal seperti bermain di waktu senggang.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: