Rabu, 2 Oktober 2013

RPH Tahun 1 (3.1 Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep kecergasan)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           18 September 2013 (Rabu)
Masa                :          0710 – 0740
Tempat            :          Padang Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           1
Bilangan Murid:           28 orang (15 lelaki, 13 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.1 Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep kecergasan.
Tajuk                :   Memanaskan badan Fasa 1
Standard Pembelajaran : 1.10.1, 1.9.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan, berlari dan regangan yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan                   dan kadar nadi.

            Kognitif :          i.  mengenal pasti aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan.
                                   ii. menyatakan keperluan air sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti fizikal.
                                  
Afektif:            i.  memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti yang dapat meningkatkan suhu badan, otot, kadar pernafasan dan kadar nadi.
ii. berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti putaran menegak.

Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah rasa penat, berpeluh dan haus
Penerapan nilai    :     Kerjasama    
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Kon (7), gelung rotan (7)

EMK: Kreativiti


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Latihan bebas









2.       Regangan spesifik anggota kaki dan pinggang










1.         Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi selama 10 saat sebelum melakukan aktiviti.
2.       Lari ke arah hadapan dengan pantas.
3.       Lari ke arah kanan dengan pantas.
4.       Lari ke kiri dengan pantas.
5.       Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.
                                              
Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
4.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
5.       Letakkan tangan di belakang kaki, kemudia sentuh lutut menggunakan dahi.
6.       Lari setempat secara perlahan, apabila dengar tiupan wisel, lari setempat secara laju.
  M   M   M   M   M   M   M   M   M   M
  M   M   M   M   M   M   M   M   M   M




                             G



          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan spesifik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid                     

Perkembangan
(15 minit)




Perkembangan 1
Capai awan
(7 minit)





































Perkembangan 2
Kipas kapal terbang
(8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran





2.       Demonstrasi















3.       Latih tubi























4.       Demonstrasi











5.       Latih tubi

·         Aktiviti memanaskan badan amat penting untuk memastikan badan bersedia melakukan aktiviti yang lasak dan untuk mengelakkan kecederaan.

·         Berdiri dalam kedudukan separa bulatan dengan kaki dibuka seluas bahu.
·         Kedua-dua tangan dinaikkan atas kepala.
·         Kiraan 1 :Regangkan tangan kanan ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·         Kiraan 2 : Turunkan tangan kanan ke kedudukan mula.
·         Kiraan 3 : Regangkan tangan kiri ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·         Kiraan 4 : Turunkan tangan kiri ke kedudukan mula.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Pastikan jarak di antara rakan tidak terlalu dekat dan selesa.
·         Lakukan ikut kemampuan diri.
·         Setiap aksi perlu menyebut “Hooray”
·         Kedua-dua tangan dinaikkan atas kepala.
·         Regangkan tangan kanan ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·         Turunkan tangan kanan ke kedudukan mula.
·         Regangkan tangan kiri ke atas dengan menolak seberapa tinggi.
·         Turunkan tangan kiri ke kedudukan mula.
·         Bergerak secara mengundur kemudian melompat untuk capai awan.
·         Bergerak ke depan dan melompat untuk mencapai awan.


·         Berdiri dengan kaki seluas bahu dan tangan di depa. Memusing tangan ke arah hadapan.
·         Satu putaran dianggap satu kiraan.
·         Ulang tiga kiraan ke hadapan dan tiga kiraan ke belakang.
·         Berdiri dalam keadaan bersedia mengikut kumpulan masing-masing.
·         Dalam barisan, bergerak di sekitar kawasan yang ditetapkan mengikut ketua.

·         Lakukan seperti demonstrasi.
·         Berdiri dengan kaki seluas bahu dan tangan di depa. Memusing tangan ke arah hadapan.
·         Satu putaran dianggap satu kiraan.
·         Ulang tiga kiraan ke hadapan dan tiga kiraan ke belakang.
·         Berdiri dalam keadaan bersedia mengikut kumpulan masing-masing.
·         Dalam barisan, bergerak di sekitar kawasan yang ditetapkan mengikut ketua.
·         Pastikan bergerak secara berkumpulan.
·         Elakkan daripada berlanggar.
     
         M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 










Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid                     








































7 kumpulan = 4 orang/kumpulan
Semasa demonstrasi dan latih tubi
 















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
     = Kon
Kon (4)












































Kon (4)





Kemuncak
(7 minit)
Permainan Kecil
“One Team”
·         Permainan dimainkan di dalam kawasan yang ditentukan.
·         Setiap kumpulan akan diberikan satu gelung rotan.
·         Setiap ahli kumpulan perlu memegang gelung rotan tersebut.
·         Apabila arahan diberikan, semua kumpulan perlu bergerak atau berlari ke arah yang ditetapkan tanpa melepaskan gelung rotan.
·         Apabila wisel ditiup, setiap kumpulan perlu kembali ke kon kumpulan masing-masing.
·         Kumpulan yang terakhir akan disingkirkan sehingga tinggal satu kumpulan sahaja.
·        Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi selama 10 saat selepas aktiviti dijalankan.

7 kumpulan = 4 orang/kumpulan
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
      = Kon
      = Gelung rotan

Gelung rotan (4), kon (7)

Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan







2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

 





3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.


·         Sebelum melakukan aktiviti lasak seperti bermain bola, lakukan aktiviti memanaskan badan untuk menyediakan otot-otot badan.
·         Contoh memanaskan badan adalah jogging dan meregang otot-otot.

·         Elakkan daripada bergurau semasa melakukan aktiviti dan lakukan ikut kemampuan diri.
·         Kumpulan yang memenangi permainan disebabkan kerjasama yang diberikan setiap ahli kumpulan iaitu dengan tidak melepaskan tangan daripada gelung rotan.


·         Lakukan aktiviti yang diperkenalkan sebagai aktiviti semasa waktu lapang.

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: