Laporan Pengurusan Aktiviti
Kokurikulum Ambilan Januari 2014
Disediakan
oleh Desmond Daniel Ak Copta
PISMP
PJ Ambilan Januari 2011.
1.0 Apa
yang saya faham tentang pengurusan kokurikulum, sukan permainan, olahraga,
persatuan, unit beruniform dan ekstra kokurikulum di IPG Kampus Rajang.
Penglibatan diri saya dan sejauh mana ilmu yang saya dapat semasa di IPG
memberi keyakinan untuk saya semasa menjalani praktikum yang lepas.
Kegiatan
kokurikulum meliputi semua kegiatan di luar bilik darjah dan lanjutan daripada
kurikulum yang diajar di bilik darjah. Menurut Kerr (1971) kokurikulum adalah
satu aktiviti dan pengalaman pembelajaran yang dirancang dan dibimbing oleh
sesuatu instituisi pendidikan untuk mencapai sesuatu tujuan. Aktiviti ini
merupakan satu pengalaman yang dilakukan secara perseorangan atau berkumpulan
di dalam atau di luar bilik darjah . Konsep kegiatan kokurikulum adalah
merupakan satu pengajaran yang praktik, mengajar pelajar apa yang tidak dapat
diajar di dalam bilik darjah. Kegiatan ini menurut Arasoo (1995) bertujuan
menyumbang kepada perkembangan kurikulum sekolah yang menyeluruh dan sempurna.
Sukan ialah satu pertandingan dalam
bentuk permainan dan terdapat eksploitasi individu. Ia mempunyai ciri-ciri
seperti kontinuiti, pembahagian peranan, interaksi yang dinamik dengan audien
dan pengurusan yang mantap. Sukan juga merupakan satu perlakuan atau permainan
yang melibatkan kemahiran dan daya usaha fizikal. Malah, penglibatan murid
adalah untuk keseronokan, pertandingan atau penghargaan dari segi kewangan dan
lain-lain. Contoh sukan adalah seperti sukan bola sepak, renang, olahraga,
badminton, ragbi dan lain-lain yang dipertandingkan di satu-satu peringkat sama
ada negeri, negara mahupun dunia.
Permainan pula merupakan satu aktiviti
main yang mempunyai undang-undang yang eksplisit, matlamat yang ditetapkan,
mempunyai elemen pertandingan, had masa dan ruang yang dikenal pasti serta
sekuens pergerakan yang berulang setiap kali permainan dijalankan. Sebagai
contoh permainan bola sepak, bola jaring, olahraga yang dimainkan yang bukan
berbentuk pertandingan iaitu sebagai medan riadah mahupun untuk pengajaran dan
pembelajaran di sekolah.
Unti beruniform pula merupakan atau
dalam konteks sekolah boleh dipanggil unit pakaian seragam yang ditubuhkan di sekolah
mengikut keperluan setempat, kemudahan peralatan, personal atau jurulatih dan
kemudahan sedia ada di sesebuah sekolah atau institusi bagi mengendali dan
melaksanakan aktiviti setiap unit beruniform. Contoh pasukan pakaian seragam
yang boleh ditubuhkan di sekolah ialah Kumpulan Pengakap, Pandu Puteri, Bulan
Sabit Merah, Kadet Remaja Sekolah dan lain-lain pasukan yang dirasakan sesuai
mengikut kemampuan pihak sekolah atau personal yang berkelayakan untuk
mengendalikannya.
Berdasarkan kepada pernyatan-pernyatan
yang dikemukakan di atas maka dapat disimpulkan di sini bahawa pengurusan
kokurikulum merupakan cara seseorang atau organisasi mengendalikan sesebuah
bidang gerak kerja luar. Contohnya dalam konteks di IPG Kampus Rajang
pengurusan kokurikulum ini dapat dilihat semasa penganjuran perkhemahan unit
beruniform, perkhemahan Bina Insan Guru (BIG), penganjuran Kejohanan Olahraga
Rajang (KEJORA), penganjuran pertandingan permainan sempena Karnival Asrama,
pertandingan Bola Sepak 9 sebelah peringkat IPG dan penganjuran pertandingan
Kawad Kaki Unit Beruniform Peringkat IPG Kampus Rajang. Aktiviti-aktiviti yang
dinyatakan di atas merupakan aktiviti yang dijalankan di luar bilik darjah dan
para pelajar merupakan individu yang akan melaksanakan setiap aktiviti
berkenaan bermula dengan mesyuarat penubuhan ahli jawatankuasa sehinggalah
kepada pelaksanaan aktiviti.
Oleh yang demikian, sepanjang 5 tahun 6
bulan berada dalam latihan pra perkhidmatan perguruan di IPG ini telah
meningkatkan tahap keyakinan dalam diri saya kepada satu tahap yang lebih
tinggi lagi di mana setiap tugas yang diberikan kepada saya mampu saya galas
dan jalankan dengan penuh akauntabiliti. Ini kerana dalam setiap aktiviti yang
dianjurkan saya merupakan individu yang turut terlibat dalam penubuhan ahli
jawatankuasa tidak kira jawatan yang disandang sama ada pengerusi sehinggalah
ahli biasa. Berdasarkan pengalaman dan tanggungjawab yang dipukul semasa
menyertai setiap aktiviti tersebut telah memberikan saya keyakinan semasa
berada di sekolah untuk menjalani praktikum di tiga buah sekolah yang berlainan
iaitu SK Haji Matahir, Sarikei, SK Sungai Paoh, Sarikei dan SK Sibu Jaya, Sibu.
Apabila berada di sekolah untuk
menjalani praktikum setiap tanggungjawab yang diberikan kepada saya dapat saya
laksanakan dengan penuh keyakinan di mana saya yakin bahawa saya mampu untuk
mengendalikannya. Ini dapat dilihat setiap kali para guru memberikan tugas
kepada saya untuk mengendalikan sesebuah aktiviti misalnya mengetuai perjumpaan
aktiviti kokurikulum setiap minggu di sekolah bagi unit beruniform mahupun
sukan dan permainan.
Bagi menunjukkan keyakinan saya dalam
mengendalikan sesebuah aktiviti berikut merupakan antara gambar aktiviti yang
telah melibatkan diri saya semasa menjalani praktikum di tiga buah sekolah.
Urus setia
Pertandingan Bola Sepak MSS Luar Bandar Sibu
Latihan
kawad kaki BSMM & Instruktor Senamrobik
Antara
aktiviti ekstra kokurikulum iaitu Pelayaran Bersama Kapal Layar Diraja Tunas
Samudera & Kejohanan Olahraga Terbuka Sibu
Berdasarkan ilmu dan pengetahuan yang diperolehi di
IPG selain pengalaman yang dilalui memberikan keyakinan yang tinggi kepada saya
dalam mengendalikan setiap aktiviti yang diamanahkan kepada saya dalam usaha
mempertingkatkan kemahiran soft skill
dalam diri saya secara tidak langsung.
2.0 Peranan
dan penglibatan saya dalam bidang kokurikulum di sekolah semasa praktikum.
Adakah pengetahuan saya sudah mencukupi atau sebaiknya dengan memberi
penjelasan berdasarkan pengalaman-pengalaman nyata yang berkaitan di sekolah.
Semasa
menjalani praktikum di sekolah, banyak peranan yang telah diberikan oleh pihak
sekolah kepada saya terutama berkaitan dengan aktiviti kokurikulum. Bagi
mengupas dengan lebih lanjut antara peranan dan penglibatan saya dalam bidang
kokurikulum di sekolah, saya akan ringkaskannya dalam bentuk jadual di bawah
bagi memudahkan pihak tuan membuat penilaian dan pemerhatian terhadap tahap
penglibatan diri saya dalam konteks semasa menjalani praktikum di tiga buah
sekolah.
Bil.
|
Nama Sekolah
|
Peranan @
Penglibatan
|
1.
|
SK Haji Matahir, Sarikei (1 bulan)
|
1. Guru penasihat
Unit Beruniform Bulan Sabit Merah Sekolah. Melatih kawad kaki dan memberikan
ceramah bantu mula.
|
2.
|
SK Sungai Paoh, Sarikei (2 bulan)
|
1. Guru penasihat
Unit Beruniform & Sukan dan Permainan.
2. Instruktor
perkhemahan UB peringkat sekolah.
3. Instruktor
program 1 Murid 1 Sukan.
4. Penasihat
program ceramah kesihatan sekolah.
5. Instruktor
Jemputan Senamrobik 1 Murid 1 Sukan di SK Sibu Jaya.
|
3.
|
SK Sibu Jaya, Sibu (4 bulan)
|
1. Guru penasihat
Unit Beruniform BSMM & Sukan dan Permainan Ragbi Rimau.
2. Jurulatih
Pasukan Ragbi Rimau sekolah. Pencapaian MSS Luar Bandar Sibu (Ketiga).
3. Instruktor
Senamrobik Sepagi Bersama.
4. JK Urus Setia
Pertandingan Bola Sepak MSS Luar Bandar Sibu.
|
Berdasarkan
pengalaman yang saya perolehi semasa menjalani praktikum sememangnya belum
mencukupi dan memadai kerana pengalaman yang diperolehi semasa praktikum hanya
sekadar secebis pengalaman. Ini kerana pengalaman seseorang tidak boleh diukur
secara konkrit kerana setiap individu memiliki pengalaman mereka sendiri
bergantung kepada di mana mereka berada dan faktor-faktor lain yang memainkan
peranan.
Namun
begitu, dalam konteks sebagai guru pelatih yang menjalani latihan pra
perkhidmatan peranan yang diberikan kepada saya mampu saya galas dan laksanakan
dengan baik kerana saya telah memberikan komitmen yang tinggi semasa
menjalankan tanggungjawab tersebut. Berdasarkan peranan yang diberikan kepada
saya, saya mengakui bahawa pengetahuan yang ada pada diri saya ketika ini hanya
sekadar ilmu sisipan sahaja dan tidak memadai untuk diimpelemtasikan dengan
sebaiknya. ini dapat dilihat apabila saya perlu mengakses laman sesawang untuk
mendapatkan cara-cara latihan terbaru dalam melatih murid-murid saya untuk
menghadapi pertandingan ragbi RIMAU peringkat MSS Luar Bandar Sibu.
Kesimpulannya,
ilmu yang ada pada diri saya sekarang sudah semestinya tidak mencukupi dalam
mengharungi kehidupan di dunia yang nyata ini. Namun, peredaran masa, ruang dan
peluang yang diberikan kepada saya merupakan antara pengetahuan yang penting
dalam mendidik saya untuk menjadi seorang bakal guru yang berkualiti. Maka,
dapat dirumuskan di sini bahawa sebagai seorang guru pembelajarang sepanjang
hayat perlu dijadikan panduan dalam hidup dalam memberikan perkhidmatan yang
berkualiti dan penuh integriti.
3.0 Bagaimana
pengalaman dalam bidang kokurikulum di IPG dan pengalaman di sekolah
(praktikum) dapat membantu saya yang akan menjadi guru permulaan di sekolah
pada tahun hadapan? Apa kelebihan dan kekurangan ilmu anda serta cadangan
penambahbaikan untuk kebaikan bersama.
Berdasarkan
pengalaman saya dalam bidang kokurikulum selama 5 tahun di IPG dan pengalaman
selama 7 bulan di sekolah menjalani praktikum dan internship secara jujurnya
telah mampu membantu saya untuk menjadi bakal guru permulaan di sekolah. Ini
kerana pengalaman saya dalam bidang kokurikulum bukan bermula di IPG namun
telah bermula sejak saya berada di bangku sekolah lagi yakni semenjak berada di
Sekolah Rendah sehingga ke saat ini.
Sudah
semestinya pengalaman-pengalaman yang saya perolehi dalam bidang kokurikulum
ini banyak membantu saya dalam mempersiapkan diri untuk menjadi seorang bakal
guru permulaan di sekolah tahun hadapan. Ini kerana pengalaman-pengalaman yang
saya perolehi itu menjadi tonik kepada saya dan keberanian kepada saya dalam
menjalankan tugas dengan cemerlang dan berkualiti. malah, pengalaman yang
diperolehi memberikan saya kelebihan daripada individu-individu lain kerana
saya seorang yang tidak akan menolak tugas atau tanggungjawab yang diberikan.
Antara
kelebihan ilmu dan pengalaman yang saya perolehi dalam bidang kokurikulum ini
adalah telah memberikan saya satu tahap atau keistimewaan daripada
individu-individu lain. Ini kerana bukan semua orang dapat atau berani berada
di hadapan ratusan peserta semasa mengetuai Senamrobik. Selain itu, berdasarkan
ilmu dan pengalaman yang saya perolehi menyebabkan saya sentiasa menjadi
tumpuan pihak pentadbiran atau guru-guru di sekolah semasa menjalani praktikum
kerana hasil kerja yang saya tunjukkan dan kemampuan saya dalam melaksanakan
tugas yang diamanahkan. Ini kerana saya yakin bahawa saya mampu melaksanakannya
seperti menjadi penasihat kawad kaki dan mengetuai pengisian aktiviti setiap
minggu untuk Unit Beruniform.
Setiap
kelebihan sudah pastinya ada kekurangan. Kekurangan saya dalam bidang
kokurikulum ini sudah pastinya ilmu pengetahuan dan pengalaman saya
terutamanya. Ini kerana saya merupakan individu yang masih baharu dan muda
dalam bidang perguruan ini jika dibandingkan dengan guru-guru di sekolah yang
telah lama berkhidmat dan turut serta secara langsung dalam bidang ini.
Antara
kekurangan yang dapat saya kenalpasti adalah saya tidak mempu untuk membuat
keputusan yang diperlukan dalam membuat sesuatu tindakan. Ini kerana pengetahuan
dan pengalaman saya dalam bidang ini masih cetek. Oleh sebab itulah saya akan
merujuk kepada guru-guru lain yang berpengalaman dalam membuat keputusan. Ini
kerana guru-guru di sekolah merupakan individu yang telah berada dalam
perkhidmatan dan sudah lali dengan sistem mahupun dasar pendidikan masa kini
yang begitu kompleks dan perlu dipatuhi jika dibandingkan dengan diri saya yang
belum berada dalam perkhidmatan. Siapa saya untuk membuat keputusan?
Oleh
sebab itu, antara cadangan yang boleh diimplementasikan adalah dengan merujuk
kepada surat pekeliling yang telah dikeluarkan oleh KPM dalam memastikan
aktiviti kokurikulum dijalankan dengan baik dan mengikut prosedur. Selain itu,
boleh menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh KPM sebagai panduan kepada
guru-guru yang baharu dalam merancang program latihan. Melalui buku panduan ini
adalah mustahil untuk para guru terutama guru baharu mengatakan “Saya tidak tahu” kerana KPM telah
menyediakan bahan untuk para guru dalam memastikan dasar yang dikeluarkan oleh
mereka dapat direalisasikan.
Selain
itu, untuk meningkatkan pengetahuan dan pengalaman dalam bidang kokurikulum
juga saya mahupun guru-guru boleh mengakses laman sesawang untuk mencari
bahan-bahan yang diperlukan menerusi media-media sosial seperti Youtube, Google, Facebook dan
bermacam-macam lagi.
Malah,
sentiasa melibatkan diri dalam setiap aktiviti yang disediakan oleh IPG mahupun
KPM dalam mempertingkatkan pengetahuan dan pengalaman diri. Ini kerana setiap
institusi akan sentiasa menyediakan program-program ataupun aktiviti-aktivit
kokurikulum untuk ahlinya. Justeru, rebutlah peluang tersebut untuk kebaikan
diri sendiri.
Justeru,
untuk menjadi seorang yang berjaya seorang individu terutama guru perlu
mengamalkan “pembelajaran sepanjang hayat” yakni tidak jemu menuntut ilmu tidak
kira apa jua jenis ilmu pengetahuan asalkan bermanfaat kepada diri dan orang
disekeliling.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan