Ahad, 5 Julai 2015

Mengapa sukan dan bermain

Mengapa sukan dan bermain

UNICEF mengiktiraf peranan kritikal sukan dan permainan fizikal dalam kehidupan kanak-kanak.

Di peringkat yang paling asas, sukan dan hiburan turut hak kanak-kanak , seperti yang diperincikan dalam artikel 31 Konvensyen mengenai Hak Kanak-Kanak : Negara itu " mengiktiraf hak kanak-kanak untuk rehat dan masa lapang , untuk melibatkan diri dalam permainan dan aktiviti rekreasi mendapatkan bagi umur kanak-kanak dan untuk menyertai secara bebas dalam kehidupan kebudayaan dan seni. "

Ditambah ke ini adalah kata sepakat yang luas bahawa aktiviti fizikal yang kerap adalah penting untuk , pembangunan fizikal mental, psikologi dan sosial kanak-kanak dan remaja. Penglibatan dalam sukan dapat meningkatkan kesihatan kanak-kanak, meningkatkan prestasi akademik dan membantu mengurangkan jenayah.

UNICEF percaya bahawa sukan boleh menjadi alat perancangan yang berkesan untuk membantu mencapai matlamat dalam kesihatan, pendidikan , kesaksamaan gender , HIV / AIDS, perlindungan kanak-kanak dan perkembangan kanak-kanak . Itulah konsep sukan untuk pembangunan - bahawa sukan bukan sahaja akhir dalam sendiri , tetapi juga merupakan alat yang berkesan untuk membantu memperbaiki kehidupan kanak-kanak , keluarga dan masyarakat .


Banyak manfaat sukan

Sukan, rekreasi, dan bermain adalah cara yang menyeronokkan untuk mempelajari nilai-nilai dan pengajaran yang akan berlangsung kehidupan. Mereka menggalakkan persahabatan dan adil. Mereka mengajar kerja berpasukan, disiplin , rasa hormat , dan kemahiran menghadapi perlu untuk memastikan bahawa kanak-kanak berkembang menjadi individu yang prihatin. Mereka membantu menyediakan golongan muda untuk memenuhi cabaran yang mereka akan menghadapi dan mengambil peranan kepimpinan dalam komuniti mereka .

UNICEF menggunakan festival sukan dan permainan untuk mendidik keluarga tentang isu-isu kesihatan , termasuk keperluan untuk suntikan dan pencegahan HIV / AIDS. UNICEF menyokong program-program yang menggunakan kuasa sukan untuk mencapai kanak-kanak dan remaja yang sering dikecualikan dan didiskriminasi , termasuk anak-anak yatim , kanak-kanak kurang upaya , bekas askar kanak-kanak , kanak-kanak pelarian dan pelarian, kanak-kanak dieksploitasi secara seksual dan kanak-kanak dari komuniti orang asal .

Dengan rakan-rakan kami, UNICEF menggabungkan peluang untuk sukan , rekreasi dan bermain ke dalam program negara untuk mencapai kanak-kanak , keluarga dan masyarakat di seluruh dunia. Di negara-negara aman dan berperang , aktiviti ini digunakan untuk menggalakkan kesihatan yang baik , menggalakkan pendidikan perempuan, mewujudkan ruang mesra kanak-kanak dan memberi amaran tentang kesan-kesan bahaya merokok, alkohol dan penyalahgunaan dadah. Mereka mendidik anak-anak muda tentang bahaya HIV / AIDS dan memperkasa mereka dengan kemahiran hidup yang perlu untuk melindungi diri mereka sendiri.

Sukan dan rekreasi program mewujudkan persekitaran yang selamat dan menggalakkan hubungan yang stabil antara kanak-kanak dan orang dewasa, dan di antara anak-anak itu sendiri. Mereka menyediakan kanak-kanak daripada semua peringkat umur dengan peluang-peluang untuk meluahkan perasaan , untuk menyumbang suara , pendapat dan idea-idea mereka , dan menjadi ejen perubahan. Mereka membantu untuk membina masyarakat dan menyumbang kepada masyarakat yang lebih adil dan aman.

Rujukan:
http://www.unicef.org/sports/index_23624.html. Diakses pada 19 Januari 2014.


Tiada ulasan: