Sabtu, 4 Mei 2013


  RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI Tarikh              : 23 April 2013 (Selasa)Masa                : 0740-0810 (30 minit)         
Tempat            :          Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, SarikeiTahun(Kelas)   : Empat (4B)Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang perempuan )   
Tunjang Pembelajaran:  2. KemahiranTajuk                : 2.1 Permainan (Bola Jaring)Sub-tajuk         : ii. Menerima                        iii. Gerak kaki
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:      
Psikomotor :    i.  menerima bola menggunakan dua belah tangan secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 ulangan dengan betul.
ii.  melakukan gerak kaki jenis putaran secara berpasangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 ulangan dengan betul dan tepat.             Kognitif :          i.   mengenal pasti otot-otot yang terlibat semasa menerima bola sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.                                    ii.  menyatakan peraturan-peraturan asas dalam gerak kaki sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul. Afektif:            i.   menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa mengikuti aktiviti kemahiran menerima dan gerak kaki.
ii.  mengamalkan sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.    Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah mempelajari kemahiran hantaran pada sesi pengajaran minggu lepas.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, disiplinPenggabungjalinan:        Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.BSPP   : Bola (8), gelung rotan (2), bip (1 set)  
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan simulasi menerima dan gerak kaki. Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada kemahiran yang akan diajarkan iaitu menerima dan gerak kaki. Permainan ini dinamakan “Main Monyet”.




  1. Regangan spesifik bagi kemahiran bola jaring. Regangan spesifik bagi kemahiran ini lebih tertumpu kepada otot-otot utama di bahagian tangan dan kaki.







·         Hantar bola paras atas kepala kepada rakan.
·         Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·         Hantaran selain paras atas kepala boleh digunakan.
·         Ulang selama 2 minit.


·         Lari perlahan bersama rakan dan hantar bola kepada rakan.
-         Lari arah hadapan dan hantar bola.
-         Lari sisi dan hantar bola.
·         Hantar bola semula kepada rakan dan lakukannya berulang-ulang.

Bertiga.
       M    x     M       M   x   M

M   x   M         M   x   M                      

        M   x   M          M   x   M

M   x   M              M   x   M

                        G
 
 














·         Kedudukan semasa regangan
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
X = Monyet

Bola (8)






























Perkembangan
(12 minit)












Perkembangan 1
(Menerima menggunakan kedua-dua belah tangan)
(6 minit)





















Perkembangan 2
(Gerak kaki jenis putaran)
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran












  1. Demonstrasi












  1. Latih Tubi













  1. Demonstrasi













  1. Latih Tubi













·         Menerima adalah kemahiran yang perlu dikuasai dalam permainan bola jaring kerana kemahiran menerima diperlukan sebelum bola dihantar kepada rakan. Gerak kaki jugu merupakan antara kemahiran asas yang perlu dikuasai oleh semua pemain.

·         Kedudukan badan seimbang.
·         Mata melihat bola.
·         Keluarkan tangan dan bersedia.
·         Hulurkan tangan dan tangkap bola.
·         Siku dibengkokkan sedikit dan jari-jari di buka.
·         Tarik bola ke arah dada.

·         Lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Mata sentiasa melihat ke arah bola.
·         Hulurkan tangan dan tangkap bola.
·         Pegang bola dengan ibu jari di belakang bola.
·         Tarik bola ke arah dada dan bersedia untuk menghantar.
·         Ulang sebanyak 10 kali setiap seorang.

·         Tangkap bola dan lutut  dibengkokkan untuk serap daya.
·         Badan seimbang dan peka dengan kaki mendarat.
·         Pusingkan badan dan tolak badan dengan kaki yang bertentangan.
·         Pusing di atas kaki putaran.



·         Hantar bola ke arah rakan.
·         Lihat arah pergerakan bola dan tangkap.
·         Pusingkan badan ke kiri, kanan, belakang dan hadapan.
·         Tolak badan menggunakan kaki yang bertentangan.
·         Pusing badan di atas kaki putaran atau kaki mendarat.
·         Ulang sebanyak 10 kali setiap seorang.













·         Berpasangan semasa latih tubi
 












 Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
     
























M       M          M          M   
 
                                                G
M       M          M          M
                                                
    M          M          M          M  


    M          M          M          M





                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid














Bola (8)

























Kaki mendarat bermaksud kaki yang pertama mendarat di tanah atau lantai. Kaki mendarat tidak boleh digerakkan atau diseret.
Sekiranya mendarat menggunakan kedua-dua belah kaki secara serentak, pemain boleh memilih kaki kanan atau kiri sebagai kaki mendarat.



Bola (8)







Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil
“End Ball”
·          Bahagikan kepada 2 kumpulan kecil.
·         6 murid dalam kawasan permainan  dan seorang di dalam gelung.
·         Syarat permainan, kemahiran menerima perlu betul dan perlu lakukan putaran sebelum menghantar bola.
·         Bola perlu dihantar kepada ahli kumpulan masing-masing.
·         Murid yang berada di dalam gelung tidak boleh keluar daripada gelung.
·         Bola perlu dihantar kepada rakan daripada kumpulan mereka yang berada di belakang kawasan pihak lawan untuk mendapatkan mata (end ball).
·         Setiap end ball dikira sebagai 1 mata.
·         Kumpulan yang mengumpul mata tertinggi adalah pemenang.  

Oval: B
                       


B                B               B     
        B                 B              B

A               A                A
         A               A               A


                        
 










Oval: A
 





Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
Oval: A 

           = End Ball (Murid dalam  

gelung rotan
Bola (1), gelung rotan (2), bip (1 set)
Penutup
(4 minit)
1.         Menyejukkan Badan



























2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor











2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran









3.       Kerja Susulan
·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Anggota badan yang banyak digunakan dalam kemahiran menerima dan putaran perlu diregang lebih.
·         Pastikan bola dibawa ke arah dada semasa menerima.
·         Kenal pasti kaki mendarat dan pusing di atas kaki mendarat.

·         Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada rakan untuk elak kecederaan.
·         Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.

·         Menyiapkan lembaran kerja yang diberikan.









































































Lembaran kerja (15)
         CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________
      BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh: 23 April 2013
Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:
 

Tiada ulasan: