Sabtu, 4 Mei 2013




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 24 April 2013 (Rabu)            
Masa                : 0810-0840 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan
Sub-tajuk         : 2.1.3 Ragbi sentuh
                                                         I.            Hantaran
                                                       II.            Menerima
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan hantaran ke kiri dan kanan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.
                        ii. melakukan kemahiran menerima bola menggunakan kedua-dua belah tangan sekurang-kurangnya 8 daripada 10 dengan betul.

Kognitif :          i.   menyatakan peraturan asas hantaran bagi permainan ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul dan tepat. 
                                    ii.  menyatakan kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan dalam permainan ragbi sentuh sekurang-kurangnya 3 daripada 3 dengan betul.

Afektif:            i.   berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan dalam suasana yang menyeronokan.
ii.  memupuk minat untuk mempelajari permainan ragbi sentuh.   

Kemahiran Berfikir: Membanding dan membeza
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah mendengar tentang permainan ragbi sentuh.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, bekerjasama, dan bertoleransi
Penggabungjalinan:        Sains
BSPP   : Sampel bola ragbi (1), bola baling (8), botol berisi air (16) & sketel (4)
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan simulasi “Polis dan penjahat”.















  1. Regangan spesifik. (Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memananskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam pengajaran sesuatu kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada bahagian bahu, tangan dan kaki).   
·         Kumpulan polis perlu mengejar penjahat di dalam kawasan permainan.
·         Polis perlu menyentuh penjahat.
·         Apabila disentuh, penjahat tidak boleh bergerak dan perlu mencangkung.
·         Rakan penjahat yang lain perlu menyentuh rakannya itu untuk menghidupkannya semula.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
Kedudukan murid berselerak di sekitar gelanggang.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M
M              G & M                 M
  M                                     M
     M                               M
        M M M M M M M M
                     
 
Kedudukan semasa regangan spesifik












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid




































Perkembangan
(12 minit)









Perkembangan 1
(Hantaran ke kiri dan kanan )
(6 minit)




































Perkembangan 2
(Menerima bola)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran “Hantaran dan menerima dalam permainan ragbi sentuh”.






  1. Demonstrasi cara hantaran dalam permainan ragbi. (Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana memegang menghantar dengan betul).











  1. Latih Tubi secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).










  1. Demonstrasi menerima bola. (Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana pelakuan menerima bola yang dihantar).







  1. Latih Tubi menerima.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).





·         Dalam permainan ragbi sentuh bola tidak boleh dihantar ke arah hadapan.
·         Bola perlu dihantar tidak melebihi individu yang menhantar yakni perlu dihantar ke belakang.

·         Pegang bola menggunakan kedua-dua belah tangan.
·         Sebelah tangan memegang di hadapan bola manakala sebelah lagi di belakang bola.
·         Bengkokkan siku sedikit ke belakang.
·         Bersedia untuk menghantar.
·         Lihat ke arah rakan.
·         Gerakkan tangan ke arah sisi sama ada kanan atau kiri.
·         Luruskan siku apabila mula menghantar bola.

·         Siku dibengkokkan sebelum menghantar bola.
·         Bola dipegang dengan kemas dan rilek.
·         Lihat ke arah rakan dan gerakkan tangan ke arah kiri atau kanan untuk menghantar.
·         Luruskan tangan apabila membuat hantaran.
·         Hantar bola ke sisi arah belakang ikut lajak.
·         Lakukan 10 ulangan.


·         Hulurkan kedua-dua belah tangan ke hadapan.
·         Pandang ke arah pergerakan bola.
·         Bersedia untuk menerima.
·         Buka jari jemari dan tangkap menggunakan kesemua jari.
·         Bawa bola ke arah dada.



·         Mata sentiasa melihat ke arah pergerakan bola.
·         Kedua-dua tangan diluruskan ke hadapan dan jari jemari dibuka luas.
·         Tangkap bola menggunakan kesemua jari.
·         Bawa bola ke arah dada.
·         Lakukan 10 ulangan.
Kedudukan semasa tunjuk cara.

                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
 















Berkumpulan (8 kumpulan/4 orang)
M     M     M     M    

                   M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M    

                M     M     M     M
 
 














Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
Kedudukan semasa tunjuk cara.


















Berkumpulan (8 kumpulan/4 orang)
M     M     M     M    

                   M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M    

                M     M     M     M
 
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid





Bola baling (8)
















































Bola baling (8)
Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil “Fast and Furious Bottle”
·         Bahagikan kepada 4 kumpulan kecil.
·         Setiap kumpulan diperuntukkan dengan 4 biji botol berisi air.
·         Setiap murid perlu berdiri di atas garisan selari dengan sketel yang telah disediakan.
·         Setiap kumpulan perlu membuat hantaran sisi ke belakang sahaja kepada ahli kumpulan masing-masing.
·         Apabila kesemua botol sampai ke penghujung, murid paling belakang perlu menyusun botol tersebut untuk menghasilkan apa-apa bentuk.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menyiapkan permainan dikira pemenang.
M     M    M     M  
 
M     M    M     M
                                   G
M     M    M     M

M     M    M     M
 
 Botol berisi air (16), sketel (4)
Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan (Bermaksud proses menurunkan kadar nadi dan melakukan gerak kendur bagi mengembalikan darah ke seluruh badan selain untuk memecahkan asid laktik yang terkumpul pada otot utama).















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang dipelajari pada hari ini).




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran






  1. Kerja Susulan merupakan tugasan atau aktiviti pengukuhan.
·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Bola yang dihantar ke arah hadapan adalah satu kesalahan dalam permainan ragbi sentuh.
·         Siku dibengkokkan sedikit dan diluruskan apabila menghantar.

·         Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang diberikan dengan bersungguh-sungguh.

·         Membuat latihan di rumah bersama rakan atau ahli keluarga.  
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid











CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: