Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 5A (Badminton)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 17 April 2013 (Rabu)             
Masa                : 0810-0840 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan
Sub-tajuk         : 2.1.2 Badminton
                                                         I.            Cara pegang reket
                                                       II.            Servis
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan servis hadapan tinggi sekurang-kurangnya 8 daripada 10 percubaan dengan teknik yang betul.
                        ii. memegang raket menggunakan cara genggaman atau pegangan asas dengan teknik yang betul.

Kognitif :          i.   menyatakan ciri-cir servis hadapan tinggi sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                    ii.  menyatakan kesalahan-kesalahan semasa melakukan servis dalam permainan bádminton sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan dalam suasana yang menyeronokan.
ii.  memupuk minat untuk bermain badminton.   

Kemahiran Berfikir: Membanding dan membeza
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah memegang raket, melihat dan menonton permainan bádminton di media massa contohnya televisyen.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, berusaha dan kerajinan
Penggabungjalinan:        Bahasa Melayu dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Raket (32), bulu tangkis kertas (32), sketel (6), lembaran kerja (32), gambar (3)
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Latihan bebas menggunakan raket. (Latihan bebas adalah latihan yang bermatlamat menyesuaikan murid mengendalikan raket dan melihat sejauh mana keupayaan murid).


  1. Regangan spesifik. (Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memananskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam pengajaran sesuatu kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada bahagian bahu dan tangan).   
·         Lantun bulu tangkis denga tali raket ke atas sebanyak 10 ulangan.
·         Pukul menggunakan bahagian hadapan raket.
·         Pukul menggunakan bahagian belakang raket.

Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.
Kedudukan murid berselerak di sekitar gelanggang.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M
M              G & M                 M
  M                                     M
     M                               M
        M M M M M M M M
                     
 
Kedudukan semasa regangan spesifik












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Raket (32), bulu tangkis (32)






























Perkembangan
(12 minit)






Perkembangan 1
(Cara pegangan raket)
(4 minit)






































Perkembangan 2
(Servis hadapan tinggi)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan pada hari ini.


  1. Demonstrasi cara pegangan raket. (Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana memegang raket dengan betul).













  1. Latih Tubi secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).











  1. Demonstrasi servis hadapan tinggi. (Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana pelakuan servis hadapan tinggi).











  1. Latih Tubi secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar).





·         Tunjuk gambar cara pegangan raket dan gambar pelakuan servis hadapan rendah dan tinggi.


·         Letakkan bahagian jari pada tali raket.
·         Perlahan-lahan bawa jari tersebut ke bawah dengan mengikuti kepala raket, leher, syaf (batang raket) sehingga ke handle (genggaman raket).
·         Pegang raket bersudut tepat dengan lantai, sisi raket ke bawah.
·         Bentuk “V” di atas pegangan raket.
·         Genggam raket dengan kemas dan “relaks”.

·         Letakkan jari pada tali raket dan perlahan-lahan bawa sehingga ke handle.
·         Pegang handle raket seperti hendak bersalaman.
·         Pegang raket dan pusingkan handle raket. Roll the handle.
·         Lantun bulu tangkis menggunakan hadapan raket ke atas.
·         Lantun bulu tangkis menggunakan belakang raket ke atas.
·         Lakukan 10 ulangan.


·         Kaki tanpa raket dibawa ke hadapan.
·         Gunakan genggaman hadapan.
·         Hayun raket ke belakang.
·         Gunakan hayunan yang besar ke hadapan.
·         Pindahkan berat badan dari belakang ke depan apabila membuat hayunan pukulan.
·         Ikut lajak mengikut arah yang ditujukan.

·         Berdiri dalam keadaan selesa.
·         Pegang raket dengan kemas dan tenang.
·         Hayun raket daripada belakang ke hadapan.
·         Lakukan secara bayangan terlebih dahulu.
·         Pukul pada gabus bulu tangkis.
·         Lakukan 10 ulangan.






Kedudukan semasa tunjuk cara.

                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
 















Kedudukan semasa latih tubi
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
Kedudukan semasa tunjuk cara.















Kedudukan semasa latih tubi.













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Gambar (3), raket (32), bulu tangkis (32)













































Raket (32), bulu tangkis (32)

Kemuncak
(10 minit)
Permainan bersyarat “Bola Tinggi”.
(Permainan bersyarat merupakan permainan modifikasi yang telah diubah suai daripada permainan sebenar menggunakan syarat yang ditetapkan. “Bola tinggi” merupakan nama permainan di mana dalam permainan ini murid perlu melakukan servis hadapan tinggi. Selain itu, bola itu perlu masuk ke kawasan yang ditetapkan untuk mendapatkan mata).
·         Apabila isyarat diberi, setiap ahli kumpulan perlu melakukan servis hadapan tinggi ke petak yang telah disediakan.
·         Setiap seorang akan melakukan servis sebanyak sekali pada setiap pusingan berigilir-gilir.
·         1 mata diberikan kepada setiap bulu tangkis yang masuk ke petak yang disediakan.
·         Selepas tamat 5 pusingan, kumpulan yang mengumpul mata tertinggi dikira juara, naib juara, ketiga dan seterusnya.

8 kumpulan (1 kumpulan = 4 orang)
 


















Petunjuk :
G = Guru
M = Murid
     = Sketel

 Raket (32), bulu tangkis (32), sketel (6)
Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan (Bermaksud proses menurunkan kadar nadi dan melakukan gerak kendur bagi mengembalikan darah ke seluruh badan selain untuk memecahkan asid laktik yang terkumpul pada otot utama).















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang dipelajari pada hari ini).


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran






  1. Kerja Susulan merupakan tugasan atau aktiviti pengukuhan.
·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Cara pegangan raket yang betul akan menentukan pukulan dan servis yang dihasilkan betul.


·         Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang diberikan dengan bersungguh-sungguh.

·         Menyiapkan lembaran kerja yang diedarkan.  

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid




Lembaran kerja (32)










CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

PELAN B
(Aktiviti dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4      minit)
  1. Latihan bebas menggunakan raket dan bulu tangkis.


  1. Regangan spesifik. Fokus kepada anggota badan yang terlibat.







·         Seperti perancangan asal.


·         Seperti dalam perancangan asal.


M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
kedudukan semasa latihan bebas














Kedudukan semasa regangan spesifik.
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M
M              G & M                 M
  M                                     M
     M                               M
        M M M M M M M M
                     
 
 







































Perkembangan
(12 minit)



Perkembangan 1
( Cara pegangan raket)
(4 minit)




Perkembangan 2
(Servis hadapan tinggi)
(8 minit)
  1. Pengenalan isi pelajaran



  1. Demonstrasi

  1. Latih Tubi





  1. Demonstrasi

  1. Latih Tubi
·         Tunjuk gambar cara pegangan raket dan gambar pelakuan servis hadapan rendah dan tinggi.
·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
·         Lakukan secara berpasangan.


·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan asal
·         Lakukan secara berpasangan.






Kedudukan semasa demonstrasi

                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
 














Kedudukan semasa latih tubi (Berpasangan)
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














Gambar (3)




Raket (32), bulu tangkis kertas (32)




Kemuncak
(10 minit)
Permainan bersyarat “Bola Tinggi”.
·         Apabila isyarat diberi, setiap ahli kumpulan perlu melakukan servis hadapan tinggi ke petak yang telah disediakan.
·         Setiap seorang akan melakukan servis sebanyak sekali pada setiap pusingan berigilir-gilir.
·         1 mata diberikan kepada setiap bulu tangkis yang masuk ke petak yang disediakan.
·         Selepas tamat 5 pusingan, kumpulan yang mengumpul mata tertinggi dikira juara, naib juara, ketiga dan seterusnya.










 

















Raket (32), bulu tangkis kertas (32), sketel (6)
Penutup
(4      minit)
  1. Menyejukkan Badan


  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor

2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  1. Kerja Susulan
·         Boleh dilakukan seperti dalam perancangan.





·         Siapkan lembaran kerja yang diberikan.
      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 












Lembaran kerja (32)



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Mohon di salin, terima kasih