Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 3B Minggu 4 (Membaling Bola)





KSSR
  
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           24 April 2013 (Rabu)
Masa                :          0910 - 0940
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3B
Bilangan Murid:           23 orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan membaling bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Membaling bola.
Standard Pembelajaran : 1.4.3, 2.3.1 & 5.4.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  membaling bola menggunakan sebelah tangan secara berpasangan sejauh 3 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.
                        ii. membaling bola menggunakan sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter sebanyak 8 daripada 10 ulangan dengan teknik yang betul.

            Kognitif :          i.  menyatakan bahagian otot yang terlibat semasa membaling sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
ii. menyatakan perkaitan antara aplikasi daya dengan pergerakan objek sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.
                                  
Afektif:            i.   berkomunikasi antara rakan, guru dan ahli kumpulan semasa melakukan aktiviti fizikal.
                       ii.  saling bantú membantu antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti menggolek

Kemahiran Berfikir: Mencirikan   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah membaling bola semasa tahun 2.
Penerapan nilai    :      Bekerjasama
Penggabungjalinan:    Sains

BSPP   :   Bola baling (12), bola kertas (23) & sketel (8)

EMK: Kreativiti




BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Permainan simulasi “Anak Monyet”. (Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada kemahiran yang akan diajarkan iaitu membaling bola. Permainan ini dinamakan “Main Monyet”. Seorang murid akan berada di tengah digelar “Anak Monyet" akan berusaha merebut dan mengambil bola daripada 2 orang murid yang berada bertentangan. Dua orang murid ini akan membaling bola antara satu sama lain untuk mengelak daripada ditangkap oleh anak monyet).


2.       Regangan spesifik.
(Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memanaskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu pengajaran kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada otot-otot bahu dan tangan).
·         Baling bola ke arah rakan berulang-ulang.
·         Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·         Pertukaran berlaku sekiranya anak monyet dapat menangkap bola yang dibaling.
·         Ulang selama 2 minit.













                                              
Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
2.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
3.       Berpasangan, tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
4.       Tangan di belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
5.       Lari anak setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
   
Bertiga
       M    x     M       M   x   M

M   x   M         M   x   M                      

        M   x   M          M   x   M

M   x   M              M   x   M

                        G
 
 













Semasa regangan spesifik.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid    
X = Anak monyet                
Bola baling (8)
Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
Membaling bola sebelah tangan berpasangan sejauh 3 meter
(6 minit)































Perkembangan 2
Membaling bola menggunakan sebelah tangan berpasangan sejauh 5 meter
 (6 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan sebelah tangan).


2.       Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).


3.       Latih tubi membaling bola secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan secara berpasangan).




4.       Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana melakukan balingan menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter).



5.       Latih tubi membaling bola sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan  latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan bersama pasangan mereka).

·         Membaling bola sebelah tangan adalah kemahiran membaling bola ke arah yang dituju atau sasaran di mana pergerakan tangan bermula dari belakang ke hadapan menggunakan sebelah tangan.







·         Baling bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·         Lihat kedudukan rakan, kemudian baling bola ke arah rakan.
·         Siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Luruskan tangan semasa membaling bola.
·         Baling ikut lajak.




·         Mata pandang ke arah kedudukan rakan.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·         Bengkokkan siku dan gerakkan ke belakang.
·         Baling bola ke arah rakan dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.



·         Baling bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·         Lihat kedudukan rakan, kemudian baling bola dengan kuat ke arah rakan.
·         Siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Luruskan tangan semasa membaling bola.
·         Baling ikut lajak.


·         Mata pandang ke arah kedudukan rakan.
·         Pegang bola menggunakan sebelah tangan dengan kemas.
·         Bengkokkan siku dan gerakkan ke belakang.
·         Baling bola dengan kuat ke arah rakan dengan tangan diluruskan dan gerakkan ke hadapan.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


Semasa penerangan dan demonstrasi guru:

M  M  M  M  M  M  M  M  M 

M  M  M  M  M  M  M  M  M

                     G
 
 







Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang dibelakang berdiri.




         M           M


G                                   3 meter


         M          M
 


                         
 
Membaling berpasangan.


 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid








Berpasangan.
 













Petunjuk :
G = Guru
M = Murid














Bola baling (12)

Contoh soalan atau penerangan guru:
-         Semakin kuat bola dibaling, semakin laju bola bergerak.
-         Semakin perlahan bola dibaling, semakin perlahan pergerakkan bola.
















Bola baling (12)
Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil “Bola Beracun”.

(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. “Bola beracun” adalah bola yang akan digunakan oleh murid untuk menyerang pihak lawan dan sekiranya terkena bola ini, pemain tersebut perlu keluar daripada kumpulannya. Itulah sebabnya permainan ini digelar bola beracun.


·         Buat 4 kumpulan kecil.
·         Buat satu barisan lurus secara melintang mengikut kumpulan pada garisan yang telah disediakan.
·         Seorang murid akan mendapat sebiji bola kertas atau bola beracun.
·         Murid perlu membaling bola ke arah pihak lawan untuk mengalahkan mereka.
·         Murid yang terkena bola beracun perlu keluar daripada kawasan permainan.
·         Murid boleh mengambil bola yang dibaling oleh pihak lawan.
·         Kumpulan mana yang berjaya mengeluarkan semua pemain adalah pemenang.
·         Kumpulan yang menang akan berlawan dengan kumpulan menang pada pusingan seterusnya untuk mengetahui juara Bola Beracun.
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

    = sketel
Bola kertas (23), sketel  (8)

 Penutup
(4 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot bahu dan tangan rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Semasa membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Semakin kuat bola dibaling semakin laju bola bergerak.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

·         Murid menyiapkan lembaran kerja yang diberikan oleh guru.






          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Lembaran kerja (23)











CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN


SEMAKAN OLEH

1.











____________________________________
(                                                                  )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________



2.













____________________________________
(                                                                  )


Guru Besar


Tarikh: ____________________________


3.
















_____________________________
(                                                                  )


Pensyarah Penyelia

Tarikh: ____________________________
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN













KELEMAHAN / KEKURANGAN
























Text Box: Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Text Box: Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:









PELAN B
(Aktiviti dilakukan di dewan sekolah)
BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4      minit)
·         Regangan spesifik.
(Regangan spesifik adalah regangan yang memberi fokus kepada gerakkan memanaskan bahagian badan yang banyak digunakan dalam sesuatu pengajaran kemahiran. Misalnya, regangan pengajaran ini lebih kepada otot-otot bahu dan tangan).

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
·         Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
·         Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
·         Berpasangan, tarik tangan pasangan perlahan-lahan dengan tekanan.
·         Tangan di belakang, rapatkan dan tolak ke atas.
·         Lari anak setempat dan dengan arahan guru, lari pecut setempat.
Semasa regangan spesifik.

          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 













Perkembangan
(12 minit)


Perkembangan 1
Membaling bola sebelah tangan berpasangan sejauh 3 meter
(6 minit)




Perkembangan 2
Membaling bola menggunakan sebelah tangan berpasangan sejauh 5 meter
 (6 minit)

·         Pengenalan isi pelajaran membaling bola menggunakan sebelah tangan.
(Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan iaitu kemahiran membaling bola menggunakan sebelah tangan).

·         Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 3 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana membaling bola ke arah rakan sejauh 3 meter menggunakan sebelah tangan).


·         Latih tubi membaling bola secara berpasangan.
(Latih tubi merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajarkan secara berpasangan).

·         Demonstrasi membaling bola menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter.
(Demonstrasi adalah tunjuk cara guru bagaimana melakukan balingan menggunakan sebelah tangan sejauh 5 meter).


·         Latih tubi membaling bola sebelah tangan secara berpasangan sejauh 5 meter.
(Latih tubi merupakan  latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan membaling bola menggunakan sebelah tangan bersama pasangan mereka).

·         Lakukan seperti perancangan asal.







·         Lakukan seperti perancangan asal.








·         Lakukan seperti perancangan asal.






·         Lakukan seperti perancangan asal.






·         Lakukan seperti perancangan asal.


Semasa penerangan dan demonstrasi guru:

M  M  M  M  M  M  M  M  M 

M  M  M  M  M  M  M  M  M

                     G
 
 







Murid barisan hadapan duduk mencangkung manakala yang dibelakang berdiri.










         M           M


G                                   3 meter


         M          M
 


                         
 
Membaling berpasangan.


 










Petunjuk:
G = Guru
M = Murid






Berpasangan.
 













Petunjuk :
G = Guru
M = Murid

Bola baling (12)





















Bola baling (12)

























Bola baling (12)

Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil “Bola Beracun”.

(Permainan kecil merupakan permainan yang dimainkan dalam kumpulan kecil dan merupakan permainan mirip permainan sebenar. “Bola beracun” adalah bola yang akan digunakan oleh murid untuk menyerang pihak lawan dan sekiranya terkena bola ini, pemain tersebut perlu keluar daripada kumpulannya. Itulah sebabnya permainan ini digelar bola beracun.
·         Lakukan seperti yang dirancang.
·         Lakukan mengikut giliran.
·         Kumpulan 1 vs kumpulan 2 yang pertama.
·         Kumpulan 3 vs kumpulan 4 seterusnya.
·         Kumpulan yang menang setiap pusingan akan berlawan pada pusingan akhir.
4 kumpulan = 5 @ 6 orang.

 






Bola kertas (23), sketel (8)
Penutup
(4      minit)
  1. Menyejukkan Badan


  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor




2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran




  1. Kerja Susulan
·         Ikut perancangan asal.


·         Semasa membaling, pastikan siku dibengkokkan dan digerakkan ke belakang.
·         Semakin kuat bola dibaling semakin laju bola bergerak.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

Murid menyiapkan lembaran kerja yang diberikan oleh guru.













Lembaran kerja (32)





Tiada ulasan: