Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 5A Waktu 2 (Badminton)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 19 April 2013 (Jumaat)          
Masa                : 0840-0910 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Lima (5A)
Bilangan Murid: 32 orang ( 18 orang lelaki & 14 orang perempuan ) 
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan
Sub-tajuk         : 2.1.2 Badminton
                                                         I.            Pukulan lob
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan pukulan lob sejauh 5 meter sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan dengan teknik yang betul.
                        ii. melakukan pukulan lob sejauh 7 meter sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan dengan teknik yang betul.

Kognitif :          i.   menyatakan fungsi pukulan lob dalam bádminton sebanyak 3 daripada 5 dengan betul.
                                    ii.  menyatakan kedudukan jari semasa melakukan pukulan lob dengan betul.

Afektif:            i.   berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan dalam suasana yang menyeronokan.
ii.  memupuk minat untuk bermain badminton.   

Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah dan tahu bermain badminton
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, berusaha dan kerajinan
Penggabungjalinan:        Pendidikan Moral.
BSPP   : Raket (32), bulu tangkis (16)

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Latihan bebas menggunakan raket. (Latihan bebas adalah latihan yang bermatlamat menyesuaikan murid mengendalikan raket dan melihat sejauh mana keupayaan murid).


  1. Regangan spesifik menggunakan kaedah bayangan. (Regangan spesifik kaedah bayangan merupakan aktiviti di mana murid-murid melakukan pelakuan pukulan smesy tanpa bola).   
·         Lakukan pukulan bebas menggunakan bulu tangkis.
·         Lakukan selama 2 minit.





Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Bergerak ke hadapan 3 langkah seperti hendak mengambil bola di hadapan jaring.
·         Bergerak ke belakang 3 langkah seperti hendak mengambil bola lambung di belakang.
·         Ulang sebanyak 10 ulangan.
Berpasangan.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














      
      
                     G

M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M
 
Kedudukan semasa regangan spesifik kaedah bayangan












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Raket (32), bulu tangkis (16)






























Perkembangan
(12 minit)





Perkembangan 1
(Pukulan lob bayangan)
(4 minit)





































Perkembangan 2
(Pukulan lob berpasangan)
8 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran ialah penerangan kepada kemahiran yang hendak diajarkan pada hari ini.

  1. Demonstrasi pukulan lob secara bayangan. (Demonstrasi pukulan lob bayangan adalah tunjuk cara guru bagaimana melakukan pukulan lob bayangan dengan betul).












  1. Latih Tubi pukulan lob bayangan.
(Latih tubi pukulan lob bayangan merupakan latihan murid selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan pukulan lob).










  1. Demonstrasi pukulan lob secara berpasangan. (Demonstrasi pukulan lob berpasangan adalah tunjuk cara guru bagaimana pelakuan dalam melakukan pukulan lob berpasangan dilaksanakan).












  1. Latih Tubi secara berpasangan.
(Latih tubi secara berpasangan merupakan latihan murid bersama rakan mereka selepas tunjuk cara guru. Murid akan membuat sendiri pelakuan atau kemahiran yang diajar bersama rakan mereka).





·         Pukulan lob adalah pukulan tinggi ke bahagian belakang gelanggang semasa permainan bádminton.


·         Genggam raket dengan kemas dan “relaks”.
·         Lihat ke atas dan tangan yang memegang raket digerakkan ke belakang.
·         Kedudukan badan adalah menyerong ke sisi sambil siku dibengkokkan.
·         Capai raket setinggi yang boleh di atas kepala dan muka raket lurus ke hadapan.
·         Tolak muka raket ke atas dan ikut lajak.


·         Genggam raket dengan kemas dan “relaks”.
·         Badan menyerong ke sisi sambil siku dibengkokkan.
·         Pergerakan raket daripada belakang sehingga ke atas titik paling tinggi di atas kepala.
·         Tolak muka raket ke atas dan ikut lajak.
·         Lakukan 10 ulangan.



·         Lambung bulu tangkis tinggi ke atas.
·         Bergerak dan sentiasa berada di bawah bulu tangkis.
·         Bengkokkan siku ke belakang dan mata sentiasa memandang ke arah bulu tangkis.
·         Hayun raket ke atas apabila bulu tangkis mulai jatuh ke bawah.
·         Pastikan contact point kepala raket lurus menunjukkan ke atas.
·         Pukul pada bahagian gabus bulu tangkis.
·         Ikut lajak mengikut arah yang ditujukan.

·         Berdiri dalam keadaan selesa.
·         Pegang raket dengan kemas dan tenang.
·         Gerakkan raket ke belakang dan siku dibengkokkan.
·         Posisi badan menyerong ke sisi sambil mata memandang ke arah bulu tangkis.
·         Sentiasa berada di bulu tangkis semasa melakukan pukulan lob.
·         Muka raket dihalakan ke atas.
·         Pukul pada gabus bulu tangkis.
·         Lakukan 10 ulangan.







Kedudukan semasa tunjuk cara.

                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G            M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
 




















Kedudukan semasa latih tubi
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 














Petunjuk:
G = Guru
M = Murid



                  M M
                  M M
                  M M
                  M M
   G M        M M
                  M M
                  M M
                  M M

 
Kedudukan semasa tunjuk cara.






















Kedudukan semasa latih tubi.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Raket (32)




















(Raket (32)



















Raket (32), bulu tangkis (16)




















Raket (32), bulu tangkis (16)
Kemuncak
(10 minit)
Permainan bersyarat “Servis & Lob”.
(Permainan bersyarat “Servis dan Lob” merupakan permainan yang memerlukan murid bermain hanya menggunakan kemahiran servis dan pukulan lob sahaja).

·         Permainan dimulakan dengan melakukan pukulan servis.
·         Semasa dalam permainan, hanya pukulan lob sahaja dibenarkan.
·         Pukulan lob yang gagal dikembalikan, maka pasangannya akan mendapat 1 mata.
·         Pastikan bulu tangkis dipukul tinggi.
·         Mata kemenangan adalah sehingga mata ke-11.

Berpasangan.
M     M     M     M     M     M

 M    M     M     M     M     M

                    G

 M    M     M     M     M     M

 M    M    M     M     M     M
 
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 Raket (32), bulu tangkis
Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan (Bermaksud proses menurunkan kadar nadi dan melakukan gerak kendur bagi mengembalikan darah ke seluruh badan selain untuk memecahkan asid laktik yang terkumpul pada otot utama dan mengelakkan kelesuan).















  1. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor (Adalah merupakan proses guru menyimpulkan apa yang dipelajari pada hari ini).


2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran






  1. Kerja Susulan merupakan tugasan atau aktiviti pengukuhan.
·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Cara pegangan raket yang betul akan menentukan pukulan lob yang dilakukan.


·         Murid-murid perlu berusaha dalam menguasai kemahiran yang diajar untuk kepentingan diri sendiri dan melakukan latih tubi yang diberikan dengan bersungguh-sungguh.

·         Bermain bádminton bersama rakan atau ahli keluarga semasa waktu petang.  

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                          M


                      G
 
 












Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

















CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: