Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 4B Permainan (Bola Jaring)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 23 April 2013 (Selasa)
Masa                : 0740-0810 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang Bola Jaring SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Empat (4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang perempuan )    
Tunjang Pembelajaran:  2. Kemahiran
Tajuk                : 2.1 Permainan (Bola Jaring)
Sub-tajuk         : iv. Menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan jaringan menggunakan kedua-dua belah tangan ke arah sasaran yang disediakan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 percubaan.
ii.  melakukan jaringan menggunakan kedua-dua belah tangan semasa permainan kecil dengan betul dan tepat.

            Kognitif :          i.   mengenal pasti pemain atau posisi manakah yang layak melakukan jaringan dalam permainan sebenar.
                                    ii.  menyatakan peraturan-peraturan asas yang perlu dipatuhi semasa melakukan jaringan sekurang-kurangnya 3 daripada 5 dengan betul.

Afektif:            i.   menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa mengikuti aktiviti kemahiran menjaring.
ii.  mengamalkan sikap bertoleransi antara satu sama lain semasa melakukan aktiviti.   

Kemahiran Berfikir: Mencirikan 
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid telah mempelajari kemahiran hantaran, menerima dan gerak kaki  pada sesi pengajaran minggu lepas.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, disiplin
Penggabungjalinan:        Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Bola (8), gelung rotan (8), jaring (2), bip (1 set)

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan simulasi menerima dan gerak kaki. Permainan simulasi ini merupakan pengenalan kepada kemahiran yang akan diajarkan iaitu menerima dan gerak kaki. Permainan ini dinamakan “Main Monyet”.




  1. Regangan spesifik bagi kemahiran bola jaring. Regangan spesifik bagi kemahiran ini lebih tertumpu kepada otot-otot utama di bahagian tangan contohnya deltoid.






·         Hantar bola paras atas kepala kepada rakan.
·         Murid yang bertindak sebagai monyet di tengah perlu berusaha mendapatkan bola daripada dua orang rakan yang menghantar bola.
·         Hantaran selain paras atas kepala boleh digunakan.
·         Ulang selama 2 minit.


Ulangan sebanyak 8 kali.
·         Gerakkan bahu mengikut arah putaran jam dan lakukan sebaliknya.
·         Pusingkan tangan mengikut arah jam dan lakukan sebaliknya.
·         Luruskan tangan ke hadapan dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Luruskan tangan ke belakang dan gerakkan ke atas dan bawah.
·         Tundukkan badan paras pinggang dan gerakkan ke kiri dan kanan.
·         Lari perlahan setempat dan laju mengikut arahan yang diberikan.

Bertiga.
       M    x     M       M   x   M

M   x   M         M   x   M                      

        M   x   M          M   x   M

M   x   M              M   x   M

                        G
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
X = Monyet

      
       M M M M M M M M   
   M                                   M
M                                         M
M                                           G
  M                                     M
     M                               M
        M M M M M M M M
                     
 

Bola (8)






























Perkembangan
(12 minit)










Perkembangan 1
(Menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan)
(6 minit)






































Perkembangan 2
(Menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan)
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran menjaring bola.









  1. Demonstrasi menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan ke arah gelung rotan.

















  1. Latih Tubi menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan ke arah gelung rotan.














  1. Demonstrasi menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan ke arah jaring sebenar.















  1. Latih Tubi menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan ke arah jaring sebenar.









·         Guru memperkenalkan tajuk atau kemahiran yang akan dipelajari pada hari ini iaitu kemahiran menjaring menggunakan kedua-dua belah tangan ke dalam jaring yang disediakan untuk mendapatkan mata.

·         Tumpukan mata kepada tengah gegelung rotan.
·         Imbangkan badan.
·         Bola diletakkan di atas jari.
·         Siku dibengkokkan dan bola di aras kepala.
·         Siku dan pergelangan tangan selari dengan badan rakan yang memegang gelung rotan.
·         Tangan di bawah bola.
·         Lepaskan bola sebelum tangan diluruskan.
·         Kuiskan bola dengan pergelangan tangan dan jari-jari.

·         Mata sentiasa melihat ke arah gelung rotan.
·         Tetapkan sasaran.
·         Sebelah tangan memegang di bawah bola manakal sebelah lagi di tepi sebagai pengimbang.
·         Letakkan bola di hadapan pada paras kepala.
·         Kuiskan bola menggunakan pergelangan tangan dan jari-jari menuju ke arah sasaran.

·         Tumpukan mata kepada tengah jaring.
·         Imbangkan badan.
·         Bola diletakkan di atas jari.
·         Siku dibengkokkan dan bola di aras kepala.
·         Siku dan pergelangan tangan selari dengan tiang jaring.
·         Tangan di bawah bola.
·         Lepaskan bola sebelum tangan diluruskan.
·         Kuiskan bola dengan pergelangan tangan dan jari-jari.

·         Mata sentiasa melihat ke arah jaring.
·         Tetapkan sasaran.
·         Sebelah tangan memegang di bawah bola manakal sebelah lagi di tepi sebagai pengimbang.
·         Letakkan bola di hadapan pada paras kepala.
·         Kuiskan bola menggunakan pergelangan tangan dan jari-jari menuju ke arah sasaran.













·         Berpasangan semasa latih tubi. (Seorang pegang gelung rotan dan seorang melakukan jaringan)
 












 Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
     




















2 kumpulan (Lelaki dan perempuan)
 












Petunjuk:
G    = Guru
ML    = Murid Lelaki
MP = Murid Perempuan
       = Jaring













Bola (8), gelung rotan (8)







































Bola (8), jaring (2)







Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil
“Mini NetBalll”
·         Syarat permainan, murid perlu patuhi peraturan yang sebenar dalam permainan bola jaring. Contonya gerak kaki dan bola keluar.
·         Gunakan kemahiran-kemahiran yang telah dipelajari.
·         Bola perlu dijaringkan ke dalam jaring yang telah disediakan.
·         Setiap jaringan membawa 1 mata.
·         Kumpulan yang mengumpul mata tertinggi adalah pemenang.  

2 kumpulan = 7 orang
 












 


Petunjuk:
A & B = Murid
G = Guru
     = Jaring

Bola jaring (1), jaring (2), bip (1 set)
Penutup
(4 minit)
1.         Menyejukkan Badan



























2.       Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &  Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran








3.       Kerja Susulan
·         Gerakkan dan goyangkan kaki ke kiri dan kanan.
·         Tepuk otot-otot pada bahagian kaki sehingga ke punggung.
·         Bengkokkan badan dan gerak ke kiri dan kanan.
·         Gerakkan tangan ke hadapan dan belakang.
·         Genggam jari berulang-ulang.
·         Gerakkan bahu mengikut arah jam dan sebaliknya.
·         Gerakkan kepala ke kiri, kanan dan atas ke bawah.
·         Ulang 4 kali.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Sentiasa mematuhi peraturan permainan yang telah ditetapkan.
·         Berhenti apabila wisel ditiup.
·         Pergelangan tangan memainkan peranan yang besar dalam membuat jaringan yang baik.

·         Elakkan daripada menghantar bola dengan kuat kepada rakan untuk elak kecederaan.
·         Pastikan dalam sesuatu permainan, semua ahli kumpulan perlu turut serta dan tidak pentingkan diri sendiri.
·         Buat latihan bersama rakan-rakan.









































































CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Penyelia
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh: 25 April 2013
Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: