Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 4B Minggu 2 (Imbangan)




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh              : 9 April 2013 (Selasa)             
Masa                : 0740-0810 (30 minit)          
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   : Empat (4B)
Bilangan Murid: 15 orang ( 7 orang lelaki & 8 orang perempuan )    
Tunjang Pembelajaran:  1. Kecergasan
Tajuk                : 1.4 Imbangan
Sub-tajuk         : a. Mengimbang skala ke depan di atas bangku gimnastik.
                         b. Mengimbang di hujung kaki dan bergerak di atas bangku gimnastik
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan aktiviti mengimbang skala depan di atas bangku gimnastik dan bergerak sejauh 1 meter selama 10 saat.
ii.  melakukan aktiviti mengimbang di hujung kaki dan bergerak di atas bangku gimnastik sejauh 1 meter selama 5 saat.

            Kognitif :          i.   menyatakan teknik yang sesuai dalam melakukan imbangan skala depan, mengimbang di hujung kaki dan semasa bergerak.
                                    ii.  mengenal pasti otot utama yang terlibat semasa melakukan aktiviti imbangan.

Afektif:            i.   menunjukkan kesungguhan untuk belajar semasa menjalani aktiviti imbangan.
ii.  mengamalkan sikap bertimbangrasa semasa melakukan aktiviti dan semasa permainan kecil.   

Kemahiran Berfikir: Menghubung kait 
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid tahu membuat imbangan skala depan.
Penerapan nilai    :          Mematuhi arahan, bekerjasama dan bertimbangrasa.
Penggabungjalinan:        Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Moral.
BSPP   : Bangku gimnastik (2), sketel (10), tali 1 meter (2).

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(4 minit)
  1. Permainan simulasi.





















  1. Regangan dinamik







·         Permainan “Kereta api Laju”.
·         Bentuk 3 kumpulan (1 kumpulan terdiri 5 orang).
·         Pegang bahu rakan-rakan membentuk kereta api.
·         Wisel pertama, bergerak perlahan di sekitar kawasan gelanggang.
·         Wisel kedua, bergerak laju.
·         Wisel ketiga, bergerak lebih laju.
·         Wisel keempat, bergerak perlahan dan berhenti.
·         Pastikan tidak berlanggar dengan rakan-rakan yang lain.

·         Berpasangan (sama jantina), bengkokkan lutut seperti hendak duduk di kerusi.
·         Tepuk dan sentuh lutut pasangan masing-masing.
·         Tepuk gluteus maximus (punggung) pasangan masing-masing.
·         Setiap pasangan hanya dibenarkan bergerak dalam grid 1meter × 1 meter sahaja.

·         Dalam barisan panjang. Bergerak di sekitar gelanggang.
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M
M                  M                    M



                      G     


                     
 
 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid


·        
      
M   M   M   M   M   M   M   M  

M   M   M   M   M   M   M   M



                      G
 
Kedudukan semasa regangan


 










Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
































Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
(Imbangan skala depan di bangku gimnastik)
(6 minit)

















































Perkembangan 2
(Mengimbang hujung kaki dan bergerak)
6 minit
  1. Pengenalan isi pelajaran




  1. Demonstrasi















  1. Latih Tubi


































  1. Demonstrasi










  1. Latih Tubi













·         Menerangkan kepentingan imbangan dalam kehidupan seharian.

·         Berdiri dan tentukan kaki dominan.
·         Depakan tangan seluas-luasnya.
·         Perlahan-lahan rendahkan badan ke hadapan.
·         Sebelah kaki dinaikkan kebelakang secara perlahan-lahan.
·         Cuba imbangkan badan menggunakan tangan yang didepakan.

·         Secara berpasangan, lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Tentukan terlebih dahulu kaki dominan.
·         Berdiri dan depakan tangan seluas-luasnya.
·         Perlahan-lahan rendahkan badén ke hadapan.
·         Sebelah kaki dinaikkan kebelakang secara perlahan-lahan.
·         Sekiranya tidak dapat, rakan pegang tangan dan lakukan perlahan-lahan pelakuan di atas.
·         Beri fokus kepada kedudukan badan mengimbang ke hadapan seperti kapal terbang. Tangan didepakan sebagai alat pengimbang.
·         Bahagikan kepada dua kumpulan (lelaki dan perempuan).
·         Lakukan imbangan skala depan di atas bangku gimnastik dan bergerak sejauh 1 meter bergilir-gilir selama 10 saat.

·         Berdiri menggunakan hujung kaki.
·         Kaki dijongketkan ke atas dan depakan tangan untuk mengimbang.
·         Semasa bergerak, pastikan kaki dijongketkan ke atas dan cuba imbangkan badan.

·         Bahagikan kepada dua kumpulan (lelaki dan perempuan).
·         Berdiri menggunakan hujung kaki di bangku gimnastik.
·         Pastikan kaki dijongketkan ke atas dan depakan tangan untuk mengimbang.
·         Semasa bergerak, pastikan kaki dijongketkan ke atas dan cuba inbangkan badan.
·         Bergerak di atas bangku gimnastik sejauh 1 meter selama 5 saat.




·         Berpasangan semasa latih tubi
 












      
·         Semasa latih tubi di atas bangku
 












                     
Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
 


    = Bangku Gimnastik


















 












Petunjuk:
G    = Guru
M    = Murid
 


    = Bangku Gimnastik


Bangku gimnastik(2)






















































Bangku gimnastik (2)













Kemuncak
(10 minit)
Permainan kecil
“Litar Imbangan”
·         Bahagikan kepada 2 kumpulan (lelaki dan perempuan campur dengan kiraan 1 dan 2 berulang-ulang).
·         Nombor 1 kumpulan A, nombor 2 kumpulan B.
·         Terdapat 4 stesen yang perlu dilalui.
·         Stesen 1: Bergerak ke arah stesen seterusnya.
·         Stesen 2: Lakukan imbangan skala depan di bangku gimnastik.
·         Stesen 3: Imbang guna hujung kaki di atas tali yang disediakan.
·         Stesen 4: Lompat ketingting melalui sketel kemudian berlari ke garisan penamat.
·         Kumpulan pertama yang berjaya menghabiskan cabaran adalah juara litar imbangan. 

A5    B5
S1: MULA
 
A4    B4
A3    B3
A2    B2
A1     B1
 















                                                    G

TAMAT
 
 








Petunjuk:
G=Guru
A & B : Murid ikut kumpulan
S1,S2 dll: Stesen

 Bangku gimnastik(2), tali 1 meter (2), dan sketel (10).
Penutup
(4 minit)
  1. Menyejukkan Badan














  1. Refleksi









  1. Kerja Susulan
·         Berlari anak di sekitar kawasan yang ditetapkan.
·         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
·         Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
·         Tarik nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus melalui hidung dan mulut.

·         Guru bersoal jawab dengan murid.
-         Apakah yang anda lakukan pada hari ini?
·         Murid berinteraksi dengan guru berkaitan aktiviti yang dilakukan.

·         Cuba berjalan di titian, jambatan atau berjalan secara berjongket bagi melatih imbangan.
·         Lakukan aktiviti berdiri sebelah kaki sambil memejamkan mata  untuk melatih imbangan.
·         Soal jawab guru bersama murid.


























CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
KOMEN/CATATAN
SEMAKAN OLEH

1.

 






____________________________________
(                                                                  )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________

2.









____________________________________
(                                                                  )
Guru Besar
Tarikh: ____________________________

3.









_____________________________
(                                                                  )
Pensyarah Pembimbing
Tarikh: ____________________________






BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN










KELEMAHAN / KEKURANGAN















Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Disemak oleh Pensyarah Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                            Tarikh:

Tiada ulasan: