Sabtu, 4 Mei 2013

RPH Tahun 3B (Menggolek Bola)


KSSR
  
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           10 April 2013 (Rabu)
Masa                :          0910 – 0940
Tempat            :          Gelanggang SK Abang Haji Matahir, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3B
Bilangan Murid:           23 orang (11 lelaki, 12 perempuan)
Fokus Pembelajaran : Berkebolehan menggolek bola pada satu jarak dengan lakuan yang betul.
Tajuk                :   Menggolek bola.
Standard Pembelajaran : 1.4.2, 2.3.2 & 5.2.1
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    
i.  menggolek bola arah hadapan secara berpasangan sejauh 2 meter sebanyak 8 daripada 10 percubaan dengan teknik yang betul.
ii. menggolek bola arah hadapan secara berkumpulan sejauh 2 meter sebanyak 3 daripada 5 percubaan dengan teknik yang betul dan selamat.

Kognitif :          
i.   mengenalpasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan menggunakan bola. 

Afektif:            
i.   melibatkan diri dan mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti latih tubi dan permainan kecil.

Kemahiran Berfikir: Menganalogi (membuat simulasi)   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah menggolek bola semasa tahun 1 dan 2
Penerapan nilai    :          Bekerjasama
Penggabungjalinan:   Bahasa Melayu dan Matematik

BSPP   :   Bola getah (12), sketel (4)

EMK: Kreativiti dan inovasi







BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(4 minit)
1.         Latihan bebas menggunakan bola getah








2.       Regangan dinamik










1.         Berpasangan ambil sebiji bola.
2.       Murid A golek bola ke arah hadapan.
3.       Murid B kejar bola yang digolek oleh pasangan mereka.
4.       Pastikan semasa mengejar bola, lihat rakan lain dan elakkan daripada berlanggar.
5.       Lakukan sebanyak 5 ulangan.
                                              

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
   
Berpasangan dalam satu barisan lurus
 

  M         M         M        M      M      M

  M         M         M        M      M      M

 


                          G 


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid                     

Bola getah (12)
Perkembangan
(12 minit)

Perkembangan 1
Mari menggolek
(6 minit)






















Perkembangan 2
Bola terowong
(6 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran


2.       Demonstrasi













3.       Latih tubi










4.       Demonstrasi













5.       Latih tubi

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah menggolek bola.

·         Berpasangan, golek bola ke arah hadapan atau ke arah rakan.
·         Semasa menggolek, lihat rakan atau pasangan dahulu.
·         Selepas melihat kedudukan rakan, kemudian golek bola ke hadapan rakan.
·         Lutut dibengkokkan sebelum bola menyentuh lantai.
·         Pastikan tangan diluruskan semasa menggolek bola.


·         Berpasangan lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Pastikan kaki dibengkokkan dan tangan diluruskan sebelum menggolek bola di lantai.
·         Pastikan lihat kedudukan rakan sebelum mula menggolek.
·         Lakukan sebanyak 10 ulangan.


·         Secara berkumpulan (4 @ 5 orang sekumpulan)
·         Berada dalam kumpulan dan berbaris dalam kumpulan.
·         Buka kaki seluas yang boleh.
·         Murid di hadapan menggolek bola melalui celah kaki rakan dalam barisan dan masuk baris selepas menggolek bola.
·         Murid yang terakhir dalam barisan mengambil bola dan berlari ke hadapan barisan dan golek bola semula.

·         Lakukan seperti demonstrasi guru.
·         Buat 5 kumpulan kecil.
·         Berada dalam satu barisan lurus.
·         Pastikan semasa menggolek, lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan semasa menggolek.
·         Lihat kedudukan rakan di belakang sebelum menggolek.
·         Tidak dibenarkan tolak menolak rakan semasa aktiviti.
·         Ulang sehingga semua murid selesai melakukan aktiviti.
Variasi:
·         Tambah jarak antara murid semasa menggolek bagi aktiviti “bola terowong”.



M  M  M  M  M  M  M  M  M

M  M  M  M  M  M  M  M  M



                          G
 


                         
 
Menggolek berpasangan



























                     G

 A1   B1   C1    D1   E1    F1
 A2   B2   C2    D2   E2    F2
 A3   B3   C3    D3   E3    F3
 A4   B4   C4    D4   E4    F4  




                     




 
Semasa aktiviti “Bola terowong”















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Bola getah (12)









































Bola getah (5)

Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan Bersyarat

“Kereta api Golek”
·         Buat 5 kumpulan kecil yang sama seperti aktiviti “bola terowong”.
·         Buat satu barisan lurus dan pegang bahu rakan dalam kumpulan masing-masing.
·         Mula di garisan permulaan yang disediakan.
·         Buka kaki seluas yang boleh.
·         Murid di hadapan menggolek bola melalui celah kaki rakan dalam barisan dan masuk baris selepas menggolek bola.
·         Murid yang terakhir dalam barisan mengambil bola dan berlari ke hadapan barisan dan golek bola semula.
·         Pastikan bola tidak keluar tepi kaki.
·         Kumpulan pertama yang sampai dahulu ke garisan penamat juara kereta api golek.
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan terakhir didenda untuk menyimpan alatan ke stor sukan.


 




















Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

Bola getah (5), sketel (4)

Penutup
(4 minit)
1. Menyejukkan Badan





2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor








2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran

  


3. Kerja Susulan
  

1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·         Semasa menggolek, pastikan lutut dibengkokkan dan tangan diluruskan.
·         Lihat arah atau kedudukan rakan sebelum menggolek.
·         Koordinasi mata dan tangan yang baik akan memberikan hasil yang baik contohnya bola yang digolek tepat ke arah sasaran.


·         Kita perlu bekerjasama semasa melakukan aktiviti.
·         Faktor kejayaan dan kegagalan adalah berpunca daripada semangat berpasukan.

·         Boleh lakukan aktiviti menggolek bersama rakan-rakan sebagai aktiviti riadah.






          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid

























CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN


SEMAKAN OLEH

1.











____________________________________
(                                                                  )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________



2.













____________________________________
(                                                                  )


Guru Besar


Tarikh: ____________________________


3.
















_____________________________
(                                                                  )


Pensyarah Penyelia

Tarikh: ____________________________
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN













KELEMAHAN / KEKURANGAN























Text Box: Disemak oleh Guru Pembimbing

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:
Text Box: Disemak oleh Pensyarah Penyelia

Tandatangan :
Nama  :                                                              Tarikh:


Tiada ulasan: