Tarikh : 29
Ogos 2012
Masa : 0830 – 0930 ( 60 Minit )
Tahun : Tahun
3
Tema : Buah-
buahan
Tajuk Pelajaran :
Buah Kegemaranku
Bilangan Murid : 30
orang
FOKUS UTAMA:
5.1
Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi
yang betul dan memahami perkara yang dibaca.
Aras
1 ( i ) Membaca ayat dalam teks yang
mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan yang betul
FOKUS SAMPINGAN:
2.1
Bercerita dengan menggunakan kata,
frasa, ayat serta sebutan dan intonasi yang baik dan jelas.
Aras
2 ( i ) Menceritakan cerita yang
didengar dan ditonton dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul
8.2
Membina dan menulis ayat tunggal dan
ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras
1 (i) Membina ayat tunggal
berdasarkan pelbagai bahan rangsangan yang diberi.
Pengetahuan Sedia Ada
I.
Murid-murid pernah
memakan buah-buahan.
II.
Murid-murid pernah
membeli buah-buahan di pasar.
Objektif Eksplisit
Diakhir
pembelajaran ini murid dapat:
I.
membaca lancar petikan
“buah kegemaranku ” dengan sebutan dan intonasi yang betul
berdasarkan petikan yang dipaparkan.
II.
memilih dan bercerita
mengenai buah-buahan yang digemari berdasarkan paparan kad gambar yang
dipaparkan.
III.
membina ayat tunggal
berdasarkan perkataan yang diberikan dalam lembaran kerja.
Sistem Bahasa
I.
Tatabahasa : Ayat
Pasif
II.
Kosa
kata : berkhasiat,
vitamin, serat,
Pengisian Kokurikulum :
I.
Ilmu : Pendidkan Moral,Sivik dan kewarganegaraan
II.
Nilai Murni :Kerajinan, kerjasama
Kemahiran Bernilai
tambah :
I.
Teori Kecerdasan Pelbagai
: Verbal Linguistik, kinestetik dan
interpersonal
II.
Kemahiran Berfikir : Menghubungkait, mengimbas
kembali dan menjana idea
III.
Pembelajaran
Kontekstual : Murid mengaitkan
pengalaman baru mereka dengan kehidupan seharian
IV.
Belajar Cara Belajar : Melihat dengan aktif , membaca
dan berbincang
Isi Pelajaran :
I.
Video “ buah-buahan”
II.
Petikan “Buah-buahan Kegemaranku”
Bahan Sumber
Mengajar :
I.
Kad bergambar
II.
Petikan
III.
Laptop
IV.
LCD/Slaid
Langkah/
Masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set
Induksi
(
5 minit )
|
VIDEO
“ Buah-buahan”
SOALAN
I.
Apakah yang
murid-murid faham tentang video tadi?
|
·
Guru memberikan salam
kepada murid-murid dan bertanyakan khabar serta persediaan murid-murid.
·
Guru menayangkan satu
klip video lagu buah-buahan di hadapan kelas.
·
Guru meminta semua murid
menumpukan perhatian pada klip video tersebut.
·
Gurur meminta
murid-murid menyatakan apa yang mereka lihat
dalam klip video yang ditayangkan.
·
Murid-murid diberi
penghargaan atas jawapan dan kerjasama dan jawapan yag diberikan.
·
Berdasarkan rakaman
klip video tersebut guru mengaitkan klip video dengan tajuk pembelajaran pada
hari ini iaitu” buah-buahan kegemaranku”.
|
PENILAIAN
HP
2.1 Aras 2( i)
TKP
-
Verbal linguistik
-
Interpersonal
Strategi
Berpusatkan
murid
Teknik:
-Soal jawab
BSM
-
Klip Video
|
Langkah
1
(10
minit )
|
KAD
GAMBAR
Gambar buah-buahan
SOALAN:
I.
Apakah buah-buahan
kegemaran anda ?
II.
Apakah buah yang
murid-murid pernah makan?
|
·
Guru mempamerkan kad
bergambar buah-buahan kepada murid-murid .
·
Guru meminta beberapa
orang murid secara rawak untuk
melekatkan kad bergambar pada papan tulis.
·
Guru memilih beberapa
orang murid secara rawak untuk menamakan dan menjeniskan buah-buahan yang
terdapat
·
Kemudian,
menceritakan buah-buahan kegemaran mereka yang terdapat dalam gambar yang dilekatkan
pada papan tulis
·
Guru membimbing
murid-murid untuk menyampaikan cerita mereka berkaitan gambar buah-buahan
tersebut.
·
Guru memberikan penghargaan
kepada murid-murid dengan memberi pujian dan meminta murid-murid memberikan
tepukan kepada rakan mereka.
|
PENILAIAN
HP:
FS: 2.1 Aras 2( i )
TKP
: Kinestetik
KB:
Mencirikan, Menjana idea, Mengkategorikan
PEMBELAJARAN
KONTEKSTUAL:
Murid mengaitkan kehidupan seharian mereka dengan
pengalaman baru mereka
BCB
: Kemahiran Mengingat
|
Langkah
2
(20
minit)
|
PETIKAN
“Buah-Buahan
kegemaranku”
KOSA
KATA:
·
Vitamin
·
Berkhasiat
·
Serat
|
·
Guru mengedarkan
petikan teks bertajuk ”buah-buahan kegemaranku
”
kepada murid.
·
Murid-murid diminta
untuk membaca teks petikan secara senyap terlebih dahulu.
·
Guru meminta
murid-murid membaca petikan beramai-ramai dengan intonasi yang betul
·
Beberapa orang murid
membaca petikan secara individu.
·
Guru membimbing murid
lemah membaca teks dengan lancar dan dengan intonasi yang betul.
·
Murid-murid membaca
kosa kata yang digariskan di dalam
petikan.
·
Murid dibimbing
mencari makna perkataan yang terdapat didalam petikan tersebut.
|
PENILAIAN
HP:
FU : 5.1 Aras 1( ii )
BCB:
Membaca
SISTEM
BAHASA
Kosa kata
TKP
Verbal
linguistik,, interpersonal
ILMU:
Pendidikan Moral
NILAI
MURNI :
Kerjasama,
BSM
:
Laptop, LCD, petikan
|
Langkah
3
(
10 minit )
|
Latihan
bertulis:
Ayat pasif
Penerapan
Tatabahasa:
Ayat pasif ialah ayat yang
terbentuk asalnya daripada ayat aktif transitif, dan mengandungi kata kerja
yang mengutamakan objek asal sebagai judul atau unsur yang diterangkan.
|
·
Guru menerangkan
maksud ayat pasif kepada murid.
·
Guru memaparkan
contoh ayat pasif yang terdapat dalam petikan
·
Guru meminta murid
membaca ayat-ayat pasif yang dipaparkan
·
Guru mengedarkan
lembaran kerja kepada murid-murid.
·
Guru membahagikan
lembaran kerja mengikut tahap kecerdasan murid-murid iaitu mengikut Kumpulan
A, B dan C.
Kumpulan A dan B
Membina ayat pasif
daripada contoh yang diberikan dan menulis ke dalam buku latihan
Kumpulan C
Menyalin semula dan
membaca pasif yang telah diberikan di dalam buku latihan
·
Guru akan membimbing
murid-murid kumpulan C sewaktu mereka melakukan aktiviti menulis.
|
Penilaian
HP
8.2 Aras 1 ( i )
TKP
:
•Verbal
linguistik
•Intrapersonal
Sistem
Bahasa
•
ayat pasif
Strategi
•Pendekatan
Deduktif
Kemahiran
Berfikir
• Menjana
Idea
|
Langkah
4
(
10 minit )
|
Pengayaan
Permainan
bahasa:
Permainan bahasa
elektronik.( hot potatoes)
Pemulihan
Bimbingan membaca
petikan “ Buah-buahan kegemaranku”
|
Pengayaan
·
Guru memaparkan
permainan bahasa elektronik pada slaid.
·
Murid diminta
menjawab soalan dan guru mengawal komputer tersebut.
·
Murid yang menjawab
soalan betul yang paling banyak
dianggap pemenang.
Pemulihan
Guru
membimbing murid-murid pemulihan membaca teks ‘buah-buahan kegemaranku”
dengan intonasi yang betul
|
PENILAIAN
HP:
8.2 Aras 1 ( i )
5.1 Aras 1 ( i )
TKP:
- Kinestetik
- Verbal linguistik
- Interpersonal
SISTEM
BAHASA:
- Ayat
pasif
BSM
-Permainan
bahasa elektronik.( hot potatoes)
|
Penutup
(
5 minit )
|
·
Penerapan nilai-nilai
murni
·
Rumusan isi pelajaran
|
• Guru membimbing murid-murid
membuat rumusan tentang tajuk pelajaran yang telah dipelajari dan menyerapkan
nilai-nilai murni kepada murid.
• Guru mengucapkan tahniah kepada semua murid
kerana dapat mengikut pelajaran dengan baik
|
TKP
Verbal linguistik
NILAI
MURNI
-Menjaga kesihatan
-Berkerjasama
-Rasional
|
Aktiviti susulan :
membaca dan mengumpul maklumat berkaitan buah-buahan yang digemari.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan