RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN
Mata Pelajaran : Pendidikan
Kesihatan
Tarikh
: 25 Ogos 2012
Masa
: 0800 - 0830
Tempat : Dewan
Serbaguna
Tahun(Kelas) : Tahun 3 Riang
Bilangan Murid: 20
orang
Tunjang Pembelajaran: 1.
Kesihatan Diri dan Keluarga
Tajuk
: 3. Kekeluargaan
Sub-tajuk : a.
Keluarga sendiri
b.
Salasilah Keluarga
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. mengangkat tangan dan berdiri untuk bercerita
di hadapan kelas.
ii. bergerak di
dalam kelas semasa aktiviti perbincangan bersama guru dan murid.
Kognitif : i. menceritakan
3 daripada 5 peristiwa penting yang berlaku dalam keluarga sendiri.
ii.
melakar salasilah keluarga
Afektif: i. menunjukkan
perasaan bekerjasama semasa aktiviti perbincangan,
ii.
mengamalkan sikap prihatin dalam membantu rakan yang memerlukan.
Kemahiran Berfikir: Membuat urutan, menilai,
menghubungkait
Pengalaman sedia ada: Murid-murid mempunyai keluarga yang lengkap
Penerapan nilai : Keprihatinan, mengambil berat,
kejujuran
Penggabungjalinan: Matematik
BSPP : Gambar keluarga, kertas A4 & pensil
warna.
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
CATATAN & BSPP
|
Set Induksi
(4 minit)
|
1.
Tunjuk
gambar keluarga.
2.
Soal
jawab.
|
·
Guru menunjukkan:
·
Guru bersoal jawab bersama murid.
·
Soalan guru:
·
Jawapan murid:
I.
Gambar keluarga/ abang/ adik/ ibu dan bapa /
kakak/ datuk dan nenek.
II.
5 orang dll.
·
Murid dibantu oleh guru untuk membuat hubungkait
antara alat yang ditunjukkan dengan isi pelajaran dan seterusnya memperkenalkan
tajuk “Kekeluargaan”.
|
BBM
-
Gambar
keluarga
Nilai
-
Bekerjasama
KBKK
-
Menghubungkait
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan 1
(6 minit)
Perkembangan 2
(6 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran.
2.
Bercerita
berkenaan keluarga.
3.
Soal
jawab.
4.
Tayangan
slaid berkenaan salasilah keluarga.
5.
Soal
jawab.
|
·
Kebolehan murid mengenali keturunan setiap ahli
keluarga boleh mengeratkan perhubungan kekeluargaan.
·
Guru memberitahu bahawa mereka perlu bercerita
berkaitan keluarga mereka.
·
Guru pilih murid yang bercerita.
·
Guru bersoal jawab bersama murid.
·
Soalan guru:
I.
Nayatakan 5 peristiwa penting yang berlaku kepada
keluarga anda?
·
Jawapan murid:
I.
Makan angin bersama-sama/ sambut hari jadi/
kematian ahli keluarga/ hari keluarga/ berkelah/ makan sama-sama dll.
·
Guru menunjukkan slaid berkenaan salasilah
keluarga.
·
Guru minta murid berikan perhatian kepada slaid.
·
Guru bersoal jawab dengan murid.
·
Soalan guru:
I.
Berapakah bilangan adik beradik pada slaid ini?
II.
Berdasarkan lakaran salasilah keluarga, siapakah
abang, kakak dan adik pada slaid ini?
·
Jawapan murid:
I.
4 orang/ dll
II.
Berdasarkan slaid yang ditunjukkan
·
Guru memberi respons kepada setiap apa yang
disoal oleh murid-murid.
|
BBM
-
Nilai
-
Prihatin
-
Ambil
berat
KBKK
-
Membuat
urutan
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Kemuncak
(10 minit)
|
1.
Lakaran
salasilah keluarga.
2.
Semakan
lakaran salasilah keluarga.
|
·
Setiap murid dikehendaki duduk di tempat
masing-masing.
·
Guru mengedarkan sehelai kerta berukuran A4.
·
Guru menerangkan soalan kuiz.
·
Guru menunjukkan contoh lakaran salasilah
keluarga.
·
Dalam masa 5 minit, murid perlu menjawab soalan
yang diberikan.
·
Murid perlu menamakan setiap keluarga mereka
lakaran mereka.
·
Guru akan membimbing murid-murid menyediakan
lakaran tersebut.
·
Selepas 5 minit, murid dikehendaki bertukar karya
dengan rakan mereka.
·
Murid-murid perlu memberi respons kepada hasil
karya rakan yang mereka semak itu.
·
Guru akan membimbing murid-murid.
|
BBM
-
Kertas
A4
-
Pensil
Warna
Nilai
-
Prihatin
kepada diri sendiri
-
Jujur
KBKK
-
Menilai
Strategi
-
Berpusatkan
murid
-
Berpusatkan
bahan
|
Penutup
(4 minit)
|
1.
Soal
jawab.
2.
Rumusan
P&P
2.1
Kognitif
2.2
Afektif
|
·
Guru bertanya kepada murid.
·
Soalan guru:
I.
Adakah peristiwa yang berlaku kepada keluarga
anda dianggap peristiwa gambira atau sebaliknya?
II.
Adakah peristiwa itu penting kepada anda?
·
Jawapan murid:
I.
Ya, gembira/ Tidak, sunyi/ tidak gembira/ tidak
seronok .
II.
Ya/ tidak.
·
Setiap peristiwa yang berlaku kepada kita
merupakan peristiwa penting tidak kira peristiwa tersebut gembira mahupun
sebaliknya.
·
Setiap individu perlu bertanggungjawab dan
prihatin kepada setiap ahli keluarga.
·
Sentiasa mengamalkan sikap berkerjasama dalam
setiap tugasan yang diberikan baik kepada guru, keluarga mahupun rakan-rakan.
|
Nilai
-
Prihatin
-
Jujur
KBKK
-
Menilai
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan