RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN KESIHATAN
Mata Pelajaran : Pendidikan
Kesihatan
Tarikh
: 25 Ogos 2012
Masa
: 0800 - 0900
Tempat : Dewan
Serbaguna
Tahun(Kelas) : Tahun 5 Gembira
Bilangan Murid: 20
orang
Tunjang Pembelajaran: 3. Kebersihan dan Keselamatan Persekitaraan
Tajuk
: 1. Keselamatan
Sub-tajuk : b)
Keselamatan api:
I.
Punca kebakaran
II.
Cara mencegah
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. mengangkat tangan dan berdiri untuk menjawab
soalan,
ii. menjalankan
simulasi semasa kebakaran api.
Kognitif : i. menyatakan
3 daripada 5 punca kebakaran,
ii.
menyatakan cara mencegah kebakaran
daripada berlaku.
Afektif: i. menunjukkan
perasaan bekerjasama semasa simulasi kebakaran,
ii.
mengamalkan sikap bantú-membantu apabila dalam perbincangan dan simulasi.
Kemahiran Berfikir: Memberi sebab, menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melihat dan mendengar
tentang kebakaran rumah, kedai dll.
Penerapan nilai : Bekerjasama
Penggabungjalinan: Sains dan Kajian Tempatan.
BSPP : Alat pemadam api.
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
CATATAN & BSPP
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1.
Tunjuk
alat pemadam api
2.
Soal
jawab.
|
·
Guru menunjukkan:
·
Guru bersoal jawab bersama murid.
·
Soalan guru:
·
Jawapan murid:
I.
Alat pemadam api/tong padam api/barang padam api
II.
Semasa kebakaran rumah/kedai/bangunan
·
Murid dibantu oleh guru untuk membuat hubungkait
antara alat yang ditunjukkan dengan isi pelajaran dan seterusnya
memperkenalkan tajuk “Keselamatan Api”.
|
BBM
-
APA
Nilai
-
Bekerjasama
KBKK
-
Menghubungkait
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Perkembangan
(35 minit)
Perkembangan 1
(18 minit)
Perkembangan 2
(17 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran.
2.
Tayangan
video “Kebakaran api”.
3.
Melabel
“Punca-punca kebakaran”.
4.
Perbincangan
kumpulan “Cara-cara mencegah”
5.
Pembentangan
hasil kerja.
6.
Soal
jawab.
|
·
Kemalangan boleh berlaku di tempat awam, jalan
raya dan air. Kebakaran boleh dielakkan dengan mengetahui cara pencegahan.
·
Guru menunjukkan video “Kebakaran api”.
·
Guru menunjukkan kad-kad label “Punca-punca kebakaran”.
·
Contoh kad lebel :
Kecuaian/ litar pintas/ pembakaran terbuka/
bermain api/gas bocor/tidak memakai jaket keselamatan/ tayar rosak/ tidak
pakai topi keledar.
·
Setiap murid perlu mengambil satu kad lebel.
·
Setiap murid perlu membaca dan menyatakan adakah
kad tersebut salah satu punca kebakaran atau tidak.
·
Kemudian, murid perlu meletakkan kad lebel di
ruangan yang betul pada papan
tulis.
·
Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil. (1
kumpulan 5 orang).
·
Dalam masa 2 minit, bincagkan 2 cara mencegah kebakaran?
·
Selepas 2 minit, wakil kumpulan bentang hasil
perbincangan.
·
Guru akan menyoal mengapa mereka memilih cara
tersebut.
|
BBM
-
Video
“Kebakaran api”
-
Kad
label
Nilai
-
Bekerjasama
KBKK
-
Menghubungkait
-
Memberi
sebab
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Kemuncak
(15 minit)
|
1.
Kuiz
“Lembaran Kerja”.
2.
Semakan
kuiz.
|
·
Setiap murid dikehendaki duduk di tempat
masing-masing.
·
Guru mengedarkan soalan kuiz kepada setiap murid.
·
Guru menerangkan soalan kuiz.
·
Dalam masa 10 minit, murid perlu menjawab soalan
yang diedarkan.
·
Selepas 10 minit, tukarkan kertas soalan dengan
rakan-rakan lain.
·
Murid-murid akan dipanggil dan memberi jawapan
berdasarkan jawapan pada kertas yang mereka semak.
·
Guru akan membimbing murid-murid menyemak kertas
tersebut.
|
BBM
-
Soalan
Kuiz (Objektif)
Nilai
-
Prihatin
kepada diri sendiri
KBKK
-
Menilai
Strategi
-
Berpusatkan
bahan
|
Penutup
(5 minit)
|
1.
Soal
jawab.
2.
Rumusan
P&P
2.1
Kognitif
2.2
Afektif
|
·
Guru bertanya kepada murid.
·
Soalan guru:
I.
Apakah punca berlakunya kebakaran?
II.
Berikan cara mencegah kebakaran tersebut?
·
Jawapan murid:
I.
Kecuaian/ litar pintas/ pembakaran terbuka/
bermain api/gas bocor.
II.
Pendawaian teratur/ gunakan alatan elektrik yang
diluluskan/ jangan lakukan pembakaran terbuka/ tutup suis apabila tidak
digunakan/ tutup tong gas memasak apabila keluar bercuti.
·
Kebakaran tidak akan berlaku sekiranya kita tahu
punca kebakaaran dan cara mencegahnya.
·
Setiap individu perlu tanamkan sikap
bertanggungjawab terhadap setiap perlakuan yang mereka lakukan bagi
mengelakkan berlakunya kebakaran.
·
Berkerjasama bersama rakan semasa sesi
perbincangan.
|
Nilai
-
Bekerjasama
-
Bertanggungjawab
KBKK
-
Menghubungkait
Strategi
-
Berpusatkan
murid
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan