RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh
: 17 Januari 2012 (Selasa)
Masa
: 0730-0830 (30 minit)
Tempat :
Padang Bola Sepak IPGKR
Tahun(Kelas) : Empat
(4)
Bilangan Murid: 20 orang ( 14 orang lelaki & 6 orang
perempuan )
Tunjang Pembelajaran: 1. Kemahiran
Tajuk
: Kemahiran Asas Bola Sepak
Sub-tajuk :
Mengelecek
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. murid akan dapat melakukan kemahiran
menggelecek dalam jarak 10 meter dengan teknik yang betul
ii.
melakukan teknik mengelecek dengan kordinasi kaki yang betul
Kognitif : i. menyatakan
3 otot atau anatomi badan yang terlibat dalam melakukan kemahiran mengelecek
bola
ii.
memberi sebab mengapa teknik mengelecek
berguna dalam permainan bola sepak
Afektif:
i. menunjukkan perasaan seronok semasa
menjalani aktiviti
ii. berdisiplin dan bekerjasama dalam melakukan
aktiviti
Kemahiran Berfikir: Menghubungkait
dan mengenalpasti.
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah menonton perlawanan bola
sepak melalui televisyen atau media lain.
Penerapan nilai
: Mematuhi arahan,
bekerjasama dan bertanggungjawab.
Penggabungjalinan:
Sains,
Pendidikan Moral dan Bahasa Melayu.
BSPP : Bola (20),
kon(20), sketel (20) dan wisel(1).
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Permulaan
(4 minit)
|
|
·
Menceritakan satu situasi permainan bola sepak bagaimana seorang pemain
dapat membawa dan menjaringkan gol.
·
Dalam keadaan berpasangan dan seorang pelajar memegang sebiji bola.
-
Seorang pelajar (tanpa bola) akan merebut bola yang dipegang oleh
rakannya.
-
Rakannya akan sedaya upaya memegang bola tersebut sekuat yang boleh bagi
mengelakkan bola dirampas oleh rakannya itu.
·
Dengan arahan guru, pelajar kemudian akan menghantar bola menggunakan
tangan kepada rakan-rakannya secara bebas.
·
Menghantar bola menggunakan kaki kepada rakan-rakan secara bebas.
-
Pergerakan dimulakan dengan ritma perlahan seterusnya secara pantas.
|
·
Berpasangan
dan bebas.
Petunjuk:
G
= Guru
M = Murid(Pegang Bola)
M
= Murid(Yang akan merebut bola)
·
Kedudukan
ketika aktiviti hantaran. Bebas dan berselerak.
Petunjuk:
G =
Guru
M =
Murid
|
Padang bola sepak.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perkembangan
(12 minit)
Perkembangan 1
(Rasa bola dan bergerak dengan bola)
(6 minit)
Perkembangan 2
(Menggelecek dengan menggunakan bola)
6 minit
|
|
·
Menerangkan keperluan kemahiran mengelecek terutama
dalam bola sepak dan kaitan juga dengan permainan lain .
·
Demonstrasi ansur maju rasa bola:
-
Secara statik
-
Bola diletakkan pada lantai, ditepi kaki.
-
Kaki kanan digerakkan dan kemudian diletakkan di atas
bola.
-
Kaki kiri melakukan perkara yang sama secara
berulang-ulang.
-
Kemudian, menggerakkan bola menggunakan kaki kiri dan
kanan. Bola digerakkan menggunakan dalam kaki ke kiri dan kanan
·
Setiap pelajar dibekalkan dengan sebiji bola dan semua
pelajar akan melaksanakan latih tubi secara individu di kawasan yang sesuai
mengikut pilihan mereka dengan pemerhatian guru.
·
Pelajar kemudian berbaris di satu garisan panjang.
-
Pelajar akan membawa bola menggunakan dalam kaki sejauh
10 meter kemudian balik semula ke garisan.
-
Pelakuan diulang menggunakan kaki yang bertentangan
pula.
-
Kemudian, bola dibawa bergerak menggunakan kedua-dua
belah kaki. Ke kiri dan ke kanan menggunakan perut kaki.
-
Pelajar juga diberikan kebebasan untuk menggunakan
bahagian kaki yang dirasakan sesuai bagi mereka sambil membuat menggelecek
mengikut kemahiran masing-masing.
·
Guru menerang dan membuat demonstrasi kemahiran
menggelecek.
- Guru membuat tunjuk cara dengan
menggelecek bola dalam bentuk zig-zag melintasi barisan murid.
- Sambil memberi penerangan, guru bertanya
dan minta seorang murid melakukan kemahiran menggelecek bola.
·
Murid-murid membuat latih tubi dengan berada di luar
bulatan yang disediakan.
- Wisel pertama ditiup menandakan bola akan
digelecek secara bebas dan terkawal di luar bulatan.
- Wisel kedua ditiup menandakan bola akan
digelecek secara pantas dan terkawal di luar bulatan.
- Wisel ketiga ditiup menandakan murid akan
menggelecek bola melintasi bulatan secara terkawal.
|
·
Aktiviti
semasa demonstrasi. Bebas dan berselerak.
G
M
M M M
M M M
M M
M
M M M
M M M
M M
Petunjuk
G = guru
M = murid
·
Aktiviti
semasa latih tubi
G
M M M M M M M M M M M M M M M
Petunjuk:
G
= Guru
M = Murid
= Jarak 10 meter.
= Garisan lurus
·
Aktiviti
mengelecek dengan menggunakan bola
Demonstrasi
Petunjuk :
Guru
Pelajar
Kon
Arah
|
Bola
dan wisel.
Wisel dan kon.
Penggabungjalinan:
Sains(otot)
- Gastrocnimeus
- Hamstring
- Quadriceps
- Soleus
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kemuncak
(10 minit)
|
Permainan kecil ‘Pirates’
|
·
Guru membahagikan murid kepada 2 kumpulan(1 kumpulan, 9
orang).
·
Guru membentuk 2 bulatan
dengan menggunakan kon sebagai kawasan permainan.
·
Guru mendirikan kon di
tengah-tengah bulatan permainan sebagai ‘gol’.
·
Dalam kawasan permainan,
guru menentukan 9 orang pemain dengan bola dan 3 orang pemain tanpa bola
(Lanun/Pirates).
·
‘Pirates’ akan berusaha
untuk mendapatkan bola daripada pemain.
·
Pemain akan menggelecek dan
mengelakkan daripada kehilangan bola.
·
Setelah ‘Pirates’
mendapatkan bola, mereka akan cuba menjaringkan gol di tengah-tengah bulatan.
·
Sekiranya ‘Pirates’ berjaya
menjaringkan gol, pemain yang kehilangan bola akan menjadi ‘Pirates’.
·
Pemain terakhir yang
mempunyai bola akan di kira sebagai
pemenang
|
Petunjuk
:
-
Guru
-
‘Pirates’(tanpa bola)
-
Pemain(bola)
-
Kon(gol)
|
Kon, bola dan wisel.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(4 minit)
|
|
·
Berlari anak dalam kawasan yang ditetapkan bersama
bola.
·
Membuat gelonggaran bersama dengan bola.
- Buka
kaki selebar setengah meter dan tegakkan badan.
- Bongkokkan
badan serendah yang mungkin sambil bola yang dipegang menyentuh rumput dengan
kiraan 8.
- Berdiri
tegak dengan kaki dibuka seluas bahu dan rapatkan kedua belah tangan lurus di
atas kepala dengan kiraan 8.
- Tarik
nafas melalui hidung dan tahan selama kira-kira 3 saat kemudian hembus
melalui hidung dan mulut.
·
Pelajar memberi refleksi kepada P&P kemahiran
mengelecek yang telah dilaksanakan.
-
Guru akan memperoleh ide bagaimana mengatasi masalah
yang dihadapi dan mempelbagaikan lagi aktiviti.
·
Melayari internet bagi mendapatkan kefahaman yang kukuh
berkaitan kemahiran mengelecek.
·
Menonton perlawanan bola sepak yang disiarkan di
televisyen.
|
|
|
CATATAN REFLEKSI
(Desmond Daniel Ak Copta)
1. KEKUATAN :
Antara kekuatan yang saya dapat kenal pasti
dalam menyediakan dan menjalankan aktiviti P&P untuk perkembangan 1 adalah
saya tahu apa yang hendak saya lakukan. Saya dapat membuat imaginasi apakah
jenis aktiviti yang bakal saya lakukan kepada anak didik saya. Selain itu, saya
memanipulasi ide yang diperolehi selepas menonton video berhubung kemahiran
yang hendak diajar. Saya juga gemar menulis butiran mengajar dan peka terhadap
setiap perkataan yang saya tuliskan. Semasa P&P dijalankan saya mempunyai
nada suara yang cukup lantang dalam memberi arahan dan demonstrasi yang saya
lakukan juga adalah ringkas dan tidak banyak berkata-kata. Apa yang saya
lakukan adalah demo dan buat. Organisasi yang saya lakukan turut teratur dan
tersusun. Saya juga melihat terdapat gelak ketawa daripada pelajar saya semasa
melakukan aktiviti dan saya yakin aktiviti yang dijalankan adalah menyeronokkan
dan mereka mampu mengikutinya. Selain itu, kelas yang saya ajar juga berada
dalam keadaan terkawal sepanjang P&P.
2. KELEMAHAN :
Antara kelemahan yang saya telah kenal pasti
selepas P&P adalah saya tidak memberikan arahan yang jelas terutama semasa
melontar bola. Saya juga kurang tegas dalam mengawal para pelajar kerana bagi
saya, mereka perlu diberikan kebebasan dalam melakukan aktiviti yang telah diberikan.
Keselamatan juga kurang dititikberatkan kerana saya beranggapan aktiviti yang
dilakukan itu adalah tidak berbahaya bagi mereka. Aktiviti yang dijalankan juga
agak sukar bagi sesetengah pelajar di mana kemahiran mengelecek yang saya
dedahkan kepada mereka agak sukar bagi mereka. Malah, saya hanya memikirkan
aktiviti yang saya rasakan sesuai dijalankan melalui pengalaman saya dan tidak
berfikir di luar kotak dan menggunakan deria-deria yang lain. Misalnya membuat
pemerhatian terhadap kemahiran yang lebih mudah dan ringkas.
3. CADANGAN MENGATASI / MEMPERBAIKI :
Cadangan yang boleh diambil hasil daripada
perbincangan adalah saya seharusnya menyediakan aktiviti yang mudah dan senang
dikendalikan. Aktiviti yang dijalankan juga seharusnya ringkas dan tidak
terlalu kompleks kerana saya bukan hendak menjadikan mereka seorang pemain
dunia namun mengajar mereka kemahiran dalam sukan tersebut. Saya juga bersetuju
dengan melihat kepada dril-dril dalam sesuatu sukan menerusi internet adalah
bagus kerana kita tidak akan terikut-ikut dengan buku teks. Kepelbagaian dalam
sesuatu aktiviti juga perlu dilakukan agar pelajar lebih menguasai sesuatu
kemahiran.
CATATAN REFLEKSI
(Tuan Nur’ Fatin Nadia Bt Tuan Izham Ros)
1. KEKUATAN :
Saya telah ditugaskan untuk membuat satu
Rancangan Pengajian Harian (RPH) bagi tajuk kemahiran menggelecek bola. Tugasan
ini adalah berkumpulan jadi saya dan ahli kumpulan telah membahagikan tugasan
apa yang perlu dibuat. Bagi tajuk saya ialah bahagia perkembangan kedua di mana
apa yang perlu saya buat ialah kesinambungan daripada perkembangan satu.
Sebelum membuat tugasan ini, saya telah mecari bahan-bahan untuk kemahiran yang
diajar di dalam laman sesawang yang telah disyorkan oleh pensyarah. Selain itu,
saya juga telah memahami kemahiran menggelecek bola dengan membaca buku bola
sepak. Oleh itu, saya mempunyai persediaan yang rapi.
Di dalam melaksanakan pengajaran dan
pembelajaran, saya mempunyai kekuatan di dalam diri saya. Antaranya ialah saya
telah membuat persediaan awal tentang apa yang perlu diajar iaitu kemahiran
menggelecek bola dengan pelbagai variasi. Saya juga sangat yakin bahawa RPH
yang saya sediakan mampu memberi keseronokan kepada murid-murid jika ianya
berjalan dengan lancar. Tambahan pula, suara yang dilontarkan juga kuat dan
jelas semasa memberi arahan. Selain itu juga, saya dapat mengenalpasti
kesalahan yang dilakukan oleh murid-murid serta member peneguhan dan hukuman
yang sewajarnya kepada murid tersebut.
2. KELEMAHAN :
Di samping kekuatan, saya juga telah mengenalpasti
beberapa kelemahan yang ada di dalam diri saya semasa mengendalikan proses
pengajaran dan pembelajaran. Pertama ialah saya tidak mengasingkan murid lelaki
dan murid perempuan. Hal ini telah menyebabkan pergerakan menggelecek agak
lambat dan kurang licin kerana murid lelaki terpaksa mengurangkan kelajuan
berikutan murid perempuan yang berada di depan. Tambahan pula, arahan yang
diberikan juga terlalu banyak sekaligus menyebabkan murid-murid tidak dapat
menerimanya lalu membuat kesalahan. Selain itu, kelemahan yang paling ketara
ialah langkah keselamatan tidak diutamakan kerana bulatan yang dibuat adalah
berdekatan dengan tiang gol.
3. CADANGAN MENGATASI / MEMPERBAIKI :
Melalui kekuatan dan kelemahan ini, saya
perlulah menjadikannya sebagai pengalaman dan pengajaran pada masa akan datang.
saya haruslah mementingkan keselamatan kawasan permainan bagi mengelakkan
perkara yang tidak diingini berlaku. Seterusnya ialah arahan perlu ringkas dan
pendek supaya memudahkan murid-murid memahami isi pengajaran yang hendak
disampaikan. Murid lelaki dan murid perempuan juga perlu diasingkan agar tidak
berlaku kelambatan semasa PnP dijalankan.
Kesimpulannya, saya berharap agar dapat mengurangkan
kelemahan-kelemahan yang telah dikenalpasti ini pada masa hadapan.
CATATAN REFLEKSI
(Mohd Hafiz Bin Mat Leh)
1. KEKUATAN :
Saya telah ditugaskan untuk menyediakan satu
Rancangan Pengajaran Harian (RPH). Kami telah dibahagikan mengikut kumpulan
masing-masing. Kumpulan kami (Hafiz, Nadia, Desmond) telah diberikan tugasan
untuk menyediakan RPH dan pembentangan teknik kemahiran menggelecek. Kami telah
membahagikan bahagian-bahagian masing-masing. Saya telah mendapat tugasan untuk
menyiapkan bahagian kemuncak(permainan). Pada 18 Januari 2012, kumpulan kami
telah membentangkan kemahiran menggelecek tersebut.
Untuk menyiapkan tugasan ini, saya telah
mencari maklumat dalam pelbagai sumber seperti buku rujukan dan melayari
internet. Dalam proses mencari dril tersebut, saya telah mendapat banyak ilmu
dril dan kemahiran dalam mengajar permainan bola sepak. Bagi bahagian kemuncak,
saya telah menyediakan satu permainan yang dikenali ‘The Pirates’. Permainan
‘The Pirates’ dipilih kerana, pada pandangan saya permainan ini sangat sesuai
dalam menguji teknik dan kemahiran pelajar menggelecek bola.
Dalam proses pengajaran, kekuatan yang saya
miliki ialah saya dapat mengawal kelas dengan baik. Semua pelajar dapat fokus
dan dengar apa yang saya perkatakan. Dalam menyampaikan arahan kepada pelajar,
saya telah menunjukkan demostrasi tentang permainan tersebut.
2. KELEMAHAN :
Namun begitu, kelemahan juga tidak dapat
dipisahkan dalam diri saya. Pensyarah pembimbing kami, (Dr Ong) telah memberi
komen dan yang nasihat yang membina kepada saya dalam proses pengajaran dan
pembelajaran. Antara kelemahan yang
telah dikesan oleh beliau ialah saya memberi arahan yang agak panjang semasa
mengajar. Hal ini mungkin akan menyebabkan palajar berasa bosan dan sukar
mengingati peraturan permainan yang diterangkan oleh saya. Oleh itu, beliau
menyarankan agak arahan yang diberikan mestilah pendek, ringkas dan padat.
(Keep it short and simple)(K.I.S.S).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan