RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 11 September 2013 (Rabu)
Masa
: 0840 – 0910
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3
Bilangan Murid: 25
orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.3 Berkebolehan melakukan senaman
meningkatkan kelenturan.
Tajuk
: Dinamik dan statik
Standard Pembelajaran : 3.3.1, 4.3.2, & 5.4.3
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan senaman regangan dinamik dan statik pada
otot-otot utama dengan lakuan yang betul.
Kognitif : i. menyatakan tujuan senaman regangan
dinamik dan statik dalam kehidupan seharian.
Afektif: i. bekerjasama semasa melakukan aktiviti
regangan dinamik dan statik.
ii. melakukan aktiviti berbentuk kumpulan dengan
seronok.
Kemahiran Berfikir: Mencirikan
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah melakukan aktiviti
pemanasan badan secara dinamik
Penerapan nilai : Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan: Matematik
dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Skital, bola tampar,tiang dan tali
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Lari ke arah hadapan dengan pantas.
2. Lari ke arah
kanan dengan pantas.
3. Lari ke kiri
dengan pantas.
4. Apabila dengan
tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Regangan statik
(7 minit)
Perkembangan
2
Regangan
dinamik
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Senaman
dinamik adalah senaman yang memerlukan murid bergerak daripada satu titik ke
titik yang lain manakala senaman statik merupakan pergerakan yang tetap pada
satu titik sahaja.
·
Lakukan regangan seperti berikut:
I.
Duduk dan jangkau
II.
Duduk dan kilas.
III.
Duduk rama-rama.
IV.
Duduk mencelapaki (straddle seated)
V.
Bongkok dan sentuh kaki.
VI.
Silang kaki dan sentuh hujung jari.
VII.
Regangan torso.
VIII.
Regangan trisep.
IX.
Regangan menyilang tangan.
·
Lakukan seperti demonstrasi.
·
Semasa melakukan regangan, jangan over stretch.
·
Elakkan berlanggar semasa aktiviti.
·
Lutut difleksi sedikit apabila membongkok.
·
Melakukan regangan seperti berikut;
I.
Lunges bergerak.
II.
Bergerak ke sisi sambil mengayun tangan.
III.
Sirkumduksi pinggul.
IV.
Melangkah tinggi ke hadapan.
V.
Pergerakan grapevine.
VI.
Berjalan ulat bulu.
|
|
|
||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Bola tampar duduk”
|
·
Murid dibahagikan kepada dua kumpulan. Semua murid duduk.
·
Permainan dimulakan dengan murid di bahagian tengah melontar bola
pantai ke kawasan pihak lawan.
·
Kumpulan boleh mengawal seberapa banyak bola pantai sebelum
menghantar ke pihak lawan.
·
Sekiranya bola terjatuh atau terkeluar kawasan, pihak lawan akan
mendapat satu mata.
·
Kiraan mata adalah secara rali (kiraan ping pong).
·
Pasukan yang mencapai tujuh mata terlebih dahulu dikira sebagai
pemenang.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
|
Bola tampar, skital, tiang, tali
|
||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Semasa melakukan regangan, jangan over stretch.
·
Elakkan berlanggar semasa aktiviti.
·
Lutut difleksi sedikit apabila membongkok.
·
Kita perlu bekerjasama
dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·
Kerjasama
merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·
Melakukan
aktiviti regangan dinamik dan statik sebelum dan selepas melakukan aktiviti
fizikal seperti bermain di waktu senggang.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan