Rabu, 2 Oktober 2013

RPH Tahun 3 (3.2 Berkebolehan melakukan senaman meningkatkan kapasiti aerobik)

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]

Tarikh              :           4 September 2013 (Rabu)
Masa                :          0840 – 0910
Tempat            :          Padang Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas)   :           3
Bilangan Murid:           25 orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.2 Berkebolehan melakukan senaman meningkatkan kapasiti aerobik.  
Tajuk                :   Jantung Oh Jantung
Standard Pembelajaran : 3.2.1, 4.2.1 & 5.3.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  melakukan senaman yang dapat meningkatkan kapasiti aerobic dalam jangka masa 30 saat.

            Kognitif :          i.   mengenal pasti kesan senaman terhadap jantung.

Afektif:            i.   mengiktiraf kebolehan dan menerima kekurangan rakan sebaya semasa melakukan aktiviti kapasiti aerobik.
                       ii.  melakukan aktiviti berbentuk kumpulan dengan seronok.

Kemahiran Berfikir: Menilai   
Pengalaman sedia ada:  Murid-murid pernah berasa tercungap-cungap dan letih.
Penerapan nilai    :          Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan:   Matematik dan Bahasa Inggeris

BSPP   : Botol air (5), baldi (5), balón (5), kon (7)  

EMK: Kreativiti


BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Memanaskan
Badan
(5 minit)
1.         Latihan bebas kapasiti aerobik








2.       Regangan dinamik










1.         Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi selama 10 saat sebelum melakukan aktiviti.
2.       Lari ke arah hadapan dengan pantas.
3.       Lari ke arah kanan dengan pantas.
4.       Lari ke kiri dengan pantas.
5.       Apabila dengan tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.

Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.         Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.       Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.       Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.       Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.       Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.       Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.       Lakukann lompat bintang.
   
·         Semasa latihan bebas.
M M M M M M M M M M M

M M M M M M M M M M M


                      G     


                     
 
 











          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 
Semasa regangan dinamik







Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid

Perkembangan
(15 minit)





Perkembangan 1
Lari dan sentuh
(7 minit)





















Perkembangan 2
Lari dan ambil botol
(8 minit)

1.         Pengenalan isi pelajaran






2.       Demonstrasi









3.       Latih tubi













4.       Demonstrasi










5.       Latih tubi

·         Kapasiti aerobik merupakan keupayaan jantung untuk mengepam oksigen ke jantung untuk disalurkan ke tubuh badan. Aktiviti adalah lama. Contoh aktiviti adalah seperti jogging.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan sebelum larian.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·         Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.


·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan rendahkan badan.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Ambil botol yang diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.

·         Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·         Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan sebelum larian.
·         Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·         Ambil botol yang diletakkan di atas garisan dan lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·         Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5 meter dan 10 meter setiap pusingan.
·         Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi selama 10 saat selepas aktiviti dijalankan.
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

       = Kon











5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

       = Kon & botol


Kon (5)






























Botol (5), kon (7)
Kemuncak
(7 minit)
Pertandingan Bersyarat

“Siapa paling banyak”
·         Berdiri dalam satu barisan mengikut kumpulan.
·         Lari ke arah baldi berisi air.
·         Isi air menggunakan balon.
·         Lari semula ke arah garisan permulaan bersama-sama balon berisi air tersebut.
·         Isikan air ke dalam botol yang diletakkan di atas garisan.
·         Selepas mengisi air, serahkan balon kepada rakan dan rakan meneruskan permainan.
·         Permainan dijalankan dalam tempoh masa 2 minit.
·         Kumpulan yang Berjaya mengisi air paling banyak ke dalam botol adalah juara permainan Siapa paling banyak. 
·         Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·         Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun alatan.
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
 













Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
 

       = Baldi

      = Botol
Botol (5), baldi (5), balon (5), kon (7)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan






2. Rumusan Pelajaran
2.1  Rumusan kognitif &
      Psikomotor






2.2  Rumusan Afektif
-   Penerapan Nilai
-   Pujian / Teguran



3. Kerja Susulan
  
1.         Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.       Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.       Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.

·         Lari mengikut keupayaan diri dan lari menggunakan bebola kaki.
·         Kapasiti aerobik adalah aktiviti yang menggunakan tempoh masa yang lama.
·         Kiraan denyutan nadi merupakan cara untuk pengiraan kupayaan jantung bekerja.

·         Kita perlu bekerjasama dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·         Kerjasama merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.

·         Melakukan aktiviti kapasiti aerobik seperti jogging selama 10 minit.
          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
 








Petunjuk:
G = Guru
M = Murid







Tiada ulasan: