RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI [KSSR]
Tarikh
: 4 September 2013 (Rabu)
Masa
: 0840 – 0910
Tempat : Padang
Bola Sepak SK Sungai Paoh, Sarikei
Tahun(Kelas) : 3
Bilangan Murid: 25
orang (16 lelaki, 9 perempuan)
Fokus Pembelajaran : 3.2 Berkebolehan melakukan senaman
meningkatkan kapasiti aerobik.
Tajuk
: Jantung Oh Jantung
Standard Pembelajaran : 3.2.1, 4.2.1 & 5.3.2
Objektif : Pada akhir proses p&p ini murid-murid
dapat:
Psikomotor : i. melakukan senaman yang dapat meningkatkan kapasiti
aerobic dalam jangka masa 30 saat.
Kognitif : i. mengenal pasti kesan senaman terhadap
jantung.
Afektif: i. mengiktiraf kebolehan dan menerima
kekurangan rakan sebaya semasa melakukan aktiviti kapasiti aerobik.
ii. melakukan aktiviti berbentuk kumpulan dengan
seronok.
Kemahiran Berfikir: Menilai
Pengalaman sedia ada: Murid-murid pernah berasa tercungap-cungap dan
letih.
Penerapan nilai : Bekerjasama dan disiplin
Penggabungjalinan: Matematik
dan Bahasa Inggeris
BSPP :
Botol air (5), baldi (5), balón (5), kon (7)
EMK: Kreativiti
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
BUTIR MENGAJAR/
FOKUS P&P
|
ORGANISASI
|
ALATAN/
CATATAN
|
||||||
Memanaskan
Badan
(5 minit)
|
1.
Latihan
bebas kapasiti aerobik
2.
Regangan
dinamik
|
1.
Semua murid dikehendaki mengira denyutan nadi
selama 10 saat sebelum melakukan aktiviti.
2. Lari ke arah
hadapan dengan pantas.
3. Lari ke arah
kanan dengan pantas.
4. Lari ke kiri
dengan pantas.
5. Apabila dengan
tiupan wisel, lari dengan pantas ke arah guru.
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2. Gerakkan kepala
ke atas dan bawah.
3. Gerakkan bahu ke
atas dan bawah.
4. Gerakkan
bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5. Bongkokkan badan
ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6. Buka kaki seluas
bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7. Lakukann lompat
bintang.
|
·
Semasa
latihan bebas.
Semasa regangan dinamik
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
||||||
Perkembangan
(15 minit)
Perkembangan
1
Lari dan
sentuh
(7 minit)
Perkembangan
2
Lari dan
ambil botol
(8 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Demonstrasi
3.
Latih
tubi
4.
Demonstrasi
5.
Latih
tubi
|
·
Kapasiti
aerobik merupakan keupayaan jantung untuk mengepam oksigen ke jantung untuk
disalurkan ke tubuh badan. Aktiviti adalah lama. Contoh aktiviti adalah
seperti jogging.
·
Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·
Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan
rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan
permulaan dengan pantas.
·
Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·
Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan
sebelum larian.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Sentuh sasaran dan lari semula ke garisan
permulaan dengan pantas.
·
Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5
meter dan 10 meter setiap pusingan.
·
Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·
Dalam keadaan bersedia, lutut dibengkokkan dan
rendahkan badan.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Ambil botol yang diletakkan di atas garisan dan
lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·
Berdiri di atas garisan yang disediakan.
·
Pastikan lutut dibengkokkan dan rendahkan badan
sebelum larian.
·
Lari ke arah sasaran apabila wisel ditiup.
·
Ambil botol yang diletakkan di atas garisan dan
lari semula ke garisan permulaan dengan pantas.
·
Jarak akan ditingkatkan daripada 3 meter kepada 5
meter dan 10 meter setiap pusingan.
·
Semua murid dikehendaki
mengira denyutan nadi selama 10 saat selepas aktiviti dijalankan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Kon
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Kon & botol
|
Kon (5)
Botol (5), kon (7)
|
||||||
Kemuncak
(7 minit)
|
Pertandingan Bersyarat
“Siapa paling banyak”
|
·
Berdiri dalam satu barisan mengikut kumpulan.
·
Lari ke arah baldi berisi air.
·
Isi air menggunakan balon.
·
Lari semula ke arah garisan permulaan
bersama-sama balon berisi air tersebut.
·
Isikan air ke dalam botol yang diletakkan di atas
garisan.
·
Selepas mengisi air, serahkan balon kepada rakan
dan rakan meneruskan permainan.
·
Permainan dijalankan dalam tempoh masa 2 minit.
·
Kumpulan yang Berjaya mengisi air paling banyak
ke dalam botol adalah juara permainan Siapa paling banyak.
·
Tepukan diberikan kepada kumpulan juara.
·
Kumpulan yang kalah didenda untuk menyusun
alatan.
|
5 kumpulan = 5 orang/kumpulan
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
= Baldi
= Botol
|
Botol (5), baldi (5), balon (5), kon (7)
|
||||||
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
2.1 Rumusan
kognitif &
Psikomotor
2.2 Rumusan
Afektif
- Penerapan
Nilai
- Pujian /
Teguran
3. Kerja Susulan
|
1.
Gerakkan
badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.
Berpasangan,
tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.
Tarik
nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.
·
Lari
mengikut keupayaan diri dan lari menggunakan bebola kaki.
·
Kapasiti
aerobik adalah aktiviti yang menggunakan tempoh masa yang lama.
·
Kiraan
denyutan nadi merupakan cara untuk pengiraan kupayaan jantung bekerja.
·
Kita perlu bekerjasama
dan berdisiplin semasa melakukan aktiviti.
·
Kerjasama
merupakan antara resepi kejayaan dalam sesebuah pasukan.
·
Melakukan
aktiviti kapasiti aerobik seperti jogging selama 10 minit.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan